Στην τουρκική προκλητικότητα με αφορμή το περιστατικό νοτίως της Κάσου, τις αλλαγές στη στρατιωτική θητεία, τους εξοπλισμούς και τη συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων στους τομείς της υγείας και της πολιτικής προστασίας αναφέρθηκε ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, Ιωάννης Κεφαλογιάννης σε συνέντευξη του στην εφημερίδα “ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ”
Αναλυτικότερα, όσα δήλωσε ο Ιωάννης Κεφαλογιάννης:
Τι συνέβη τελικά την περασμένη εβδομάδα νοτίως της Κάσου; Υποχώρησε η Ελλάδα έναντι των τουρκικών αξιώσεων, παρόλο που διεξάγονταν έρευνες εντός της ελληνικής ΑΟΖ;
Αυτό που συνέβη την περασμένη εβδομάδα είναι ότι η Ελλάδα άσκησε πλήρως τα κυριαρχικά της δικαιώματα, ολοκληρώνοντας μια προγραμματισμένη έρευνα για την ηλεκτρική διασύνδεση της με την Κύπρο. Σε ανάλογες περιπτώσεις στο παρελθόν θα είχαμε φτάσει πιθανότατα στα όρια μιας πολεμικής σύγκρουσης με την Τουρκία, αν συνυπολογίσουμε τη γεωστρατηγική σημασία που έχει το έργο, ιδίως για την Κύπρο.
Χάρη στους διπλωματικούς διαύλους επικοινωνίας που έχουμε εγκαταστήσει, στο πλαίσιο του ελληνοτουρκικού διαλόγου, υπήρξε άμεση εκτόνωση της έντασης, αποφεύγοντας τον κίνδυνο ενός θερμού επεισοδίου.
Η έρευνα ολοκληρώθηκε με βάση τον αρχικό σχεδιασμό όχι μόνο στα χωρικά μας ύδατα αλλά και στα διεθνή ύδατα της ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Νομίζω μόνο υποχωρητική δεν μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς αυτή την εξέλιξη.
Πότε θα έρθουν τα πρώτα F-35 στη χώρα μας και ποιο το χρονοδιάγραμμα για τις φρεγάτες; Είναι στον σχεδιασμό σας περαιτέρω ενίσχυση στα εξοπλιστικά;
Ως προς τα F-35, υπολογίζουμε να παραλάβουμε έναν πρώτο αριθμό μαχητικών το 2028. Η υπογραφή και η αποστολή της Επιστολής Αποδοχής, το Letter of Acceptance, προς την αμερικανική πλευρά αποτελεί το πρώτο μεγάλο βήμα που κάναμε προς αυτή την κατεύθυνση. Ως προς τις Belharra, αναμένουμε την παράδοση της πρώτης φρεγάτας εντός του 2025 και τις άλλες δύο το 2026. Έχει εκκινήσει, επίσης, η διαδικασία διερεύνησης της συμμετοχής μας στο πρόγραμμα ναυπήγησης της φρεγάτας, Constellation, της νέας γενιάς φρεγάτας του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού.
Γνωρίζετε, ωστόσο, ότι το μέγεθος της ενίσχυσης προσδιορίζεται από συγκεκριμένους δημοσιονομικούς περιορισμούς. Αυτό μας οδηγεί σε μια αναθεώρηση και νέα προτεραιοποίηση των αναγκών. Εδώ βρισκόμαστε σήμερα. Τα συμπεράσματα αυτής επαναξιολόγησης τα οποία ήδη μελετούμε θα καθορίσει τις επόμενες επιλογές μας.
Πως μπορούν να βοηθήσουν οι Ένοπλες Δυνάμεις στη στελέχωση των νοσοκομείων και των κέντρων υγείας στα νησιά, ιδίως τους θερινούς μήνες που το πρόβλημα είναι οξύτερο;
Είναι πολύ μεγάλη η συνεισφορά των Ενόπλων Δυνάμεων στον τομέα της Υγείας. Θα τολμούσα να πω ότι χωρίς τη συμβολή τους, ιδίως στα νησιά και τις ακριτικές περιοχές, το πρόβλημα της υποστελέχωσης θα ήταν ακόμη πιο οξύ. Για να σας δώσω μια τάξη μεγέθους, περίπου 60 ειδικοί στρατιωτικοί ιατροί έχουν διατεθεί σε μια σειρά περιφερειακά νοσοκομεία του ΕΣΥ από την Κέρκυρα έως την Κω και από τη Δράμα έως την Κρήτη. Την ίδια στιγμή, 50 οπλίτες ιατροί καλύπτουν τις ανάγκες πρωτοβάθμιας φροντίδας κυρίως στα μικρά νησιά, εκεί που διαχρονικά δεν υπάρχει μεγάλη ζήτηση. Δεν θα πρέπει τέλος να ξεχάσουμε τα 180 και πλέον στελέχη μας που έχουν διατεθεί στις 7 υγειονομικές περιφέρειες της χώρας για την κάλυψη αναγκών του ΕΚΑΒ.
Με ποιο τρόπο συμμετέχουν πλέον οι Ένοπλες Δυνάμεις στην Πολιτική Προστασία; Είναι αποτελεσματική η συνεργασία αυτή;
Την περασμένη εβδομάδα εισηγήθηκα στην Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής τη σύσταση της Διοίκησης Κατασκευών και Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών (ΔΙ.Κ.Α.Φ.ΚΑ). Είναι μια νέα διοικητική δομή η οποία μεγιστοποιεί τη συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων στη διαχείριση φυσικών καταστροφών – από το στάδιο της πρόληψης και της ετοιμότητας μέχρι εκείνο της αντιμετώπισης και της βραχείας αποκατάστασης των επιπτώσεων τους.
Οργανωτικά, δε δημιουργεί νέες μονάδες αλλά ενεργοποιεί υφιστάμενες, των οποίων το προσωπικό και τα μέσα αποκτούν πλέον έναν διττό ρόλο, μια δεύτερη αποστολή. Επιχειρησιακά, επιδιώκουμε κυρίως δύο πράγματα:
Πρώτον, να εκμηδενίσουμε τον χρόνο απόκρισης μας σε συμβάντα πολιτικής προστασίας και δεύτερο να βελτιστοποιήσουμε τη συνδρομή μας. Τα πρώτα δείγματα γραφής από το επιχειρησιακό πεδίο είναι πολύ ενθαρρυντικά και τα αποτελέσματα είναι νομίζω εμφανή σε όλους.
Με ποιο τρόπο και προς ποια κατεύθυνση ακριβώς θα αλλάξει η στρατιωτική θητεία; Πότε θα εφαρμοστούν για πρώτη φορά οι αλλαγές;
Τρία είναι σε γενικές γραμμές τα βασικά ζητούμενα της στρατιωτικής θητείας στην Ελλάδα.
Η απόκτηση σύγχρονης και αποτελεσματικής στρατιωτικής εκπαίδευσης, η επαρκής επάνδρωση των μονάδων, κυρίως στη Θράκη και τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, και, τέλος, η σχέση του στρατευσίμου με τις Ένοπλες Δυνάμεις με το πέρας της θητείας, αυτό που αποκαλούμε εφεδρεία. Πρόκειται για στόχους απολύτως αλληλένδετους, η επίτευξη των οποίων επιφέρει αλλαγές σε μια σειρά από τομείς.
Ενδεικτικά αναφέρω τον τόπο και τον αριθμό των κέντρων κατάταξης, τη διάρκεια παραμονής σε αυτά αλλά και στις παραμεθόριες μονάδες. Τον χρόνο και το είδος της εκπαίδευσης, ιδιαίτερα την αμφίδρομη αξιοποίηση αυτής – τόσο από τους στρατιώτες όσο και τις Ένοπλες Δυνάμεις – κατά τη διάρκεια της θητείας αλλά και μετά από αυτήν, στο πλαίσιο της εφεδρείας.
Οι παρεμβάσεις αυτές προϋποθέτουν σταδιακή εφαρμογή και απαιτούν λεπτομερή επεξεργασία σε νομοθετικό, διοικητικό και επιχειρησιακό επίπεδο. Φιλοδοξούμε αυτές να γίνουν ορατές το πρώτο εξάμηνο του 2025.
Φωτογραφίες αρχείου Reuters
“ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ”