Προγραμματικές προτάσεις για μια ουσιαστική τομή και αναβάθμιση στην τουριστική εκπαίδευση κατέθεσε ο Τομεάρχης Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας και Βουλευτής Δωδεκανήσου, κ. Μάνος Κόνσολας, μιλώντας στην ημερίδα που διοργανώθηκε στη Ρόδο από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Οικονομικό Επιμελητήριο και τον Σύλλογο Εκπαιδευτικού Προσωπικού των ΑΣΤΕ.
Ο κ. Κόνσολας χαρακτήρισε στρατηγικό στόχο τη μετατροπή της Ελλάδας σε κέντρο της τουριστικής εκπαίδευσης στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, και παρουσίασε 6 βασικές προγραμματικές προτάσεις:
1ον: Δημιουργία μη κρατικού πανεπιστημίου, το οποίο θα είναι αποκλειστικά επικεντρωμένο σε προγράμματα τουριστικών σπουδών με αγγλόφωνα τμήματα.
Η αναθεώρηση του άρθρου 16 είναι αναγκαία συνθήκη που δεν μπορεί να περιμένει.
2ον: Αναμόρφωση των προγραμμάτων τουριστικών σπουδών στα δημόσια πανεπιστήμια.
Τα προγράμματα σπουδών πρέπει να συνδεθούν με τις ανάγκες και τις τάσεις που διαμορφώνονται στη διεθνή τουριστική αγορά. Δεν μπορεί η προσφορά να μην έχει αντιστοίχηση με τη ζήτηση, κάτι που αποτελεί νόμο της οικονομίας και συνδέεται άμεσα με την απασχόληση.
3ον: Μετεξέλιξη των ΑΣΤΕ σε διαβαθμισμένες εκπαιδευτικές δομές Ξενοδοχειακών Σπουδών με τη δημιουργία αγγλόφωνων τμημάτων με δίδακτρα που θα διασφαλίζουν την οικονομική τους αυτοτέλεια.
4ον: Διασφάλιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων σε όλες τις βαθμίδες της τουριστικής εκπαίδευσης.
5ον: Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων δια βίου εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης αλλά και ενδοεταιρικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.
6ον: Δημιουργία σχολής γαστρονομίας υψηλού επιπέδου.
Ειδικά για τις ΑΣΤΕ, ο Μάνος Κόνσολας πρότεινε:
– Αλλαγή και επικαιροποίηση του προγράμματος σπουδών των ΑΣΤΕ, το οποίο πρέπει να είναι προσαρμοσμένο στις σύγχρονες συνθήκες.
Οι ΑΣΤΕ πρέπει να διατηρήσουν και να ενισχύσουν το συγκριτικό τους πλεονέκτημα στην επαγγελματική ξενοδοχειακή εκπαίδευση (Hospitality Management), αλλά και να επεκτείνουν τα γνωστικά αντικείμενα σπουδών και σε άλλα πεδία, όπως το πεδίο των εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
– Κατοχύρωση, σε θεσμικό επίπεδο, της δυνατότητας των σπουδαστών των ΑΣΤΕ να συνεχίζουν τις σπουδές τους σε μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.
Είναι οξύμωρο να γίνονται δεκτοί από ευρωπαϊκά πανεπιστήμια και να συνεχίζουν τις σπουδές τους σε μεταπτυχιακά προγράμματα και να μην έχουν αυτή τη δυνατότητα στον Ελλαδικό χώρο.
– Αξιοποίηση των εγκαταστάσεων και των υποδομών των ΑΣΤΕ, για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού προγράμματος, αλλά και για την άσκηση δραστηριοτήτων που θα τους προσδώσουν οικονομική αυτοτέλεια.
– Θεσμοθέτηση του αυτοδιοίκητου των ΑΣΤΕ στα πρότυπα του θεσμικού πλαισίου που είχε δημιουργηθεί για τη διοίκηση των ΑΕΙ και των ΤΕΙ.