Με την πρόσφατη επίσκεψη του κ. Περιφερειάρχη στην Κάρπαθο, ειδήμονες και ανειδήμονες  συμπατριώτες μας επανήλθαν με υποδείξεις – εισηγήσεις, για το νέο λιμάνι Πηγαδίων με κενοφανείς ιδέες της υπό συζήτηση νέας μελέτης στο υπάρχον λιμάνι, με δυνατότητα προσέγγισης δήθεν και κρουαζιερόπλοιων με ταυτόχρονη πρόσδεση και πλοίων της Ακτοπλοΐας, για να πέσει λέει χρήμα με ουρά στην αγορά.

Εγώ θέλω να  τονίσω ένα μόνο πράγμα. Στην ειδική σύσκεψη εμπειρογνωμόνων «Σχεδιασμού & ανάπτυξης λιμένων» στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στις 25 Ιανουαρίου 2016, για την κατασκευή του νέου λιμανιού στην Κάρπαθο -στην οποία εξ ιδίας πρωτοβουλίας είχα παρευρεθεί- οι εκπρόσωποι των Πανελλήνιων Συνδέσμων Εφοπλιστών της Ακτοπλοΐας και Θαλάσσιας Κρουαζιέρας, ως και της Πανελλήνιας ‘Ενωσης Εμποροπλοιάρχων, απέρριψαν ομόφωνα την εισήγηση του μελετητή για χωροθέτηση  του νέου λιμανιού μέσα στα Πηγάδια, με  αιτιολογημένες ενστάσεις και ατράνταχτα επιχειρήματα.

Επειδή τυχαίνει να κατέχω αρκετά χιλιόγραμμα γνώσης και εμπειρίας στο τουριστικό γίγνεσθαι της Ελλάδος και της θαλάσσιας κρουαζιέρας συμπεριλαμβανομένης, και επειδή ακούω πολλές ανεύθυνες  τοποθετήσεις σχετικά με δυνατότητα προσεγγίσης κρουαζιεροπλοίων, θέλω να καταθέσω τα εξής:

  1. Οι Εταιρείες κρουαζιερόπλοιων για να συμπεριλάβουν την Κάρπαθο στα προγράμματα τους απαιτούν, ευθύγραμμο κρηπίδωμα τουλάχιστον 200 μέτρων (η υπάρχουσα εισήγηση αναφέρεται σε τεθλασμένης γραμμής κρηπίδωμα και πολύ ολιγότερο σε μήκος) για να είναι ευχερής, η ασφαλής και σύντομη από/επιβίβαση των τουριστών. Εκτός, αν μιλάμε για θαλαμηγούς των 60-80 επιβατών οπότε πάω πάσο, και φυσικά ξεχνάμε μια και καλή κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας π.χ, 2.000 τουριστών και άνω.
  2. Δεν δέχονται περιορισμούς στους χρόνους προσέγγισης. Απαιτούν 6 ώρες δυνατότητα παραμονής ή 12ωρη. Δεν είναι ακτοπλοϊκά σκάφη της μισής ώρας πρόσδεσης. Ούτε φυσικά δέχονται περιορισμούς -αν είναι ποτέ δυνατόν- ποια ημέρα μας «βολεύει» τους Καρπάθιους.
  3. Απαιτείται επαρκής χερσαίος χώρος για την στάθμευση μέχρι και 20 λεωφορείων Pullman, πλέον ικανού αριθμού ΤΑΧΙ για V.I.P τουρίστες και όχι μόνο. Για την ομαδοποίηση τουριστών ανά γλώσσα, χρειάζεται άνετος επί πλέον χώρος. Πείτε μου ειλικρινά, υπάρχει διαθέσιμος χερσαίος χώρος με τέτοιες προδιαγραφές στην περιοχή του «Γαϊδαρόνησου». ‘Έλεος.

Ας πάμε τώρα στις αρνητικές παραμέτρους της υπό συζήτηση πρότασης, κατασκευής δηλαδή, προβλήτας στο Γαϊδαρόνησο. Η παραλιακή τουριστική ζώνη τότε μέχρι το Δημαρχείο (ήδη υπό ανέγερση νέο 5στερο ξενοδοχείο στην περιοχή) δεν χρειάζεται προστασία από την κυκλοφοριακή συμφόρηση -χάος καλύτερα- αφού θα εξακολουθήσει στο διηνεκές να δέχεται και μάλιστα μεταφορά εύφλεκτων, ρυπογόνων και οχληρών υλικών λ.χ, Υγρά καύσιμα, υγραέρια, πυρομαχικά, οικοδομικά υλικά, κ.ά. Άντε, να αδιαφορήσουμε για την περαιτέρω τουριστική αξιοποίηση της συγκεκριμένης περιοχής. Ας πάει και το παλιάμπελο που λένε.

Τι γίνεται όμως με την κυκλοφορία πεζών και οχημάτων στα «τρίγωνα  του διαβόλου» στις  αμέσως δύο πλέον πολυσύχναστες και επικίνδυνες διασταυρώσεις. Στο Δημαρχείο (τώρα μάλιστα που κατασκευάζεται πλησίον και δημοτική παιδική χαρά!) και στο Night Club EDEM;  Άντε, και τις προσπεράσαμε αναίμακτα που λέει ο λόγος. Τι γίνεται όμως με τον αμέσως μετά –και υπό διαπλάτυνση- 30% ανηφορικό δρόμο! που συνεχίζει  για Σκόπη, με έμφορτες μαμούθ νταλίκες; Δεν θα προλαβαίνουμε κύριοι, να καταμετράμε  ανθρωποθυσίες στην άσφαλτο. Και τότε η τσιμπίδα του κ. Εισαγγελέα ξέρετε ποιούς θα κάτσει στο σκαμνί. Οι υπόλογοι άραγε, το γνωρίζουν;

Σημείωση: Προς Θεού! Μην παρεξηγηθώ από τους καλοθελητές της παρερμηνείας. Δεν αντιτίθεμαι στη διαπλάτυνση του συγκεκριμένου σημείου του δρόμου -όπως προβλέπεται άλλωστε από το σχέδιο πόλεως- για την ομαλή κυκλοφορία όμως, μικρομεσαίων αυτοκινήτων.

ΕΠΙΜΥΘΙΟ

Η μία και μοναδική λύση με προοπτική είναι η κατασκευή ευθύγραμμης προβλήτας  300 μ. στο Βρόντη (μικρός μόλος υπάρχει ήδη από το 1954 στην περιοχή) με ταυτόχρονη μετατροπή της υπάρχουσας λιμενολεκάνης σε μαρίνα θαλαμηγών κροίσων και κότερα πλουσίων. Χρειάζονται φυσικά, λιμενικά έργα περαιτέρω προστασίας από τους βοριάδες  και επιμήκυνση του υπάρχοντος κρηπιδώματος κατά μήκος της παραλιακής ζώνης, μέχρι του «Παντελή το στέμμα» και  απομάκρυνση του ρυπογόνου και αντιαισθητικού βραχισμού, δημιουργώντας θέσεις αγκυροβολίας σε 200 τόσα κότερα. Εκεί πρέπει Κύριοι, να στοχεύουμε για το τωρινό και μακροπρόθεσμο μέλλον του τόπου.

Κινδυνεύω να χαρακτηρισθώ σχεδόν εμμονικός. Το έχω ξαναγράψει. Ας αντιγράψουμε το παράδειγμα της ευρωπαϊκής, γειτονικής μας Ρόδου. Ο κάποτε ομφαλός της πόλεως Ρόδου «Μαντράκι» έγινε yachting μαρίνα. Το Εμπορικό λιμάνι και τα κρουαζιερόπλοια μεταφέρθηκαν μέχρι την «Ακαντιά». Μην σπαταλάμε λοιπόν άδικα χρόνο και δυσεύρετο δάνειο χρήμα. Η πόλη μας επεκτείνεται ξενοδοχειακά, μεγαλώνει πληθυσμιακά. Θέλει ζωτικό χώρο. Θέλει αποκέντρωση. Οι συμπατριώτες μας απαιτούν αναβάθμιση καθημερινότητας, ποιότητα ζωής. Οι τουρίστες μας επιζητούν άνετες και ακίνδυνες περιπλανήσεις. Επί τέλους, τέλος στις ιδεοληψίες.

Ακροτελεύτια υποσημείωση:

Παρήγορο ότι ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου και καθηγητής Πολυτεχνείου στην ανωτέρω αναφερθείσα σύσκεψη, χαρακτηριστικά ανέφερε ότι, πλέον, δεν έχουμε την πολυτέλεια άλλων λαθών όπως στο παρελθόν, αναφέροντας χαρακτηριστικά παραδείγματα λιμανιών της ‘Ανδρου και Κάσου. Ελπίζουμε να μην τριτώσει το κακό!…