Στην πρόσφατη Γ.Σ. του Συλλόγου των Απανταχού Καρπαθίων αποφασίσθηκε η οργάνωση ημερίδας για τα προβλήματα του νησιού μας. Θετική απόφαση αρκεί να μη περιορισθεί σε απλή περιγραφή των προβλημάτων και έκθεση ιδεών.
Δυστυχώς άν κρίνουμε από την αντιμετώπιση που έτυχαν δυο προτάσεις μας για δυο σημαντικά κατά την γνώμη μας θέματα της πολύ φοβόμαστε ότι μάλλον το δεύτερο θα συμβεί.
Με την πρώτη προτεινόταν να ζητηθεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας η προκήρυξη της γραμμής της Καρπάθου- Κάσου με δύο δρομολόγια από Πειραιά μέσω Κρήτης, ένα εξπρές μέσω Σαντορίνης και ένα τοπικό για το Καλοκαίρι με πλοίο ταχύτητας 23 τουλάχιστον κόμβων (μιλίων ανά ώρα) για 10-12 χρόνια, ώστε αφενός να μειωθεί η διάρκεια του ταξιδιού και αφετέρου να μη αγωνιούμε κάθε χρόνο αν θα έχουμε πλοίο , ποιο θα είναι αυτό και ποια δρομολόγια θα κάνει.
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ.κ.Καραϊτιανός διατύπωσε την άποψη ότι οι οικονομικές συγκυρίες και η κατάσταση των ακτοπλοϊκών εταιρειών δεν είναι κατάλληλες για την υποβολή του αιτήματος και ότι τοπικοί παράγοντες ενδιαφέρονται για την σύνδεση της Καρπάθου και με άλλα νησιά.
Με την δεύτερη προτεινότανε να εκφρασθεί προβληματισμός για τον νέο σχεδιασμό του κ. Γιαμίν για το Γααρόνησο και να ζητηθεί από την Περιφέρεια να δώσει εντολή στον μελετητή να εξετάσει στα πλαίσια των εναλλακτικών λύσεων που οφείλει να περιλάβει στην έκθεσή του για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου και τον προγραμματικό σχεδιασμό των Καρπαθίων Πλοιάρχων.
Περιμέναμε από τον Πρόεδρο του Δ.Σ., μετά την την αρνητική εμπειρία από τον αρχικό σχεδιασμό του κ. Γιαμίν να εισηγηθεί την αποδοχή της πρότασης, ώστε η ΕΣΑΛ να επιλέξει την καλύτερη μεταξύ των δύο προτάσεων, ώστε να μη χαθεί και άλλος χρόνος, σε περίπτωση που δεν έγκριθεί και ο νέος σχεδιασμός του μελετητή, όπως εκτιμούμε όπως θα γίνει και πάλι.
Αντί να καλέσει ένα Πηγαδιώτη καπετάνιο να πει την άποψη του για την νέα πρόταση κάλεσε τον κ. Γιαμίν για να στηρίξει τον σχεδιασμό του και ακούσαμε τον ίδιον να συντάσσεται με τα αβάσιμα επιχειρήματα του μελετητή για να αποτρέψει την έγκριση σχετικού ψηφίσματος .
Εμείς θέσαμε ένα απλό ερώτημα στο κ. Γιαμίν στο οποίο δεν πήραμε απάντηση.
Για ποιο λόγο αρνείται επί τρία χρόνια να αξιολογήσει συγκριτικά τον προγραμματικό σχεδιασμό που υποστηρίζεται από τους Καρπαθίους πλοιάρχους και να αποδείξει γραπτά και τεκμηριωμένα, αν μπορεί, ότι ο δικός του σχεδιασμός είναι ο καλύτερος δυνατός.
Υποστήριξε ότι δεν μπορεί να κατασκευασθεί κρηπίδωμα στο Βρόντη χωρίς προστασία, επειδή η περιοχή προσβάλλεται από τον Σορόκο με κύματα που φτάνουν τα 5,7 μ.
Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. To αποδεικνύει η προβλήτα που κατασκευάσθηκε προ 10ετίας στη Λάρδο της Ρόδου, στο μάτι του Σορόκου, όπως φαίνεται στις φωτογραφίες που παρατίθενται, (η πρώτη με ισχυρή σοροκάδα και η δεύτερη από δορυφόρο).
Μάλιστα η προβλήτα της Λάρδου προσβάλλεται από κυματισμούς μεγαλύτερου εύρους και έντασης από ότι το Βρόντη από από 90ο μέχρι 220ο ενώ το Βρόντη προσβάλλεται από κυματισμούς από 65ο μέχρι 145ο.
Σημειώνεται ότι την κατασκευή απλής προβλήτας στη Λάρδο της Ρόδου και στην Κέφαλο της Κω χωρίς καμία προστασία τις προτείναμε το 1990, ως εναλλακτική των κυρίων λιμανιών.
Την ίδια περίοδο προτείναμε την κατασκευή μιας προβλήτας χωρίς προστασία, παρόμοια με αυτήν της Λάρδου, στην Κάσο.
Στην Λάρδο και στη Κέφαλο οι προτάσεις μας υλοποιήθηκαν. Στην Κάσο κατασκευάσθηκε μεν η προβλήτα στο Νησάκι, αλλά με την πίεση των τοπικών παραγόντων εκπονήθηκε μελέτη για την προστασία της. Με βάση την μελέτη ξοδεύτηκαν άλλα 13 εκατομμύρια ευρώ για την επέκταση του κυματοθραύστη, που κατέστησε προβληματική την προσέγγιση μεγάλων πλοίων στο λιμάνι.
Να σημειωθεί ότι μελέτη για την Λάρδο ανατέθηκε το 1990, κόστισε το 1/3 των χρημάτων που έχουν πληρωθεί μέχρι τώρα για το Γααρόνησο, η κατασκευή ολοκληρώθηκε το 2010 και το έργο κόστισε 2.770.000 ευρώ. Έχει μήκος 125 μ και πλάτους 37μ, και σε αυτή μπορεί να πρυμνοδετήσει Ε/Γ Ο/Γ πλοίο οποιουδήποτε μεγέθους χωρίς κανένα πρόβλημα και να πλαγιοδετήσει ταυτόχρονα ένα Μ/Σ. Την ίδια εποχή κατασκευάστηκε το λιμάνι στο Διαφάνι με προβλήτα χωρίς προστασία, που προσβάλλεται από τον Λεβάντη χωρίς προστασία που λειτουργεί χωρίς κανένα σοβαρό πρόβλημα. Η μελέτη επέκτασής της, προϋπολογισμού 1.3 εκατ, που την ξεκίνησε η Κοινότητα Ολύμπου το 2005 ολοκληρώθηκε το 2007 και κόστισε συνολικά 15.000 ευρώ μαζί με την περιβαλλοντική και την γεωλογική και είναι ώριμη προς δημοπράτηση.
Αναιρείται έτσι έμπρακτα ο άλλος ισχυρισμός του κ. Γιαμίν και των συνεργατών του ότι το κρηπίδωμα στο Βρόντη μήκους 210 μ, που περιλαμβάνει ο προγραμματικός σχεδιασμός μας, με προϋπολογιζόμενό κόστος 4.2 εκατ ευρώ, είναι δαπανηρό έργο, όταν μάλιστα η δική του έχει υπερδιπλάσιο προϋπολογισμό.
Ανέφερε ότι οι επιπτώσεις που θα προκληθούν στο λιμάνι από την καθαίρεση (κατεδάφιση) του κυματοθραύστη που προβλέπει ο σχεδιασμός του θα εξετασθούν με την εκπόνηση νέας μελέτης κυματικής διαταραχής που έχει υποσχεθεί να την εκπονήσει δωρεάν και θα εξετάσει αν μπορούν να ληφθούν κάποια μέτρα για την μείωση των δυσμενών επιπτώσεων.
Το ερώτημα που τίθεται είναι γιατί, αντί να εκπονεί μελέτες κυματικής διαταραχής και να χρησιμοποιεί προσομοιώσεις και εργαστήρια που κοστίζουν, δεν διαθέτει δωρεάν είκοσι εργατοώρες για την εξέταση και συγκριτική αξιολόγηση του προγραμματικού σχεδιασμού των Καρπαθίων πλοιάρχων και γιατί δεν ρωτά τους ηλικιωμένους κατοίκους των Πηγαδίων να του πουν τι συνέβαινε με τον Βοριά πριν κατασκευασθεί το 1957 ο κυματοθραύστης, που ο ίδιος σχεδιάζει να καθαιρέσει.
Ανέφερε ότι στον νέο σχεδιασμό του συμφώνησαν οι πλοίαρχοι των πλοίων ΠΡΕΒΕΛΗΣ και ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ και ο πρόεδρος και Γ.Γ της Ένωσης πλοιάρχων, στους οποίους παρουσίασε πέντε διαφορετικές λύσεις.
Αυτό είναι αλήθεια. Οι πλοίαρχοι συμφώνησαν ότι θα μπορούν να πρυμνοδετούν στην νέα προβλήτα πλοία μέχρι 200μ και να πλαγιοδετούν πλοία 165μ. Αποσιώπησε όμως το γεγονός ότι και οι πέντε λύσεις που τους παρουσίασε αφορούσαν το Γααρόνησο και ότι τους παραπλάνησε λέγοντάς τους ότι δεν μπορεί να γίνει λιμενικό έργο αλλού εκτός του Γααρονήσου και απέκλεισε την λύση Βρόντη.
Ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν από τον κ. Γιαμίν και τους συνεργάτες του είναι γιατί χρειάσθηκαν οκτώ χρόνια για να ληφθούν υπόψη οι ενστάσεις που είχαν διατυπωθεί από τους πλοιάρχους των ίδιων των πλοίων, οι οποίοι από 2009 είχαν επισημάνει το πρόβλημα και τρία χρόνια από το δικό μας έγγραφο υπόμνημα για να αποδεχθούν ότι η αρχική λύση του κ. Γιαμίν ήταν από πολλές απόψεις προβληματική, γιατί δεν προηγήθηκε και πάλι καμιά διαβούλευση ούτε καν με την τεχνική Υπηρεσία του λιμενικού Ταμείου για την διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων και γιατί δεν παρουσιάσθηκε στην ΠΕΜΕΝ μαζί με τις πέντε λύσεις που παρουσίασε ο κ. Γιαμίν και ο εναλλακτικός προγραμματικός σχεδιασμός που υποστηρίζεται από τους Καρπάθιους πλοιάρχους.
Η δικαιολογία πως αν αλλάξει το φυσικό αντικείμενο της μελέτης θα καθυστερήσει η ολοκλήρωσή της άλλα δέκα χρόνια, θέση που υποστήριξε και ο Πρόεδρος του ΣΑΚ δεν έχει καμμιά βάση.
Το ότι η μελέτη στο Γααρόνησο που προκηρύχθηκε το 2009, βρίσκεται ακόμη στο στάδιο του προκαταρκτικού σχεδιασμού, παρόλο που γιατί έχουν πληρωθεί μέχρι τώρα πάνω από 150.000, είναι αποτέλεσμα κακών εισηγήσεων, εσφαλμένων αποφάσεων και εμμονών.
Η εκπόνηση μιας προκαταρκτικής μελέτης για το Βρόντη χρειάζεται δύο το πολύ μήνες για να παραδοθεί και κοστίζει το πολύ 10000 ευρώ μαζί με τον ΦΠΑ και η οριστική έξι μήνες και 32.000 ευρώ.
Για τον κ. Γιαμίν μάλιστα που έχει έτοιμα όλα τα απαιτούμενα προκαταρκτικά στοιχεία της περιοχής ο χρόνος που χρειάζεται για προσθέσει στην τεχνική έκθεσή του ΠΠΠΑ σαν εναλλακτική λύση και τον σχεδιασμό που υποστηρίζουν οι Καρπάθιοι Πλοίαρχοι, δεν ξεπερνά τον ένα μήνα. Τόσο χρόνο χρειάσθηκε για την τελευταία αναθεώρηση της έκθεσής του με την νέα πρόταση. Άλλο τόσο θα χρειασθεί για να περιλάβει και το σχεδιασμό των Καρπαθίων πλοιάρχων στην τεχνική του έκθεση. Αν η Περιφέρεια του έδινε εντολή αναθεώρησης της πρότασής του, όπως ζητούσαμε από τον Ιούνιο του 2014, η μελέτη θα είχε ολοκληρωθεί και θα ήταν ώριμη για δημοπράτηση από το 2016.
Τώρα εξακολουθούμε να βρισκόμαστε ακόμη στο αρχικό στάδιο του προκαταρκτικού σχεδιασμού.
Δεν είναι λοιπόν θέμα χρόνου αλλά φόβου. Κάποιοι φοβούνται μήπως αποδειχθεί πως έκαναν λάθος επιμένοντας στην λύση του Γαρόνησου και ο κ. Γιαμίν με τους συνεργάτες του φοβούνται μήπως διακοπεί η σύμβασή και χάσουν τις 200.000, που αναμένεται να πάρουν επιπρόσθετα για την εκπόνηση της οριστικής και των συμπληρωματικών μελετών.
Εμείς όμως που θα υποστούμε για τα επόμενα πενήντα χρόνια τις συνέπειες του λάθος σχεδιασμού έχουμε χρέος και υποχρέωση να επιμείνουμε στην ανάγκη μελέτης και αδειοδότησης ενός λειτουργικού έργου που θα καλύπτει όχι μόνο τις σημερινές ανάγκες του νησιού μας αλλά και τις αυριανές.