Με την αριθμ.138/2017 απόφαση του Δ.Σ. Καρπάθου εγκρίθηκε η μελέτη επισκευής του μεγάρου Ολύμπου Καρπάθου μετά από «εισήγηση» του προϊσταμένου της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου που αναφέρει τα εξής:
«Μετά από αιτήματα Δημοτών, αλλά και τα αναφερόμενα στο παραπάνω σχετ. (έγγραφο του Επαρχείου) η υπηρεσία μας συνέταξε μελέτη που αφορά στην κατασκευή του έργου του θέματος.
Οι εργασίες που προβλέπονται κρίνονται απαραίτητες για την εύρυθμη λειτουργία του κτιρίου. Το συνολικό ποσό της μελέτης ανέρχεται στο ποσό των 132.000 € συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α…
Μετά από τα παραπάνω ΕΙΣΗΓΟΥΜΕΘΑ την έγκριση της μελέτης.»
Όταν ακούσαμε ότι θα δαπανηθούν 132.000 ευρώ για την συντήρηση μιας απλής αίθουσας 105 τ.μ., είπαμε ότι είναι προτιμότερο να την γκρεμίσουμε και να την ανακατασκευάσουμε. Θα κόστιζε λιγότερο. Αναζητήσαμε τη «μελέτη» και διαπιστώσαμε ότι αποτελείται από μια σελίδα, όπου αναφέρονται απλά οι εργασίες και τα σχετικά άρθρα του τιμολογίου με τις προμετρήσεις, χωρίς να συνοδεύεται καν από τεχνική έκθεση που να περιγράφει την κατάσταση του μεγάρου και την σκοπιμότητα των εργασιών, που προτείνονται να εκτελεσθούν.
Με ακόμα μεγαλύτερη έκπληξη μας όμως διαπιστώσαμε ότι οι δυο εξωτερικές όψεις του μεγάρου φέρονται να έχουν επιφάνεια ΤΡΕΙΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΤΡΙΑΚΟΣΙΑ !!!! (3.300) τ.μ. , με επακόλουθο το κόστος χρωματισμού τους με απλό ακρυλικό χρώμα να προϋπολογίζεται σε 48.285 !!!!ευρώ.
Τα λάθη ανθρώπινα θα πει κάποιος. Εκείνο που δεν δεχόμαστε είναι ότι ο έμπειρος προϊστάμενος της Τ.Υ. και οι προϊστάμενοί του δεν αντιλήφθηκαν ένα τόσο χοντρό και προφανές λάθος που εκθέττει τους ίδιους άλλα και το Δημοτικό Συμβούλιο.
Για γέλια κατά την γνώμη μας και η «προκαταρτική» μελέτη του λιμανιού που παρουσιάσθηκε την περασμένη βδομάδα και στην ολοκλήρωση της οποίας συμφώνησε το Δημοτικό Συμβούλιο. Προβλέπει την προέκταση του υπάρχοντος προβλήτα και την σύνδεσή του με το Γααρόνησο για να δημιουργηθεί πρόσβαση των οχημάτων στο λιμάνι από τη δυτική πλευρά με μοναδικό ουσιαστικό όφελος την μείωση της κίνησης των οχημάτων στα 300 μέτρα της παραλιακής.
Κόστος πάνω από 10 εκατομμύρια.
Προφανώς χρήματα για πέταμα στη θάλασσα σε άχρηστες μελέτες και προβληματικά έργα εξακολουθούν να υπάρχουν παρά την οικονομική κρίση που διανύουμε. Το κακό στην περίπτωση της νέας τρίτης κατά σειρά «προκαταρτικής πρότασης» του μελετητή είναι ότι προβλέπει την κατεδάφιση του κυματοθραύστη που κατασκευάστηκε πριν 60 χρόνια για την προστασία του λιμανιού των Πηγαδίων, με τον ισχυρισμό ότι η περιοχή προστατεύεται από τους Βοριάδες από τις έναντι ακτές. Παρόλο που από την παρουσίαση που έκανε και από την μελέτη κυματικής διαταραχής που είχε εκπονήσει για την αρχική πρότασή του αποδεικνύεται αυτό, που όλοι οι ντόπιοι γνωρίζουμε, ότι οι βοριάδες προσβάλλουν άμεσα όλη την περιοχή από το Γααρόνησο μέχρι και την ακτή κάτω από το νεκροταφείο με κύματα που φτάνουν τα 3.5 μ, ισχυρίσθηκε ότι οι επιπτώσεις στην λιμενολεκάνη θα είναι ευνοϊκότερες από τις σημερινές γιατί το άνοιγμα στο Βοριά θα είναι μόνο 70 μ. αντί 150 που είναι σήμερα.
Του διέφυγε όμως να μας πει ή μάλλον δεν τον συνέφερε να πει ότι τα κύματα σήμερα ξεσπούν στο Γααρόνησο και στα αβαθή της δυτικής πλευράς του λιμανιού, όπου δεν υπάρχουν λιμενικές εγκαταστάσεις, ενώ με το χάλασμα του κυματοθραύστη θα μπαίνουν ζωντανά και θα σαρώνουν όλη ανατολική προκυμαία και το αλιευτικό καταφύγιο. Κάποιοι έσπευσαν να πανηγυρίσουν ότι με την νέα πρόταση θα εξωραϊσθεί το παραλιακό μέτωπο με ζαρντινιέρες και λουλούδια. Θα τους συμβουλεύαμε να τις αγκυρώσουν καλά να μη τις πάρει η θάλασσα και τις χάσουν.
Αν κρίνουν πως δεν ενοχλούν τα κύματα του Γραίου και του Λεβάντη και η διακίνηση των οχημάτων μέσα από την πόλη και αν μοναδικός στόχος της μελέτης είναι να κατασκευασθεί λιμενικό έργο στο Γααρόνησο για να δένουν εκεί τα ferryboats και να βγαίνουνε τα αυτοκίνητα κάτω από το επαρχείο, τότε μαζί με την συμπληρωματική μελέτη που ζήτησαν να εκπονηθεί στο Βρόντη, η οποία βρίσκεται στην σωστή κατεύθυνση, θα έπρεπε να ζητήσουν και την τροποποίηση της πρότασης του μελετητή, ώστε το στόμιο του λιμανιού να παραμείνει δυτικά του ακρομωλίου για να μη καταστραφεί το σημερινό λιμάνι, όπως φαίνεται στην προσομοίωσή που παραθέτουμε.
Είναι μια λύση μειονεκτικότερη μεν από αυτή των Καρπαθίων Πλοιάρχων, αλλά πολύ ορθολογικότερη και οικονομικότερη από την πρόταση του μελετητή, η οποία θα μπορούσε να εγκριθεί και από την ΕΣΑΛ.