Την υποβάθμιση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας στα Δωδεκάνησα, που προωθεί η Κυβέρνηση με συγχωνεύσεις τμημάτων και κλείσιμο σχολείων φέρνει στη Βουλή με ερώτηση του ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ και τ. Υφυπουργός Πολιτισμού Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης.
Όπως τονίζεται στην ερώτηση τα μεγαλύτερα θύματα αυτής της πρακτικής είναι οι μαθητές και οι οικογένειες τους. Η ερώτηση κατατέθηκε τη Δευτέρα 08 Ιουλίου και απευθύνεται στον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κυριάκο Πιερακκάκη.
Συμφώνως με το κείμενο της ερώτησης από τον Σεπτέμβριο του νέου σχολικού έτους τα τριθέσια σχολεία, που έχουν λιγότερους από τριάντα μαθητές, θα γίνουν διθέσια και τα τετραθέσια σχολεία, που έχουν λιγότερους από σαράντα πέντε μαθητές, θα γίνουν τριθέσια.
Η απόφαση αυτή καταγγέλλεται από τους εκπαιδευτικούς, καθώς έχει ως στόχο, μεταξύ άλλων, τη «διαγραφή» με τον τρόπο αυτό των πλείστων οργανικών κενών εκπαιδευτικών σε όλη την Ελλάδα και, παραλλήλως, την αύξηση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις με τεχνητά πλεονάσματα και υπεραριθμίες εκπαιδευτικών, ώστε να μειωθούν δραματικώς οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Παραλλήλως, εκτός από τα θέματα που απασχολούν τους εκπαιδευτικούς τα μεγαλύτερα «θύματα» αυτής της απόφασης είναι οπωσδήποτε οι μαθητές και οι οικογένειες τους, αφού η δημιουργία τάξεων με μεγάλο αριθμό μαθητών επηρεάζει αρνητικά, πρώτα από όλα, την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του εκπαιδευτικού έργου, παραβιάζοντας το θεμελιώδες δικαίωμα των παιδιών στη πρόσβαση στην εκπαίδευση.
Στα χωριά των νησιών της Δωδεκανήσου όπου οι μετακινήσεις είναι δύσκολες, το κλείσιμο σχολείων θεωρείται καταστροφικό και θα ανατρέψει την καθημερινότητα πολλών οικογενειών, τα παιδιά των οποίων θα πρέπει να μεταφέρονται προς και από σχολεία, που βρίσκονται σε περιοχές αρκετά πιο μακριά από τα σπίτια τους.
Εκπαιδευτική κοινότητα και σύλλογοι γονέων, ενδεικτικώς από τα νησιά της Ρόδου και της Καλύμνου, με δημόσιες τοποθετήσεις τους εγκαλούν την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, όπως αυτή εκφράζεται από τις τοπικές Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως και στη Δωδεκάνησο, να προταχθούν κατ’ ουσίαν για οικονομικούς λόγους η υποβάθμιση της μόρφωσης των παιδιών, και μάλιστα, στην κρίσιμη βαθμίδα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και την περικοπή θέσεων εκπαιδευτικών.
Ο κ. Νικητιάδης ερωτά τον αρμόδιο Υπουργό, με ποια κριτήρια αποφασίστηκε η συγχώνευση τμημάτων από τριθέσια σε διθέσια και από τετραθέσια σε τριθέσια σχολεία, όταν οι μαθητές είναι στον αριθμό κάτω από τριάντα και κάτω από σαράντα πέντε αντιστοίχως;
Εξετάστηκε και μελετήθηκε η επίδραση στην ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου από τις υπεράριθμες σε μαθητές αίθουσες;
Οι υπεράριθμες σε μαθητές τάξεις στα νησιά μας, ως συνέπεια της παραπάνω απόφασης από τοπικές στην επαρχία Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, συνιστούν δυσμενή διάκριση σε βάρος των μαθητών σε σχέση με τους μαθητές στην Αττική.
Πώς θα αντισταθμιστεί αυτή την άνιση μεταχείριση των νησιωτών μαθητών; Με ποιόν τρόπο θα αντιμετωπιστούν οι ιδιαιτερότητες που παρατηρούνται στα νησιά της Δωδεκανήσου και σχετίζονται με τις απομακρυσμένες αποστάσεις;
Έχει ληφθεί οποιαδήποτε μέριμνα σχετικώς με τις ανάγκες που θα προκύψουν σε μεταφορές παιδιών από το σπίτι τους σε σχολεία, που βρίσκονται σε πολύ μεγάλη απόσταση, έπειτα από κλείσιμο σχολείων;
Προς: Υπουργό παιδείας, θρησκευμάτων και αθλητισμού, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη
Θέμα: Συγχωνεύσεις τμημάτων και κλείσιμο σχολείων – Η Κυβέρνηση προωθεί την υποβάθμιση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας στα νησιά της Δωδεκανήσου.
Ως φαίνεται, το Υπουργείο σας δεν αναζήτησε την καλύτερη λύση σε ό,τι αφορά τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα δημοτικά σχολεία της Δωδεκανήσου, αλλά και σε άλλες περιοχές της πατρίδας μας.
Συγχωνεύσεις τμημάτων και κλείσιμο σχολείων. Αυτή είναι, κατά τη κρίση σας, η αποτελεσματική αντιμετώπιση της έλλειψης εκπαιδευτικού προσωπικού στα σχολεία των νησιών μας, αφού συμφώνως με την απόφαση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου από τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους τα τριθέσια σχολεία, που έχουν λιγότερους από τριάντα μαθητές, θα γίνουν διθέσια και τετραθέσια σχολεία, που έχουν λιγότερους από σαράντα πέντε μαθητές, θα γίνουν τριθέσια σχολεία.
Η απόφαση αυτή καταγγέλλεται από τους εκπαιδευτικούς, καθώς έχει ως στόχο, μεταξύ άλλων, να «διαγράψει» με τον τρόπο αυτό τα πλείστα οργανικά κενά εκπαιδευτικών σε όλη την Ελλάδα και, παραλλήλως, να αυξήσει τον αριθμό των μαθητών στις τάξεις με τεχνητά πλεονάσματα και υπεραριθμίες εκπαιδευτικών, ώστε να μειωθούν δραματικώς οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Πέρα, ωστόσο, από τα ζητήματα που αφορούν τους εκπαιδευτικούς, τα μεγαλύτερα «θύματα» αυτής της απόφασης είναι οπωσδήποτε οι μαθητές και οι οικογένειές τους, αφού η δημιουργία τάξεων με μεγάλο αριθμό μαθητών επηρεάζει αρνητικά, πρωτίστως, την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του εκπαιδευτικού έργου, παραβιάζοντας το θεμελιώδες δικαίωμα των παιδιών στη πρόσβαση στην εκπαίδευση.
Επιπλέον, ειδικώς στα νησιά της Δωδεκανήσου και στα χωριά τους, όπου οι μετακινήσεις δεν είναι εύκολες, το κλείσιμο σχολείων θα είναι καταστροφικό και θα ανατρέψει την καθημερινότητα πολλών οικογενειών, τα παιδιά των οποίων θα πρέπει να μεταφέρονται προς και από σχολεία, που βρίσκονται σε περιοχές αρκετά πιο μακριά από τα σπίτια τους. Εκπαιδευτική κοινότητα και σύλλογοι γονέων, ενδεικτικώς από τα νησιά της Ρόδου και της Καλύμνου, με δημόσιες τοποθετήσεις τους εγκαλούν την απόφασή σας, όπως αυτή εκφράζεται από τις τοπικές Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως και στη Δωδεκάνησο, να προτάξετε κατ’ ουσίαν για λόγους οικονομικούς την υποβάθμιση της μόρφωσης των παιδιών μας, και μάλιστα, στη κρίσιμη βαθμίδα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και την περικοπή θέσεων εκπαιδευτικών.
Δεδομένου ότι η συγχώνευση τάξεων και η υποβάθμιση των τριθέσιων και τετραθέσεων σχολικών μονάδων, αλλά και το κλείσιμο σχολείων, έχουν ολέθριες συνέπειες στην ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου στους μαθητές της πρωτοβάθμιες εκπαίδευσης, αλλά και την περικοπή οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών.
Δεδομένου ότι τα νησιά της Δωδεκανήσου χαρακτηρίζονται από πλείστες ιδιαιτερότητες, που αφορούν την απομακρυσμένη τοποθεσία τους από την ηπειρωτική Ελλάδα, τις αποστάσεις μεταξύ σχολικών μονάδων στο ίδιο νησί, τις αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί που έρχονται στα νησιά, όπως να ανεύρουν στέγη.
Ερωτάται ο Υπουργός:
- Με ποιά κριτήρια αποφασίστηκε η συγχώνευση τμημάτων από τριθέσια σε διθέσια και από τετραθέσια σε τριθέσια σχολεία, όταν οι μαθητές είναι στον αριθμό κάτω από τριάντα και κάτω από σαράντα πέντε αντιστοίχως; Έχετε εξετάσει και ενδεχομένως πραγματοποιήσει μελέτες σχετικώς με την επίδραση στην ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου από τις υπεράριθμες σε μαθητές αίθουσες;
- Οι υπεράριθμες σε μαθητές τάξεις στα νησιά μας, ως συνέπεια της παραπάνω απόφασης από τοπικές στην επαρχία Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, συνιστούν δυσμενή διάκριση σε βάρος των μαθητών σε σχέση με τους μαθητές στην Αττική. Πώς θα αντισταθμίσετε αυτή την άνιση μεταχείριση των νησιωτών μαθητών;
- Με ποιον τρόπο θα αντιμετωπίσετε τις ιδιαιτερότητες που παρατηρούνται στα νησιά της Δωδεκανήσου και σχετίζονται με τις απομακρυσμένες αποστάσεις;Έχετε λάβει οποιαδήποτε μέριμνα σχετικώς με τις ανάγκες που θα προκύψουν σε μεταφορές παιδιών από το σπίτι τους σε σχολεία, που βρίσκονται σε πολύ μεγάλη απόσταση, έπειτα από κλείσιμο σχολείων;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Γιώργος Νικητιάδης