Μια σημαντική πρωτοβουλία αναλαμβάνει η Βουλή των Ελλήνων προχωρώντας στη δημιουργία Μουσείου αφιερωμένου στην πολυγραφότατη ελληνική γελοιογραφία, στο εμβληματικό κτίριο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου στη Λένορμαν, όπως προανήγγειλε χθες, ο Πρόεδρος της Βουλής, κ. Κωνσταντίνος Τασούλας, εγκαινιάζοντας την αναδρομική έκθεση γελοιογραφίας «η Μεταπολίτευση των Γελοιογράφων» που φιλοξενείται στο Μετρό Συντάγματος, στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων για τα 50 χρόνια από τη Μεταπολίτευση.
Όπως σημείωσε ο Πρόεδρος της Βουλής, «οι γελοιογράφοι έχουν την ικανότητα να καταλαβαίνουν πολύ περισσότερα και να τα αποτυπώνουν με την πένα τους. Με δηκτικό, αλλά όχι ονειδιστικό τρόπο. Και σε μια χώρα όπου η σοβαροφάνεια επιπολάζει», συμπληρώνοντας πως «η έκθεση αυτή, αλλά και άλλες παρόμοιες πρωτοβουλίες, είμαι βέβαιος ότι θα βοηθήσουν να ξεπεράσουμε αυτή τη σοβαροφάνεια, που δεν έχει σχέση με τη σοβαρότητα και να καταλάβουμε ότι αυτή η ματιά των πραγμάτων και των προσώπων είναι πολύ πιο αποδοτική, πολύ πιο συμβουλευτική και πολύ πιο κριτική από οποιαδήποτε καταγραφή και από οποιαδήποτε αρθρογραφία».
Απευθυνόμενος προς τους πολιτικούς, υπογράμμισε πως «η γελοιογραφία δεν είναι απειλή, δεν είναι κίνδυνος, είναι ευπρόσδεκτη. Γιατί με τέτοια διαπεραστική ματιά, πολλές φορές μας βοηθάει ο γελοιογράφος να καταλάβουμε και τον εαυτό μας και μας χρειάζεται αυτό».
Ο πολυβραβευμένος στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και με μακρά πορεία στην ελληνική γελοιογραφία Βασίλης Μητρόπουλος, γνωστός ως Bas, πρόσφερε στον Πρόεδρο της Βουλής ένα σκίτσο του με τίτλο «Οι…Οδηγοί της Χώρας από το 1944», που απεικονίζει με τον δικό του, μοναδικό τρόπο τους Έλληνες Πρωθυπουργούς από την απελευθέρωση και μετά, ξεκινώντας από τον Κωνσταντίνο Τσαλδάρη και φτάνοντας μέχρι τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Την έκθεση διοργανώνει η Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων, υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κατερίνας Σακελλαροπούλου, με τη στήριξη της Βουλής των Ελλήνων, του Υπουργείου Πολιτισμού, του ΟΠΑΝΔΑ, της ΣΤΑΣΥ και του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΑ.
Εξήντα επτά γελοιογράφοι εκθέτουν 423 γελοιογραφίες, σκιαγραφώντας, μέσα από τα έργα τους, 50 χρόνια αδιάκοπης Δημοκρατίας, από τον Ιούλιο του 1974 με την πτώση της Χούντας μέχρι σήμερα, με μεγάλα και ποικίλα ιστορικά γεγονότα που καταγράφονται μέσα από το χιούμορ και τη σάτιρα της γελοιογραφικής παραγωγής. Τα σκίτσα αυτά δημοσιεύτηκαν στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο από τον Ιούλιο του 1974 μέχρι και τον Ιούλιο του 2024.
Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό μέχρι τις 19 Οκτωβρίου, με ελεύθερη είσοδο, από τις 9.00 π.μ. μέχρι 9.00 μ.μ.
Πρόλογος του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων στην έκδοση «Η Μεταπολίτευση των Γελοιογράφων (1974-2024)»
Προλογίζοντας τη σχετική με την Έκθεση έκδοση, ο Πρόεδρος της Βουλής σημείωσε: «Είμαι βέβαιος πως ο καλύτερος ξεναγός των νεότερων γενεών στην ιστορία της μεταπολιτεύσεως, ιστορία μισού αιώνα ήδη, θα είναι η Έκθεση Γελοιογραφίας με τίτλο “Η μεταπολίτευση των γελοιογράφων – 50 χρόνια Γ΄ Ελληνικής Δημοκρατίας”. Και αυτό, γιατί μέσα από τη σατιρική πανδαισία 400 και πλέον γελοιογραφιών, που αποτυπώνονται, και γιατί όχι απαθανατίζονται, στο συνοδευτικό της Εκθέσεως λεύκωμα, η «επίσκεψη» του αναγνώστη στην ιστορία της μεταπολιτεύσεως, στην ιστορία 50 χρόνων, 1974 – 2024, θα είναι και γοητευτική, αλλά και διδακτική,
Η πολιτική γελοιογραφία καταγράφει πρόσωπα και γεγονότα, τα σχολιάζει με τον αμίμητο χιουμοριστικό τρόπο της, υπηρετεί την επικαιρότητα, αλλά δεν αγνοεί και το βαθύτερο νόημα των γεγονότων και τότε σε αναγκάζει, σε εμπνέει δηλαδή, να ψάξεις μόνος σου στην ιστορία και να διεκδικήσεις περισσότερη γνώση με αφορμή την επιτυχημένη γελοιογραφία και τότε η σάτιρα γίνεται διδασκαλία και το θυμικό συμπληρώνεται από τον λογισμό. Και να γιατί αυτή η Έκθεση και το λεύκωμά της μπορεί να γίνουν ο καλύτερος ξεναγός ή εξηγητής, όπως έλεγαν παλιότερα τους ξεναγούς, της μεταπολιτεύσεως.
Το 1975 στο Άλσος Κηφισιάς, το Υφυπουργείο Τύπου οργάνωσε Παγκόσμια Έκθεση Γελοιογραφίας με τίτλο “Ένας χρόνος δημοκρατίας”, με συμμετοχή 350 γελοιογράφων από όλο τον κόσμο, που με το έργο τους έδειξαν την αλληλεγγύη τους για την επιστροφή της δημοκρατίας στην Ελλάδα.
Σήμερα, 400 και πλέον γελοιογραφίες από 67 Έλληνες και Ελληνίδες δημιουργούς αναπαριστούν μοναδικά και πάλι τα 50 πλέον χρόνια που πέρασαν από την αποκατάσταση της δημοκρατίας, το 1974. Η Βουλή των Ελλήνων, που ευπρόσδεκτα απασχολεί διαχρονικά τη σάτιρα συγχαίρει τη Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων για την επετειακή και πολλαπλά γόνιμη αυτή της πρωτοβουλία, στην οποία πρόθυμα συμπαραστέκεται».
Χαιρετισμός του Προέδρου της Βουλής, κ. Κωνσταντίνου Τασούλα στα εγκαίνια της Έκθεσης «Η Μεταπολίτευση των Γελοιογράφων»
Κυρίες και κύριοι,
Είμαστε περικυκλωμένοι από τη γελοιογραφία. Είμαστε περικυκλωμένοι από 423 γελοιογραφίες δια χειρός 67 Ελλήνων και Ελληνίδων δημιουργών από το 1974 μέχρι το 2024. Από την πιο διαπεραστική ματιά των πραγμάτων και των προσώπων.
Οι γελοιογράφοι έχουν αυτή την ικανότητα. Να καταλαβαίνουν πολύ περισσότερα και να τα αποτυπώνουν με την πένα τους. Με δηκτικό, αλλά όχι ονειδιστικό τρόπο. Και σε μια χώρα όπου η σοβαροφάνεια επιπολάζει.
Η έκθεση αυτή, με θέμα τη Μεταπολίτευση των Γελοιογράφων, αλλά και άλλες παρόμοιες πρωτοβουλίες, είμαι βέβαιος ότι θα βοηθήσουν να ξεπεράσουμε αυτήν τη σοβαροφάνεια, που δεν έχει σχέση με τη σοβαρότητα και να καταλάβουμε ότι αυτή η ματιά των πραγμάτων και των προσώπων είναι πολύ πιο αποδοτική, πολύ πιο συμβουλευτική και πολύ πιο κριτική από οποιαδήποτε καταγραφή και από οποιαδήποτε αρθρογραφία.
Η γελοιογραφία είναι αποτέλεσμα ενός «γάμου». Του «γάμου» των γραφικών τεχνών με το χιούμορ.
Όταν οι γραφικές τέχνες διευκόλυναν την αποτύπωση του χιούμορ μετά την Αναγέννηση και σε εποχές που ο φιλελευθερισμός στις κοινωνίες κέρδιζε συνεχώς έδαφος, ταυτόχρονα συνοδοιπόρος του φιλελευθερισμού που κέρδιζε έδαφος ήταν και η γελοιογραφία. Είναι μία παράλληλη πορεία. Είναι βίοι παράλληλοι.
Χαίρομαι που η Βουλή των Ελλήνων συμπαρίσταται στη Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων. Και χαίρομαι να ανακοινώσω εδώ, στο κέντρο των Αθηνών, στο χώρο όπου το Μετρό της Αθήνας επιτελεί το κοινωνικό του χρέος και το πολιτιστικό, ότι πολύ σύντομα και καθόσον και εφόσον θα συνεννοηθούμε -και θα συνεννοηθούμε- με τους γελοιογράφους μας, στο Καπνεργοστάσιο της οδού Λένορμαν θα στεγαστεί το Μουσείο της Ελληνίδος Γελοιογραφίας.
Ώστε και το δικό μου «σινάφι» να καταλάβει ότι η γελοιογραφία δεν είναι απειλή, δεν είναι κίνδυνος, είναι ευπρόσδεκτη. Γιατί με τέτοια διαπεραστική ματιά, πολλές φορές μας βοηθάει ο γελοιογράφος να καταλάβουμε και τον εαυτό μας. Και μας χρειάζεται αυτό.
Υπάρχει, κυρίες και κύριοι, ένα καταπληκτικό ποίημα του Καβάφη, το οποίο είναι μία γραμμένη γελοιογραφία, μία γελοιογραφία με λέξεις, χωρίς σκίτσο! Έχει τίτλο: «Ηγεμών εκ Δυτικής Λιβύης».
Διακωμωδεί ο ποιητής έναν Αριστόβουλο, ο οποίος ήρθε στην Αλεξάνδρεια από την δυτική Λιβύη και προσπαθεί να προφυλάξει την έλλειψη προσόντων και μορφώσεως που έχει με το να είναι ολιγόλογος. Και οι Αλεξανδρινοί, βλέποντάς τον ολιγόλογο κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι θα είναι βαθύς σε σκέψεις. Και λέει ο ποιητής: «μήτε βαθύς στες σκέψεις ήταν, μήτε τίποτε. Ένας τυχαίος, αστείος άνθρωπος» είναι, ο οποίος «έτρεμε μήπως χαλάσει την καλούτσικην εντύπωση, μιλώντας με βαρβαρισμούς δεινούς τα ελληνικά. Και οι Αλεξανδρινοί τον πάρουν στο ψιλό, ως είναι το συνήθειό τους οι απαίσιοι».
Κυρίες και κύριοι γελοιογράφοι,
«Πάρτε μας στο ψιλό» ως είναι το συνήθειό σας, το θεσπέσιο.
Καλωσορίζω αυτή την έκθεση, εύχομαι καλή επιτυχία και το επόμενο ραντεβού όταν στο Καπνεργοστάσιο θα ξεκινάμε την τοποθέτηση των πρώτων γελοιογραφιών.
Να είστε καλά!