Η επέκταση του λιμανιού της Καρπάθου  στο Γαρόνησο κατάντησε ανέκδοτο. Προσπάθεια που άρχισε το 2006 και οι υποστηρικτές  της υποστήριζαν πως  οι μελέτες ήταν έτοιμες από το 2014, πως τα χρήματα υπήρχαν και πως δεν θ’ άπρεπε να ζητούμε άλλες καλύτερες λύσεις για να μη χαθούν τα χρήματα!!!.

 Φωτογραφία τρικυμίας   με γραιγολέβαντο πριν την κατασκευή του κυματοθραύστη, 1954

Τελικά  ακόμη  αναζητούνται  οι πιστώσεις για την χρηματοδότηση του .

Το καλοκαίρι  αντιδήμαρχος  μας είπε ότι  το θέμα  του λιμανιού το έχει αναλάβει αποκλειστικά  ο Περιφερειάρχης που δεν δέχεται καμιά συζήτηση για  άλλες λύσεις  και πως το  έργο θα δημοπρατηθεί  μέχρι τέλους του 2024  μαζί με την ανάπλαση του παραλιακού σύμφωνα με τον σχεδιασμό «ΓΙΑΜΙΝ».

Τώρα λέγεται πως   το λιμανι θα δημοπρατηθεί αρχές του 2025.

‘Ομως στο τεχνικό πρόγραμμα   της Περιφέρειας του 2025  δεν υπάρχει καμιά  πρόβλεψη  για την κατασκευή λιμανιού στην Κάρπαθο .

Προβλέψεις  υπάρχουν  μόνο για τις  μελέτες. Πέραν των 380.000 που έχουν πληρωθεί,   προβλέπονται  στον πίνακα 7 ,   350.000  ευρώ  για «Τεχνικές Μελέτες Επέκτασης λιμένος στα Πηγάδια Καρπάθου»  και στον πίνακα 6  100.000, ως συμπληρωματική πίστωση,  για «Μελέτη επέκτασης λιμένα Καρπάθου» και 150.000 ευρώ για μελέτη υδατοδρομίου.

Από την πλευρά του  ο Δήμος πλήρωσε άλλες 75.000 ευρώ για τη μελέτη ανάπλασης της παραλιακής και την προκαταρτική μελέτη χωροθέτησης λιμένα οχληρών.

Ο προωθούμενος σχεδιασμός του νέου λιμανιού και της ανάπλασης του παραλιακού κόστους 16.000.000 ευρώ.

Πριν ένα χρόνο σε σχετικό σχόλιό μας με το τίτλο «ΛΙΜΑΝΙ ΚΑΡΠΑΘΟΥ, Δυνατότητες και Λύσεις   για  να σωθεί» , ( http://protaikarpathos.blogspot.com/ ), σημειώναμε   πως η μελέτη δεν ήταν ώριμη για δημοπράτηση και  πως  υπήρχε  χρόνος  για   να βελτιωθεί ο   σχεδιασμός  χωρίς να καθυστερήσει το έργο.    

Προτείναμε:

α. Να επισπευσθεί η μελέτη και η κατασκευή μιας μικρής  προβλήτας μήκους  100   μέτρων για τα οχληρά στην βόρεια ακτή του Βρόντη , προϋπολογισμού   2,5 εκατομμυρίων ευρώ, όπως  είχε αποφασίσει  το 2017 ομόφωνα το Δημοτικό Συμβούλιο και   έργο απολύτως απαραίτητο   κατά το χρονικό διάστημα που θα εκτελούνται τα έργα στο λιμάνι των Πηγαδίων αλλά και  μακροπρόθεσμα για την φορτοεκφόρτωση των οχληρών επικίνδυνων φορτίων μακριά από την πόλη

Προβλήτα oχληρών στο Βρόντη σύμφωνα με έκθεση ΠΠΠΑ  προϋπολογισμού 2,5 εκατομμυρίων.

β. Από την μελέτη  «Γιαμίν» για το λιμάνι  να υλοποιηθεί   κατ’ αρχή  μόνο  προέκταση του  σημερινού ακρομωλίου κατά 170 μ και η  κατασκευή του κρηπιδώματος των ημερόπλοιων ανατολικά του Γαρόνησου , όπως πρότεινε και η τεχνική υπηρεσία του λιμενικού Ταμείου από το 2019 ,όπως το παρακάτω σχεδιάγραμμα. 

Α΄φάση  προτεινόμενων Λιμενικών έργων στο λιμάνι  με βάση την εγκεκριμένη μελέτη

  1. Μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα του πρώτου σταδίου να εκπονηθούν  οι απαραίτητες μελέτες για την κατασκευή αποσπασμένου περιφερειακού κρηπιδώματος προς το καρνάγιο και  παρακαμπτήριου περιφερικού δρόμου , όπως η παρατιθέμενη παρακάτω προσομοίωση  και έτσι  να απαλλαγεί η παραλιακή από την κίνηση των οχημάτων και να αποτραπεί  η καθαίρεση του σημερινού κυματοθραύστη.

Προσομείωση γενικού προγραμματικού σχεδιασμού λιμένα Πηγαδίων

3.Να τροποποιηθεί η μελέτη ανάπλασης του παραλιακού  αντί  να μειωθεί το πλάτος του δρόμου  και  να τοποθετηθουν και άλλοι βραχοι για προστασία από τους κυματισμού όπως προβλέπει η μελέτη,   να  διαπλατυνθεί  και κρηπιδωθεί όλο το παραλιακό μέτωπο για την εξυπηρέτηση μικρών σκαφών.

Προτεινόμενη τροποποίηση μελέτης ανάπλασης παραλιακής Πηγαδίων με διαπλάτυνση και κρηπίδωση

Πέρασε ένας χρόνος χωρίς να γίνει  καμιά προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση.Ούτε καν η  προμελέτη  χωροθέτησης του λιμένα οχληρών, που έχει  εκπονηθεί  το 2021  και  κόστισε στον Δήμο 37.000 ευρώ δεν έχει υποβληθεί αρμοδίως  για την αδειοδότηση του έργου.

Ρωτήσαμε  που θα φορτοεκφορτώνουν τα πλοία  κατά την διάρκεια των δυό χρόνων, που προβλέπεται να διαρκέσουν οι εργασίες κατασκευής του «νέου λιμανιού».  Μας απάντησαν πως υπάρχει το Διαφάνι!!! Καμιά πρόβλεψη για βοηθητικό κρηπίδωμα στο Βρόντη.

Αντί αυτού  ανακοινώθηκε πως ο δήμος σχεδιάζει  δημιουργία καταδυτικού πάρκου ως αξιοθέατου στην περιοχή του Βρόντη και πως  ταυτόχρονα  προωθεί σχέδιο για την βελτίωση των υποδομών για προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων  που  ουσιαστικά αποκλείονται με τον προωθούμενο σχεδιασμό  επέκτασης του λιμανιού στο Γαρόνησο και για το οποίο  μας λένε  πως ο Περιφερειάρχης  δεν δέχεται  συζήτηση για αλλαγές.

Όμως κύριος του λιμανιού  της Καρπάθου είναι ο Δήμος Καρπάθου και όχι η Περιφέρεια. Η αρμοδιότητα και η ευθύνη  για ό,τι  θα γίνει ή πρέπει να γίνει ανήκει στον Δήμαρχο  και το δημοτικό συμβούλιο που έχουν χρέος και υποχρέωση να διεκδικήσουν  την κατασκευή    σύγχρονων λιμενικών εγκαταστάσεων που θα καλύπτουν πλήρως τις αυξανόμενες ανάγκες του νησιού μας.

Οφείλουν να  ευχαριστήσουν  τον Περιφερειάρχη για το ενδιαφέρον του για την  εξεύρεση πιστώσεων αλλά  να του ζητήσουν να  βοηθήσει  και εκείνος   από την πλευρά του να κατασκευασθούν στο νησί μας σωστά λιμενικά έργα, έργα με προοπτική, λαμβάνοντας υπόψη τα μειονεκτήματα της προωθούμενης λύσης που περιγράφονται στην 95/21-12- 2021 ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου,

( https://diavgeia.gov.gr/doc/%CE%A925%CE%91%CE%A9%CE%950-%CE%989%CE%A9  )

Η  πολιτική του Πόντιου Πιλάτου  και η προσπάθεια  μετάθεσης  των ευθυνών σε άλλους δεν  απαλλάσσει  κανένα από τις δικές του ευθύνες .