Επανέρχεται πιέζοντας την Κυβέρνηση και ζητώντας διευκρινίσεις με νέα ερώτηση και αίτημα κατάθεσης εγγράφων στη Βουλή για το «πλοίο-περιβαλλοντική βόμβα» Blue Shark, που έχει εγκαταλειφθεί ανοιχτά της Καλύμνου ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Νικητιάδης.

Η ερώτηση και το αίτημα κατάθεσης εγγράφων κατατέθηκαν την Παρασκευή 26 Ιουλίου και απευθύνονται στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Χρήστο Στυλιανίδη. Η πρώτη παρέμβαση του κ. Νικητιάδη για το συγκεκριμένο θέμα έγινε με επίκαιρη ερώτηση η οποία συζητήθηκε στην Κοινοβουλευτική Ολομέλεια στις 15 Ιουλίου.

Στη νέα του παρέμβαση ο κ. Νικητιάδης υπογραμμίζει πως φέρνει το θέμα στη Βουλή εκ νέου καθώς το συγκεκριμένο πλοίο φέρει πολύ μεγάλο φορτίο πετρελαίου, που αποτελεί περιβαλλοντική «βόμβα», όχι μόνο για την Κάλυμνο αλλά και για τα έναντι παράλια της Κω αλλά και γιατί από τις απαντήσεις της Κυβέρνησης δια μέσου του Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Στέφανου Γκίκα δεν υπήρξαν πλήρεις απαντήσεις.

Συγκεκριμένα ο κ. Γκίκας στις 15 Ιουλίου απαντώντας στον κ. Νικητιάδη ανέφερε πως «το Λιμεναρχείο Καλύμνου έχει εκκινήσει τις διαδικασίες υπαγωγής του συγκεκριμένου πλοίου στις διατάξεις του ν.2881/2001 περί επικινδύνων και επιβλαβών σκαφών. Αυτό με άλλα λόγια σημαίνει ότι πολύ σύντομα, πάρα πολύ σύντομα με τον χαρακτηρισμό του πλοίου ως επικίνδυνο και επιβλαβές, εάν ο κύριος του πλοίου δεν το απομακρύνει από την περιοχή, τότε θα προχωρήσουμε σε διαδικασία διαγωνισμού, ώστε να απομακρυνθεί το πλοίο με ασφαλή τρόπο….Κύριε συνάδελφε, κατ’ αρχάς να πω ότι η διαδικασία αυτή ενεργοποίησης του 2881 είναι η προσφορότερη λύση και η πιο σύντομη. Μιλάμε πλέον για μια διαδικασία κατά την οποία θα γίνει ο χαρακτηρισμός. Αυτή την εβδομάδα θα συγκληθεί η αρμόδια επιτροπή για τον χαρακτηρισμό ως επικίνδυνου και επιβλαβούς του σκάφους. Από εκεί και πέρα μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα γίνει η διαδικασία που σας είπα. Ή θα το πάρει ο κύριος του σκάφους ή θα γίνει διαγωνισμός».

 

Συμφώνως με το κείμενο της ερώτησης, τότε, δεν είχε συγκροτηθεί ακόμη η επιτροπή, ούτε είχε εκδοθεί σχετική απόφαση. Πληροφορίες αναφέρουν όμως η αρμόδια επιτροπή έχει πλέον συγκροτηθεί και βρίσκεται σε διαδικασίες πλειστηριασμού για την απομάκρυνση του καραβιού.

Οι κίνδυνοι και η πίεση χρόνου ώστε να μη βυθιστεί το πλοίο είναι πλέον ισχυροί για αυτό υπάρχει η σχετική εμμονή για την απάντηση της Κυβέρνησης και συγκεκριμένη χρονική δέσμευση για την απομάκρυνση του, καθώς το «πολύ σύντομα» που ανέφερε ο κ. Γκίκας κατά την συζήτηση της σχετικής επίκαιρης ερώτησης που είχε καταθέσει ο κ. Νικητιάδης, είναι αόριστο όπως έχει αποδειχθεί αφού εδώ και 9 μήνες υφίσταται το ζήτημα.

Παραλλήλως από τις απαντήσεις του Υφυπουργού Ναυτιλίας δεν έγινε σαφές με τίνος τις εντολές μεταφέρθηκε το πλοίο στο λιμάνι της Καλύμνου και γιατί δεν μεταφέρθηκε εξαρχής στη Σαλαμίνα που διαθέτει και τις ανάλογες εγκαταστάσεις.

Γιατί επιλέχθηκε η Κάλυμνος, από ποιον, με ποια διαδικασία, με ποιες γνωμοδοτήσεις και με ποια σχετική αλληλογραφία; Παραλλήλως δεν είναι ιδιαίτερα σαφές και το σύνολο των ελέγχων που έγιναν στο καράβι όπως και τα ευρήματα αυτών.

Ο κ. Νικητιάδης ερωτά το αρμόδιο Υπουργό με ποιου τις εντολές, με ποια διαδικασία, με ποια αλληλογραφία και μεταξύ ποιων, μεταφέρθηκε το συγκεκριμένο καράβι στο λιμάνι της Καλύμνου;

Γιατί επιλέχτηκε το συγκεκριμένο λιμάνι και όχι η Σαλαμίνα που διαθέτει σχετικές εγκαταστάσεις; Γιατί το Υπουργείο περίμενε 9 ολόκληρους μήνες για να εκκινήσει την διαδικασία απομάκρυνσης του; Τι έλεγχοι έχουν γίνει στο καράβι, από ποιες υπηρεσίες και ποια τα πορίσματα τους; Μέχρι πότε θα έχει μεταφερθεί το συγκεκριμένο πλοίο στις κατάλληλες εγκαταστάσεις στη Σαλαμίνα, καθ’ ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να βυθιστεί;

Ταυτοχρόνως ο κ. Νικητιάδης ζητάει την κατάθεση στη Βουλή όλων των πορισμάτων ελέγχων που έχουν γίνει ως είχε υποχρέωση το αρμόδιο Υπουργείο για το καράβι, τα έγγραφα και την αλληλογραφία των διαδικασιών με τις οποίες δόθηκε αρχικώς η εντολή μεταφοράς του έξω από την Κάλυμνο και στη συνέχεια μεταφοράς του συγκεκριμένου καραβιού στο λιμάνι της Καλύμνου, οποιουδήποτε άλλο σχετικό έγγραφο που να αποδεικνύει τις ενέργειες που έχουν κάνει οι Ελληνικές αρχές για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχουν προκύψει με το συγκεκριμένο πλοίο, έτσι ώστε να ενημερωθεί η Εθνική αντιπροσωπεία, οι πολίτες και η τοπική κοινωνία.

Αθήνα, 26 Ιουλίου 2024

ΕΡΩΤΗΣΗ – ΑΚΕ

Προς Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Χρήστο Στυλιανίδη

Θέμα: Σε νεκροταφείο σκαφών μετατρέπετε την Κάλυμνο, αδιαφάνεια για τους ελέγχους, τα πορίσματα και τις ενέργειες των αρχών για το εν λόγω πλοίο

Κύριε Υπουργέ,

 Στις αρχές του Ιουλίου και συγκεκριμένα 1 Ιουλίου, κατέθεσα την υπ. αρ. 1212 επίκαιρη ερώτηση με θέμα την αγκυροβόληση πλοίου στο λιμάνι της Καλύμνου, ερώτηση που συζητήθηκε στην ολομέλεια της Βουλής στις 15 Ιουλίου.

Επανέρχομαι σήμερα στο ζήτημα καθώς όπως έχω επισημάνει αρκετές φορές το συγκεκριμένο πλοίο φέρει πολύ μεγάλο φορτίο πετρελαίου, που αποτελεί περιβαλλοντική «βόμβα», όχι μόνο για την Κάλυμνο αλλά και για τα έναντι παράλια της Κω αλλά και γιατί από τις απαντήσεις σας κατά την πρόσφατη συζήτηση της σχετικής επίκαιρης ερώτησης που κατέθεσα, δεν διαφωτίστηκαν όσο θα ήλπιζα.

Αναφέρατε για παράδειγμα ότι το «Λιμεναρχείο Καλύμνου έχει εκκινήσει τις διαδικασίες υπαγωγής του συγκεκριμένου πλοίου στις διατάξεις του ν.2881/2001 περί επικινδύνων και επιβλαβών σκαφών. Αυτό με άλλα λόγια σημαίνει ότι πολύ σύντομα, πάρα πολύ σύντομα με τον χαρακτηρισμό του πλοίου ως επικίνδυνο και επιβλαβές, εάν ο κύριος του πλοίου δεν το απομακρύνει από την περιοχή, τότε θα προχωρήσουμε σε διαδικασία διαγωνισμού, ώστε να απομακρυνθεί το πλοίο με ασφαλή τρόπο….Κύριε συνάδελφε, κατ’ αρχάς να πω ότι η διαδικασία αυτή ενεργοποίησης του 2881 είναι η προσφορότερη λύση και η πιο σύντομη. Μιλάμε πλέον για μια διαδικασία κατά την οποία θα γίνει ο χαρακτηρισμός. Αυτή την εβδομάδα θα συγκληθεί η αρμόδια επιτροπή για τον χαρακτηρισμό ως επικίνδυνου και επιβλαβούς του σκάφους. Από εκεί και πέρα μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα γίνει η διαδικασία που σας είπα. Ή θα το πάρει ο κύριος του σκάφους ή θα γίνει διαγωνισμός»

Βεβαίως την στιγμή που μου απαντούσατε δεν είχε συγκληθεί ακόμη η επιτροπή και δεν είχε εκδοθεί η σχετική απόφαση. Όπως ενημερωνόμαστε όμως η αρμόδια επιτροπή έχει πλέον συγκληθεί βρίσκεστε σε διαδικασίες πλειστηριασμού για την απομάκρυνση του καραβιού. Αντιλαμβάνεστε τους κινδύνους και την πίεση χρόνου ώστε να μη βυθιστεί το πλοίο και για αυτό πιέζουμε για την απάντηση σας και συγκεκριμένη χρονική δέσμευση για την απομάκρυνση του, καθώς το «πολύ σύντομα» που αναφέρατε κατά την συζήτηση της σχετικής επίκαιρης ερώτησης που είχα καταθέσει, είναι σχετικό όπως έχει αποδειχθεί εδώ και 9 μήνες που υφίσταται το ζήτημα.

Επιπλέον από τις απαντήσεις σας δεν είναι σαφές με ποιων τις εντολές μεταφέρθηκε το πλοίο στο λιμάνι της Καλύμνου και γιατί δεν μεταφέρθηκε εξαρχής στη Σαλαμίνα που διαθέτει και τις ανάλογες εγκαταστάσεις. Γιατί επιλέχθηκε το λιμάνι της Καλύμνου, από ποιον, με ποια διαδικασία, με ποιες γνωμοδοτήσεις και με ποια σχετική αλληλογραφία; Όπως ιδιαίτερα σαφές δεν είναι και το σύνολο των ελέγχων που έγιναν στο καράβι όπως και τα ευρήματα αυτών.

Δεδομένου ότι το συγκεκριμένο πλοίο βρίσκεται στην συγκεκριμένη κατάσταση εδώ και εννέα μήνες και το Υπουργείο τώρα συγκροτεί επιτροπή για να δει που και πως θα το μεταφέρει

Δεδομένου ότι η συνολική κατάσταση του, όσο και το γεγονός ότι φέρει μεγάλο φορτίο πετρελαίου το καθιστούν άκρως επικίνδυνο για την ασφάλεια και το περιβάλλον της Καλύμνου και των γειτονικών παραλιών της Κω

Δεδομένου ότι η Κάλυμνος βρίσκεται ήδη σε οικονομικές συμπληγάδες λόγω των υψηλών συντελεστών ΦΠΑ σε σχέση με τα γειτονικά της νησιά και το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται είναι μια περιβαλλοντική «βόμβα», ή την μετατροπή του λιμανιού της σε νεκροταφείο σκαφών 

Ερωτάται ο Υπουργός

  1. Με ποιου εντολές, με ποια διαδικασία, με ποια αλληλογραφία που αντηλλάγη μεταξύ ποιων, μεταφέρθηκε το συγκεκριμένο καράβι στην Κάλυμνο;
  2. Γιατί επιλέχτηκε η Κάλυμνος και όχι η Σαλαμίνα που διαθέτει σχετικές εγκαταστάσεις;
  3. Γιατί το Υπουργείο περίμενε 9 ολόκληρους μήνες για να εκκινήσει την διαδικασία απομάκρυνσης του;
  4. Τι έλεγχοι έχουν γίνει στο καράβι, από ποιες υπηρεσίες και ποια τα πορίσματα τους;
  5. Μέχρι πότε θα έχει μεταφερθεί το συγκεκριμένο πλοίο στις κατάλληλες εγκαταστάσεις στη Σαλαμίνα, καθ’ ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να βυθιστεί;

Για ενημέρωση της Εθνικής αντιπροσωπίας καθώς και των πολιτών και της τοπικής κοινωνία παρακαλούμε όπως καταθέσετε

  1. Όλα τα πορίσματα των ελέγχων που έχουν γίνει ως είχατε υποχρέωση για το καράβι
  2. Τα έγγραφα και την αλληλογραφία των διαδικασιών με τις οποίες δόθηκε αρχικώς η εντολή μεταφοράς του έξω από την Κάλυμνο και στη συνέχεια μεταφοράς του συγκεκριμένου καραβιού στο λιμάνι της Καλύμνου
  3. Οιοδήποτε άλλο σχετικό έγγραφο που σχετίζεται με τις ενέργειες που έχουν κάνει οι Ελληνικές αρχές για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχουν προκύψει με το συγκεκριμένο πλοίο

Ο Ερωτών Βουλευτής
Γιώργος Νικητιάδης