Την ανάγκη να επενδύσει η Ρόδος στην ενίσχυση της ποιότητας των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών αλλά κυρίως της ποιότητας των επισκεπτών, επισημαίνει σε συνέντευξη του στη «δ», ο επίτιμος πρόεδρος της ΕΞΡ, Βάσος Μηναΐδης. «Η Ρόδος θα πουλάει πάντα και πάντα ο κόσμος θα έρχεται… Θα πρέπει όμως να σταματήσει να μας απασχολεί τόσο πολύ πόσοι τουρίστες θα έρθουν κάθε χρονιά. Θα πρέπει να εστιάζουμε στο χειροπιαστό αποτέλεσμα, στην βελτίωση των εσόδων», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Θα έχουμε -εκτός απροόπτου- μία καλή σεζόν. Αναφερόμαστε βέβαια πάντα στις αφίξεις. Το 2023 είχαμε το ατύχημα της πυρκαγιάς. Ο τουρισμός πάγωσε για 15 μέρες. Καταφέραμε όμως να επανέλθουμε γρήγορα και η σεζόν έκλεισε με θετικό πρόσημο, έστω και οριακά. Φέτος προσδοκούμε καλύτερα αποτελέσματα. Φυσικά θα πρέπει να επιδιώκουμε συνεχώς τη βελτίωση της ποιότητας.
• Αναφέρεστε στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών ή των επισκεπτών;
Ήδη τα ξενοδοχεία επενδύουν σε ποιοτικότερες υποδομές, ποιοτικότερες υπηρεσίες και εμπειρίες. Αν δεν διαθέτεις καλή ποιότητα και καλά οικονομικά αποτελέσματα δεν θα επιβιώσεις. Πρέπει πάση θυσία να αυξηθεί η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών αλλά και των επισκεπτών.
• Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι υπάρχει υπερπροσφορά κλινών στη Ρόδο. Πόσο εύκολο θα ήταν να γεμίσουν οι κλίνες αυτές με …ποιοτικότερους πελάτες;
Παλαιότερα επικρατούσε η αντίληψη ότι τα ξενοδοχεία τα γεμίζεις με τουρίστες κάθε εθνικότητας. Για να ξεχρεώσεις την επένδυση, χρειάζεσαι όμως κάποιους καλούς τουρίστες, όπως είναι οι Γερμανοί. Έδωσα όλο το βάρος ως πρόεδρος της ΕΞΡ στη γερμανική αγορά με τα πλωτά σεμινάρια σε παρόχθιες πόλεις των ποταμών Ρήνου και Μάιν και τη συμμετοχή μας στις εκθέσεις τουρισμού.
Χρειάζεται συνεχής προσπάθεια για την ενίσχυση των κλασικών τουριστικών αγορών και το άνοιγμα νέων. Απαιτείται μεγάλη προσπάθεια για να έχουμε ένα οικονομικό αποτέλεσμα αντίστοιχο με τις πληρότητες, να μη λέμε γεμίσαμε και μετά να μην μπορούμε να ξεχρεώσουμε τις επενδύσεις μας. Αυτό αφορά στους ξενοδόχους και όχι, την τοπική κοινωνία ευρύτερα. Αν όμως στοχεύσει στην ποιότητα ο ξενοδοχειακός κλάδος, τότε θα διαχυθούν τα οφέλη γενικότερα στην αγορά.
• Ποιες είναι σήμερα οι καλές τουριστικές αγορές;
Η γερμανική αγορά παραμένει κυρίαρχη. Η αγγλική αγορά έχει κάποιες ιδιαιτερότητες. Μπορεί να είναι πρώτη στη λίστα από άποψη αφίξεων, αποτελείται όμως από λιγότερο ποιοτικούς επισκέπτες. Υπάρχουν και νέες αγορές που σιγά σιγά ανδρώνονται, όπως η Πολωνική και Ρουμανική. Η κεντρική Ευρώπη είναι το παν εν ολίγοις.
• Πώς βλέπετε τις προσπάθειες των τοπικών φορέων για το άνοιγμα νέων τουριστικών αγορών όπως αυτή της Ινδίας και του Μπαχρέιν;
Κάθε τέτοια προσπάθεια είναι θετική. Θεωρώ ότι πρέπει να γίνει ακόμη πιο συντονισμένα η προσέγγιση των νέων αγορών από τον ΠΡΟΤΟΥΡ που θα πρέπει να λειτουργεί όπως παλιά. Πρέπει να υποστηρίζεται από τους επαγγελματίες, το δήμο και την Περιφέρεια, να λειτουργεί αυτόνομα και ευέλικτα.
Βεβαίως υπάρχουν πλέον σύγχρονα εργαλεία προβολής. Καλό είναι το διαδίκτυο, δεν πρέπει όμως να εγκαταλείψουμε τις παλιές μεθόδους, δηλαδή τη συμμετοχή σε εκθέσεις τουρισμού. Είναι αναγκαίο να είμαστε παρόντες στις εκθέσεις. Πρέπει να είμαστε γενικώς μέσα σε όλα και να μην εστιάζουμε μόνο στις τάσεις της κάθε εποχής.
• Κύριε Μηναΐδη, θα λέγατε ότι η Ρόδος διαθέτει ένα ανταγωνιστικό τουριστικό προϊόν;
Πιστεύω ότι η Ρόδος διαθέτει άριστα ξενοδοχεία, σύγχρονα και μοντέρνα. Χρειάζεται όμως ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια για την ενίσχυση της ποιότητας των επισκεπτών μας. Αντί να αυξάνονται κάθε χρόνο οι τουρίστες, ας έχουμε τους ίδιους με καλύτερες τιμές. Αν το πετυχαίναμε αυτό, θα καταφέραμε να λύσουμε πολλά προβλήματα. Μπορούμε να έχουμε τους ίδιους (σε ποσότητα) τουρίστες με +20% έσοδα και όχι 20% περισσότερους τουρίστες με λιγότερα έσοδα;
• Πώς βλέπετε το τουριστικό μέλλον της Ρόδου;
Η Ρόδος θα πουλάει πάντα και πάντα ο κόσμος θα έρχεται… Θα πρέπει όμως να σταματήσει να μας απασχολεί τόσο πολύ πόσοι τουρίστες θα έρθουν κάθε χρονιά. Θα πρέπει να εστιάζουμε στο χειροπιαστό αποτέλεσμα, στην βελτίωση των εσόδων.
• Ποια είναι σήμερα η ζήτηση του all inclusive; Ήρθε για να μείνει δια παντός;
Το all inclusive είναι αναγκαίο λόγω της ζήτησης όμως υπάρχει και μία νέα τάση που επίσης δεν μπορείς να αγνοήσεις. Υπάρχει περισσότερη ζήτηση για πακέτα half board. Πιστεύω ότι θα υπάρξει μία μεταβολή σιγά, σιγά
• Πώς επηρεάζουν οι βραχυχρόνιες μισθώσεις τον ξενοδοχειακό κλάδο; Πώς διαμορφώνουν το τουριστικό προϊόν της Ρόδου;
To Airbnb είναι ανεξέλεγκτο. Δεν θα υπάρχει σε λίγο σπίτι που να μην έχει ενταχθεί στις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Όσοι επισκέπτες φιλοξενούνται στα ξενοδοχεία, άλλοι τόσοι μένουν στα καταλύματα του Airbnb γι΄αυτό και τα τελευταία χρόνια, τα πράγματα είναι κάπως ασφυκτικά. Τείνουμε να υπερβούμε τη φέρουσα ικανότητα του προορισμού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Δεν χτύπησε ακόμη το καμπανάκι. Θα χτυπήσει όμως αργά ή γρήγορα και πρέπει να είμαστε έτοιμοι για να διαχειριστούμε την πρόκληση του υπερτουρισμού.
• Κλείνοντας κύριε Μηναΐδη, θα λέγατε ότι απαιτείται η ανάπτυξη νέων μορφών τουρισμού; Ο ήλιος και η θάλασσα αρκούν;
Μα αυτά χρειάζονται οι επισκέπτες μας. Αυτή είναι και θα είναι η βάση του τουριστικού μας προϊόντος. Κανείς δεν λέει βέβαια να μην αναπτυχθούν και άλλες μορφές τουρισμού, όπως ο πολιτιστικός. Έχουμε τόσα αγάλματα σε αποθήκες και υπόγεια και δεν έχουμε χώρο να τα εκθέσουμε… Υπάρχουν τόσα πολλά που μπορούμε να αναδείξουμε! Ο εναλλακτικός τουρισμός θα ενισχύσει τη χαμηλή (πρώιμη και όψιμη σεζόν). Και πιστεύω ότι θα φτάσουμε σε σημείο να προτιμούν πολύ περισσότερο την off season οι επισκέπτες μας για να αποφύγουν το συνωστισμό και θα αποδυναμωθεί η υψηλή περίοδος.
Πηγή:www.dimokratiki.gr