Επιβεβαιώνεται ότι η εξαγγελία του «μεταφορικού ισοδύναμου» της κυβέρνησης είναι για λίγους και δεν συνιστά καθολική εφαρμογή.

Όπως αναφέρει ο Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Δραγασάκης, σε απάντησή του στην Ερώτηση του Βουλευτή Δωδεκανήσου, κ. Κόνσολα, για το 2018 η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να διαθέσει μόνο 60 εκ. ευρώ, τα οποία, φυσικά, δεν επαρκούν για να υπάρξει πλήρης εφαρμογή και κάλυψη.

Είναι, επίσης ,χαρακτηριστικό ότι ο κ. Δραγασάκης στην απάντησή του δεν αναφέρεται στην Κάρπαθο, ούτε αναλαμβάνει κάποια δέσμευση για την ένταξή της στην πρώτη, έστω και περιορισμένη, πιλοτική εφαρμογή του μέτρου.

Και όλα αυτά ενώ η Κάρπαθος, αποτελεί ένα νησί που εξαρτάται απόλυτα από την μεταφορά πρώτων υλών και ειδών πρώτης ανάγκης, αλλά και με αυξημένο κόστος στα ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια.

Ο Υπουργός δεν απαντά, επίσης, στο ερώτημα του κ. Κόνσολα για το αν υπάρχουν σχετικές αναλογιστικές μελέτες και βάση δεδομένων για το κόστος μεταφοράς αγαθών, πρώτων υλών, υπηρεσιών και προσώπων στα νησιά, αλλά και για τους πόρους που απαιτούνται για την πλήρη εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου.

Σε δήλωσή του, ο Μάνος Κόνσολας, επισημαίνει, σχολιάζοντας την απάντηση του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης:

«Είναι ξεκάθαρο ότι η κυβέρνηση δεν συζητά πλήρη και καθολική εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, για τον πολύ απλό λόγο ότι δεν έχει τα λεφτά.

Επιδιώκει την περιορισμένη εφαρμογή του σε μικρά νησιά, σε  ελάχιστους δικαιούχους και περιορισμένες κατηγορίες.

Πρόκειται για προεκλογικού χαρακτήρα φιλοδώρημα για να αντιμετωπίσουν τις αντιδράσεις των νησιωτών για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.

Αυτοί που κατάργησαν τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά για να εισπράξουν 85 εκ. ευρώ, θέλουν να πιστέψουμε ότι θα δώσουν ένα πολλαπλάσιο ποσό για την πλήρη εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου.

Η διαφορά είναι ότι το «μεταφορικό ισοδύναμο» της κυβέρνησης είναι φιλοδώρημα, ενώ οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά, ήταν αναπτυξιακό πλεονέκτημα και εργαλείο».

Μάνος Κόνσολας

Ε Ρ Ω Τ Η Σ Η

Προς
Κύριο Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Κύριο Υπουργό Οικονομικών
Κύριο Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης

ΘΕΜΑ: «Εξαίρεση της Καρπάθου από τα κυοφορούμενα μέτρα για το μεταφορικό ισοδύναμο και ερωτήματα για την εφαρμογή του»

Κύριοι Υπουργοί,

Στις 10 Ιανουαρίου, μετά την αρχική εξαγγελία της κυβέρνησης για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, καταθέσαμε μαζί με άλλους 17 συναδέλφους, Επίκαιρη Επερώτηση για το συγκεκριμένο ζήτημα.

Δυόμιση μήνες μετά, η συγκεκριμένη Επίκαιρη Επερώτηση δεν έχει συζητηθεί στη Βουλή.

Αντίθετα, η κυβέρνηση δείχνει να θέλει να παραμείνει το ζήτημα στο πεδίο των εξαγγελιών και των εντυπώσεων.

Μετά την πρόσφατη ομιλία του κ. Πρωθυπουργού στη Σύρο, προκύπτει ότι η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου θα γίνει πιλοτικά και για συγκεκριμένο αριθμό νησιών το 2018, χωρίς πάλι να αποσαφηνίζεται το πεδίο εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου αλλά και το κυρίαρχο ζήτημα των διαθέσιμων πόρων.

Την ίδια στιγμή, υπάρχουν διαρροές από κυβερνητικές πηγές που περιορίζουν την εφαρμογή του σε 32 νησιά του Αιγαίου.

Πρόκειται για τα εξής νησιά:  Σαμοθράκη, Λήμνος, Ικαρία, Άγιος Ευστράτιος, Ψαρά, Οινούσσες, Φούρνοι, Θύμαινα, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Κάσος, Τήλος, Σύμη, Νίσυρος, Πάτμος, Χάλκη, Λειψοί, Ψέριμος, Αγαθονήσι, Λέβιθα, Καστελόριζο, Αρκοί, Γυαλί, Τέλενδος, Φαρμακονήσι, Κίναρος, Λέσβος, Χίος, Σάμος, Κως, Λέρος, Μαράθι.

Προκύπτει ότι από τα νησιά αυτά, έχει εξαιρεθεί, κατά παράλογο και παράδοξο τρόπο, η Κάρπαθος, ένα νησί που εξαρτάται απόλυτα από την μεταφορά πρώτων υλών και ειδών πρώτης ανάγκης, αλλά και με αυξημένο κόστος στα ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια.

Κατά δεύτερο λόγο, δεν έχει αποσαφηνιστεί το ζήτημα των πόρων που θα διατεθούν, αλλά και το πεδίο εφαρμογής του μέτρου, κάτι που ενισχύει την αίσθηση που υπάρχει ότι η συγκεκριμένη εξαγγελία εντάσσεται στους προεκλογικούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης, χωρίς να υπάρχει ουσιαστικό αντίκρισμα.

Κατόπιν των ανωτέρω
Ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί

  1. Ποιοι είναι οι διαθέσιμοι πόροι για την εφαρμογή του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων; Επαρκούν αυτοί οι πόροι για να υπάρξει πλήρης εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου;
  2. Με δεδομένο ότι, σύμφωνα με τις διαρροές, ο ελεγκτικός μηχανισμός για την εφαρμογή του μέτρου θα είναι το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης, υπάρχουν σχετικές αναλογιστικές μελέτες και βάση δεδομένων για το κόστος μεταφοράς αγαθών, πρώτων υλών, υπηρεσιών και προσώπων στα νησιά;
  3. Με ποιο σκεπτικό εξαιρέθηκε η Κάρπαθος από την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου.
  4. Ποια είναι η τύχη της μελέτης με τον τίτλο «Χρηματοδότηση της Επιτροπής Ερευνών Παν/μίου Αιγαίου για την εκπόνηση Ερευνητικού Προγράμματος με τίτλο: Μέθοδοι Υπολογισμού Ανοιγμένου Νησιωτικού Μεταφορικού Ισοδυνάμου για κατοίκους Ελληνικών νησιών για την υποστήριξη του Έργου της Γενικής Γραμμ. Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής»;
  5. Με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη μελέτη είχε την εμφανή στόχευση του εντολέα της (της κυβέρνησης) δηλαδή, να περιορίσει τον αριθμό των δικαιούχων, το εύρος και το πεδίο εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου, ποια είναι η πρόθεση της κυβέρνησης; Η πλήρης εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου ή η περιορισμένη εφαρμογή του σε μικρά νησιά ή για ελάχιστους δικαιούχους και περιορισμένες κατηγορίες;
  6. Προχώρησε ή όχι η ανάθεση νέας μελέτης από την κυβέρνηση προς το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και σε ποιο στάδιο βρίσκεται;

Ο Ερωτών Βουλευτής

Μάνος Κόνσολας
Βουλευτής Δωδεκανήσου

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Διαβάστε την απάντηση του Υπουργού Οικονομικών κου Ι. Δραγασάκη πατώντας εδώ