Επειδή πολλοί φίλοι μου στο Facebook θεώρησαν ως απίστευτες τις καταγγελίες που έφερα στη δημοσιότητα πρόσφατα, μέσω της ηλεκτρονικής εφημερίδας «ΚΑΡΠΑΘΙΑΚΗ» σχετικά με τα εμπόδια που αντιμετώπισα από τους κρατικούς λειτουργούς και όχι μόνο, πριν τριάντα ακριβώς χρόνια στην προετοιμασία υποδοχής των πρώτων CHARTER αεροπλάνων τουριστών και ιδιαίτερα, η υπαινικτική  κατακλείδα του άρθρου μου «περί πολλών ακόμα εμποδίων που αντιμετώπισα», μου ζητούν να παραθέσω περισσότερα στοιχεία (Documents) για πληρέστερη ενημέρωση της Καρπαθιακής Γνώμης, ώστε να μπει ο κάθε κατεργάρης στο «καβούκι» του:

Ανταποκρίνομαι λοιπόν πρόθυμα:

Στις 20 Αυγούστου 1986, η Νορβηγική Αεροπορική Εταιρεία ΒRAATHENS S.A.F.Ε υπέβαλε στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α) στην Αθήνα σχετική αίτηση, Άδειας προσγείωσης CHARTER (Landing  rights)  αεροπλάνων της για Κάρπαθο, καταθέτοντας σχέδιο  πτήσεων :

Περίοδος: Από 28 Μαΐου – Έως 5 Οκτωβρίου 1987 –  Ημέρα: Πέμπτη.
Τύπος αεροσκάφους: Β 737-300 – Αεροπορικές θέσεις: 131
Πτήση:  Από FORNEBU / OSLO  –  Ναυλωτής: Tour Operator SAGA TOURS.

Οι όμορφες αεροσυνοδοί της MAERSK AIR μπαίνουν στον χορό!

Στις 15 Οκτωβρίου 1986 (δύο μήνες αργότερα) η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) απέρριψε το αίτημα άδειας εκτέλεσης πτήσεων της αεροπορικής Εταιρείας με τη δικαιολογία ότι δεν υπάρχουν προϋποθέσεις λειτουργίας ως διεθνούς του αεροδρομίου της Καρπάθου, καίτοι τα έργα των διαδρόμων προσγείωσης προχωρούσαν νυχθημερόν με εντατικότατους ρυθμούς.

Τότε, με την πολύτιμη συμβολή και συνδρομή του Δημάρχου Καρπάθου εκείνης της περιόδου (1982-1986) αδελφού μου Γιώργου Μακρή, προκαλέσαμε αμέσως κλειστή σύσκεψη στα γραφεία της Υ.Π.Α στο  ΕΛΛΗΝΙΚΟ –παλιό αεροδρόμιο Αθηνών- τη Δευτέρα 20η  Οκτωβρίου 1986.

Συμμετείχαν ο Διοικητής ΥΠΑ Κώστας. Χαραλαμπόπουλος (αδελφός του Υπουργού εξωτερικών), ο Υποδιοικητής Μπορζώφ, ο Δ/ντής Αερονομικού ελέγχου Στρογγύλης και από τη δική μας πλευρά, ο Γενικός Διευθυντής  του Saga  Tours Tor Sannerud, ο Δήμαρχος Καρπάθου Γιώργος  Μακρής και εγώ, με την ιδιότητα του Αντιπροσώπου  του  Saga Tours στην Ελλάδα.

Άρχισε πρώτος ο Διοικητής, με ενοχλημένο ύφος δηλώνοντας ωμά, ξεκάθαρα, χωρίς  περιστροφές ότι:

«Δεν υπάρχει αεροδρόμιο στην Κάρπαθο. Άλλωστε, υπογράμμισε, για να το γνωρίζετε, δεν θα είναι έτοιμο να δοθεί στον Τουρισμό, ούτε το 1993… και απευθυνόμενος  σε μένα επισείοντας τον δείκτη του δεξιού χεριού, μου έκανε την αυστηρή παρατήρηση:

«Κύριε Μακρή, κακώς παρασύρατε τους Αλλοδαπούς συνεργάτες σας. Εκθέτετε με τις  ενέργειες σας την τουριστική Ελλάδα!»      

Εμβρόντητος από τις ανεπίτρεπτα ωμές αναφορές του, είπα μέσα μου:

Άκουσον-άκουσον τους κομματικά διορισμένους «καρεκλοκένταυρους της ΥΠΑ, μη μπορώντας να συγκρατήσω την οργή μου για τις ήκιστα ευγενείς παρατηρήσεις ενώπιον του αλλοδαπού συνεργάτη μου, μέχρι να  έρθει η σειρά μου να τοποθετηθώ για να μην αιωρείται ίχνος ενοχής μου.

Ευτυχώς, με άμεση πυροσβεστική παρέμβαση του Δημάρχου αδελφού μου Γιώργου, ηρέμησα κάπως. Κατέθεσε  ότι, ο ίδιος ως Δήμαρχος της ακριτικής Καρπάθου, με παρακίνησε να συμβάλω στην τουριστική αξιοποίηση της Καρπάθου. Να την βγάλουμε επί τέλους, από το οικονομικό τέλμα και την αφάνεια. Το αποτέλεσμα, να μετριάσει  κάπως το «κατηγορητήριο» μέχρι να πάρω εγώ τον λόγο, ως τελών ξαφνικά και «υπό κατηγορίαν!»

Ακολούθησε  τότε  κοφτή  η  απάντηση  του διοικητού στον Δήμαρχο:: 

«Λυπούμαι κύριε Δήμαρχε, δεν γίνεται τίποτα. Δεν υπάρχουν χρονικά περιθώρια. Δεν προγραμματίσαμε τη λειτουργία του, ούτε δεσμευθήκαμε» και κάτι ακόμα που δεν είναι ανάγκη, να αναφερθώ.

Επί τέλους, ήρθε η σειρά μου, τελευταίος, να αρχίσω την ανελέητη αντεπίθεση για το «παράπτωμα» μου να  αξιοποιηθεί το νησί μας «εδώ και τότε…»

Σε οργίλο ύφος του ανταπάντησα:

«Περίμενα να με συγχαρείτε για την πρωτοβουλία μου να βγάλω από την αφάνεια και την απομόνωση την ακριτική Κάρπαθο διακινδυνεύοντας την διεθνή φήμη της Επιχείρησης μου, το προσωπικό και επαγγελματικό  μου κύρος και  πρέπει να τα γνωρίζετε, αφού επικαλείσθε  το ενδιαφέρον σας για τον Ελληνικό Τουρισμό, ως συνέχεια της προηγούμενης θητείας σας προέδρου του ΕΟΤ. Εν πάση περιπτώσει, δεν απευθύνεσθε σε υπάλληλο της ΥΠΑ. Δεν υποχρεούμαι να δεχθώ τις παρατηρήσεις σας και δεν σας επιτρέπω να μου επισείετε τον δείκτη του χεριού σας. Αυτά, στους υφισταμένους σας!…»

Ολοκληρώνοντας μάλιστα την παρέμβαση μου «πέταξα και τη βόμβα» μου που να ειπωθεί την εννοούσα, αφού το έκαμα αμέσως πράξη:

«Λυπάμαι πολύ που χάσαμε το χρόνο μας σ’ αυτήν εδώ τη σύσκεψη.
Ήταν λάθος κίνηση. Τον θεωρώ χαμένο κόπο.
Πάμε αμέσως στο Καστρί να δούμε τον κ. Πρωθυπουργό».

Τι ήθελα να ξεστομίσω, τέτοια απειλή. Ο κ. διοικητής βλέποντας την αποφασιστικότητα μου άλλαξε αμέσως 100% συμπεριφορά. Έκανε κωλοτούμπα, προσγειώθηκε, άφησε στην άκρη το  «καθηγητικό» ύφος. Ήταν βλέπετε περίοδος που ο παντοδύναμος Ανδρέας Παπανδρέου είχε εκτός κυβέρνησης πολλά πρωτοκλασάτα στελέχη του ΠΑΣΟΚ (Γενηματά – Κουτσόγιωργα κ.ά). Όλοι ανεξαιρέτως, ένοιωθαν ανασφαλείς στην κυριολεξία και την καρέκλα τους να τρίζει, σε περίπτωση δημοσιοποίησης καταγγελίας για σοβαρά «λάθη ή παραλήψεις» σκόπιμες  ή μη. Σε  παρακλητικό ύφος τώρα, μου είπε:

«Φυσικά, κανείς δεν μπορεί να σας σταματήσει να δείτε τον κ. Πρόεδρο. Αλλά Κύριε Μακρή σας παρακαλώ αφήστε μας λίγο χρονικό περιθώριο μέχρι τις 30 Νοεμβρίου (1986), να ενεργοποιηθούμε για την επίσπευση συμπληρωματικών έργων και ενεργειών για το  Αεροδρόμιο της Καρπάθου. Να βοηθήσουμε όλοι», μου λέει μάλιστα με νόημα : 

«Άλλωστε, μας βάζετε το μαχαίρι στον λαιμό!..»

Του ανταπάντησα ορθά-κοφτά, αντλώντας τώρα περισσότερο θάρρος:

«Ενεργώ πολύ περισσότερο από πατριωτικά συναισθήματα και όχι από
ιδιοτελή κίνητρα. Μου αρκούν οι επιχειρήσεις μου εκτός Καρπάθου».

Έτσι περατώσαμε τη σύσκεψη με χρονικό ορίζοντα εξελίξεων πλέον την 30ην Νοεμβρίου 1986. Αναλογιζόμενοι όμως την αρχικώς εκφρασθείσα αρνητική θέση της ΥΠΑ και μη υποτιμώντας τον τρωθέντα εγωισμό των διοικούντων της, δεν ήμασταν απόλυτα σίγουροι αν πράγματι πίστευαν στην έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων και τη  χορήγηση της άδειας εκτέλεσης των πτήσεων μας. (Άλλωστε, αποδείχθηκε αργότερα στην πράξη).

Το χορευτικό μπαλέτο του Λυκείου Ελληνίδων, με φόντο το αεροδρόμιο.

Γι’ αυτό παρακάμψαμε την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) καίτοι καθ’ ύλην αρμόδια, και με τον Δήμαρχο Καρπάθου πήγαμε κατ’ ευθείαν στο Πολιτικό Γραφείου του πρωθυπουργού στο Καστρί καταγγέλλοντας ονοματεπώνυμα, ιδιοτελών πολιτικών και επιχειρηματικών συμφερόντων που σαμποτάρουν ανοιχτά την αναληφθείσα  πρωτοβουλία μας

Ταυτόχρονα τους ενημερώσαμε για τη μαζική ανταπόκριση και το έντονο ταξιδιωτικό ενδιαφέρον των Νορβηγών να επισκεφθούν την Κάρπαθο. Παράλληλα, επέδωσα ονομαστική λίστα, ολόκληρο «σεντόνι» με τις μέχρι τότε προκρατήσεις σε επίρρωση της πρωτόγνωρης επιτυχίας των πωλήσεων μαζί με τον πολυτελή για την εποχή προκατάλογο (Pre-catalogue). Τους επισημάναμε φυσικά τις ευθύνες τους από τον αρνητικό διεθνή αντίκτυπο που θα προέκυπτε, από τυχόν ακύρωση των πτήσεων στην Κάρπαθο.

Τώρα, αναγνωρίζω ότι η ασφυκτική πίεση που ασκήσαμε στην εξουσία με αποφασιστικότητα (πες το… τσαμπουκά), οι διεθνείς μου γνωριμίες και χάρις στο προσωπικό ενδιαφέρον του ίδιου του Ανδρέα Παπανδρέου είχε ως  αποτέλεσμα την εκμαίευση της άδειας εκτέλεσης των πτήσεων που φυσικά, σημάδεψε την απαρχή της  γνωστής αλματώδους τουριστικής και οικονομικής ανάπτυξης της Καρπάθου.

Παραθέτω αυτούσιο το ιστορικό Τelex της αδειοδότησης των πτήσεων με ημερομηνία 22/12/1986  και ώρα 09.55 για να καταγγείλω το «κηφηναριό» της δημόσιας διοίκησης, οι οποίοι καίτοι έλαβαν έγκαιρα γνώση έγκρισης των πτήσεων, οι «μανδαρίνοι» δεν έκαναν απολύτως τίποτα.

292166  PAN     GR
214444  LGAC  GR
22/ 09,55 / 12/ 86/ PN

AΠO YΠA/  B1/ A  AΡIΘ   EKΔ   8781/  22/ 08.52 / 12-86

ΠΡΟΣ
(1)  YΠ.  METAΦΟΡΩN  &  EΠIKΟINΩNIΩN/ Δ-NΣΗ EΠOΠTΕIAΣ    &   EΛEΓXOY  OΡΓANΙΣMΩN.
(2) YΠ.  ΔΗM. TAΞΗΣ/ Δ-NΣΗ   KΡAT. AΣΦAΛΕIAΣ/ Γ/ IΒ
(3) YΠ. OIKONOMIKΩN/ Δ-NΣΕΙΣ  4  &  7  TEΛΩNIAKEΣ
(4) E.O.T
(5) PANORAMA TRAVELS – ΜΑΚΡΗ   ANΔΡEA
(6) SAGA TOURS   OΣΛO
(7) GRECTOURS    OΣΛO
(8) ΔΗMΑΡΧΟ  KAΡΠΑΘOY – ΜΑΚΡΗ  ΓΕΩΡΓΙΟ
(9) KAKΡ (= Κρατικός Αερολιμένας Καρπάθου)

KΟΙΝ/ΣΗ YΠA/ B1/ A-B-Γ– A1/ B

EΞAIΡETIKΩΣ EΠEIΓON

ΣAΣ KOINOΠΟIOYME ΓIA ENΗMEΡΩΣΗ ΣAΣ, ΣΗMA ΠOY ΣTEIΛAME ΣTON ΤOYΡIΣTIKO   OΡΓANIΣMO SAGA TOURS NOΡBHΓIAΣ.

ΣE ΣYNEXΕIA TOY ΣHMATOΣ MAΣ ME HMEΡOMHNIA 15/10/86 KAI ΠΡOKEIMENOY NA AΠOΦEYΧΘEI H ΔHMIOYΡΓIA ΠΡOBΛHMATΩN ΣTΗN ΔIAKINHΣΗ EΠIBATΩN TOY SAGA TOURS AΠO OΣΛO ΠΡOΣ KAΡΠAΘO, H Y.Π.A AΠEΦAΣIΣE NA EΠITΡEΨΕI TΗN EKTEΛEΣΗ ΠTHΣEΩN CHARTER ΠΡOΣ TO AEΡOΔΡOMIO KAΡΠAΘOY, ΓIA ΠEΡIΟΡIΣMENO OMΩΣ AΡIΘMO EΠIBATΩN.

ΘA ΠΡEΠEI OMΩΣ NA ΛABETE YΠ’ OΨIN OTI O ΔIATIΘEMENOΣ ΠΡOΣ TO ΠAΡON XΩΡOΣ ΣTON YΠAΡXONTA AEΡOΣTAΘMO, ΔEN EINAI EΠAΡKΗΣ, ΓIA THN KATAΛΛΗΛΗ EΞYΠΗΡETΗΣΗ   CHARTER ΠTΗΣEΩN.

H Y.Π.A KATABAΛΕΙ ΠΡΟΣΠAΘΕIA ΓIA THN EΠIΣΠEYΣΗ TΩN ΕΡΓAΣIΩN KATAΣKEYΗΣ NEOY  KTIΡIOY AEΡOΣTAΘMOY, ΠOY EΛΠIZETE NA ΟΛOKΛΗΡΩΘOYN ENTOΣ TΗΣ ΘEΡINΗΣ ΠEΡIOΔOY, ΩΣTE NA MHN YΠAΡXOYN OYΣΙΩΔΗ ΠΡOBΛHMATA ΣTΗN EΞYΠΗΡΕΤΗΣΗ TΩN EΠIBATΩN.

TEΛOΣ   ΘA  ΠΡEΠEI   NA  ΓNΩΡIZETE  OTI   ΣTON   AEΡOΛIMENA   ΔEN  ΔIATIΘETAI   AEΡOΠOΡIKO   KAYΣΙMΟ.
 

Ο ΔIOIKHTHΣ
ΚΩΣΤΑΣ. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ                                                      

Από την προσεκτική ανάγνωση του ΤΕΛΕΞ διαπιστώνουμε την ιδιαίτερη σημασία της κάθε παραγράφου :

« Ημερομηνία: 22/12/1986 Ώρα   αποστολής: 09.55

Σημαίνει ότι, ενώ αρχίσαμε τις πωλήσεις στις  01/10/86, η άδεια προσγείωσης του αεροσκάφους, μας εδόθη στις 22/12/1986. Σχεδόν τρεις μήνες  αργότερα! Δηλαδή αναλάβαμε 100% το ρίσκο από την πλευρά μας, προωθώντας πακέτα διακοπών στην Κάρπαθο,  πιθανολογώντας χορήγηση της σχετικής αδείας.

Μας την  χορήγησαν τελικά, τέσσαρες μήνες από την υποβολή της αίτησης μας και πέντε μήνες πριν την έναρξη των πτήσεων! Γεγονός χωρίς παγκόσμιο προηγούμενο στον εξερχόμενο οργανωμένο τουρισμό (Οutgoing Organized Tourism). Το απίστευτο γεγονός διδάσκεται ως παγκόσμια πρωτοτυπία στην περίφημη Τουριστική Σχολή του Πανεπιστημίου Surrey της Αγγλίας στο μάθημα: Destination Tourism Management.

«Προκειμένου να αποφευχθεί η δημιουργία προβλημάτων στη διακίνηση επιβατών του «Saga Tours» προς Κάρπαθο, επιτρέπουμε τις πτήσεις, κλπ»

Σημαίνει ότι, πράγματι δεν προβλεπόταν ο «Τουρισμός», αλλά το κατορθώσαμε.

« Για περιορισμένο όμως αριθμό επιβατών…»

Τελικά μας επέτρεψαν 101 αεροπορικές θέσεις, αντί των 131 μεταφορικής ικανότητας του αεροσκάφους. Υποδηλώνει την οικονομική επιβάρυνση της Εταιρείας, με τον δεσμευτικό όρο και την υποχρέωση, να κρατάμε κενές 30 αεροπορικές θέσεις! Φαντασθείτε, το μέγεθος της   κατανόησης, που επέδειξε η Εταιρεία μας, λες κι΄ η Κάρπαθος έγινε ξαφνικά, η… Μαγιόρκα  της Ισπανίας!

«Τέλος θα πρέπει να γνωρίζετε ότι, στον αερολιμένα,
δεν διατίθεται αεροπορικό καύσιμο…»

Αυτό υποδηλώνει το μεγάλο κόστος της Εταιρείας μας να υποστεί τη σοβαρή επιβάρυνση δεύτερης ενδιάμεσης προσγείωσης για ανεφοδιασμό καυσίμων (στην Κω εν προκειμένω). Ποιός επιχειρηματίας θα προχωρούσε σε τέτοιες αβαρίες, τέτοιες παραχωρήσεις  για ένα παντελώς άγνωστο  νησί, αν δεν υπήρχαν οι διαπροσωπικές και επαγγελματικές διεθνείς σχέσεις μου, με την ιδιοκτησία και τους διευθυντές του Saga Tours και της μητρικής αεροπορικής εταιρείας Braathens. Δεν είμασταν δα και η Ρόδος! Ούτε Φιλανθρωπικά Ιδρύματα (Charitable Institutions) προβαίνουν, σε τόσες αβαρίες και υποχωρήσεις.

Να τονισθεί επίσης ότι στους παραλήπτες του ιστορικού Τelex, κάνει ιδιαίτερη εντύπωση ΔΕΝ περιλαμβάνεται ούτε ένα πολιτικό πρόσωπο της Δωδεκανήσου εκείνης της περιόδου, ανεξαρτήτως  Κόμματος π.χ, υπουργοί – βουλευτές – πολιτευτές,  – νομάρχης – έπαρχος, όπως συνηθίζεται σε παρόμοιες περιπτώσεις, όταν αναλαμβάνουν πρωταγωνιστικό ρόλο οι πολιτικοί ή αν εκδηλώσουν έστω, στοιχειώδες  ενδιαφέρον.

Αναφέρεται μόνο ο  δήμαρχος Καρπάθου  Γιώργος Ηλ. Μακρής που είχε ενεργό συμμετοχή, με τις καταλυτικές του παρεμβάσεις στο Πολιτικό γραφείο του Πρωθυπουργού Ανδρέα  Παπανδρέου, γι’ αυτό άλλωστε και η προσωπική κοινοποίηση του Τelex της Υ.Π.Α στον Δήμαρχο Καρπάθου.

Τώρα, αντιδράσεις για την τουριστική αξιοποίηση της Καρπάθου υπήρχαν για διάφορους λόγους, ευτυχώς ελαχίστων συμπατριωτών. Άλλωστε, η Τουριστική Κοινωνιολογία τους αποδέχεται και τους κατατάσσει σε κατηγορίες, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τα συμφέροντα τους. Τους  διάφορους «Eπιμηθείς» κατέταξα σε :

«Επαΐοντες»

Καλοί ρήτορες, αλλά λεπτολόγοι, συντηρητικοί, χωρίς το ταλέντο και την τόλμη  του επιχειρηματία, αναβλητικοί, ευθυνόφοβοι, γραφειοκράτες…  Ενώ γνώριζαν ότι, γεωγραφικά η Κάρπαθος είναι τουριστικός δορυφόρος της Ρόδου και Κρήτης, παραδίπλα μας είναι η Κως, δεν έβλεπαν την κοσμογονία που συντελούταν στα τρία νησιά χάρη στην τουριστική τους  αξιοποίηση.

Γνώριζαν την πληθυσμιακή συρρίκνωση  του νησιού μας, την ερήμωση των χωριών μας, τα νιάτα που έφευγαν «ρίχνοντας μαύρη πέτρα» πίσω τους. Τους συμπατριώτες μας επιστήμονες που απαξιούσαν και με το δίκιο τους, να εγκατασταθούν μόνιμα στην Κάρπαθο και επιδεικτικά «γύριζαν την πλάτη» στον τόπο τους. Να κάνουν πράγματι τι, σε μια κλειστή οικονομία με  γλίσχρο και αβέβαιο εισόδημα, χωρίς περαιτέρω προοπτική.

Πέραν από τους διορισμένους στο δημόσιο εκπαιδευτικούς, που κατ’ ανάγκη παρέμεναν στην Κάρπαθο, μόνο οκτώ!… επιστήμονες  εγκαταστάθηκαν μόνιμα στην Κάρπαθο ασκούντες ελευθέρια επαγγέλματα -για μένα  πατριδολάτρηδες- να φρουρούν «Θερμοπύλες».

«Ρομαντικούς»:

Θεωρούσαν δήθεν καταστροφική την τουριστική εξέλιξη της Καρπάθου για τα έθιμα μας.    Αυτούς, θεωρούσα πράγματι αγνούς κι άδολους. Απλά, δεν ήταν σε θέση να αντιληφθούν τις ευεργετικές παραμέτρους που θα προέκυπταν.

Να αφήνουμε να μαραζώνει το νησί μας ενώ μπορούσαμε με ρεαλισμό, όραμα και γενναιότητα να εκτινάξουμε στα ύψη την τουριστική ανάπτυξη της Καρπάθου. Να εξασφαλίσουμε  εκατοντάδες θέσεις εργασίας, εποχικές και μόνιμες. Να δημιουργήσουμε σταθερές ροές εσόδων, έμμεσα και άμεσα που θα συμπαρασύρουν ολόκληρη την τοπική οικονομία σε άλματα προόδου. «Έβλεπαν δηλαδή το δένδρο, κι΄ έχαναν το δάσος».

Φυσικά  αργότερα, όταν διαπίστωσαν την αναγκαιότητα και τα αγαθά του τουρισμού, ορισμένοι απ΄ αυτούς, έστερξαν να γίνουν ξενοδόχοι  και  μπράβο τους, παραδεχόμενοι έμμεσα την  λανθασμένη τους άποψη, ζητώντας μου και συγγνώμη, πέραν της συνεργασίας.

 «Ποικιλώνυμοι»  παράγοντες:

Μόνιμα διαμένοντες εκτός Καρπάθου, ήθελαν τους εναπομείναντες στο νησί μας συμπατριώτες, «γραφικούς» κι «ολιγαρκείς». Αν αυτοί ζητούσαν και κάτι παραπάνω, οι πατριδοκάπηλοι αβασάνιστα τους αποκαλούσαν «γκρινιάρηδες».

Χωρίς κανένα επενδυτικό-αναπτυξιακό ενδιαφέρον οι ίδιοι  για την  Κάρπαθο.

Εγκατεστημένοι μόνιμα στις μεγαλουπόλεις  ζούσαν και απολάμβαναν  την  άνεση να δραστηριοποιούνται επαγγελματικά και με  προοπτική, τους έντεκα  μήνες το χρόνο. Τον 12  μήνα ως γνωστόν, τον αφιέρωναν στην Κάρπαθο για μπάνια και γλέντια «εν τιμές1 και  οργάνοις». Άλλοι «εν υπνώσει» ευρισκόμενοι, αφού αρνήθηκαν να συνδράμουν την προσπάθεια που ανέλαβα, υπερφαλαγγίσθηκαν από τα γεγονότα με έργα κι’ όχι λόγια. Δεν τους καλάρεσε η πρωτοβουλία μου και εγωιστικά και άκριτα φερόμενοι, άρχισαν τον «πετροπόλεμο» σαν κακομαθημένα παιδιά, όπως θα δείτε αναλυτικά στη συνέχεια.

«Ακραίους» :

Ελάχιστοι οδηγοί ΤΑΧΙ, σε αντίθεση με την πλειονότητα που απειλούσαν να «πετάξουν» στη θάλασσα το πρώτο μου τουριστικό λεωφορείο (pullman) που θα κυκλοφορούσε στο νησί, όπως έπραξαν λέει… οι Καλύμνιοι2  συνάδελφοι τους ένα χρόνο πριν, θεωρώντας τα πούλμαν ανταγωνιστικά!

Μου θύμισαν λίγο την  περίπτωση των βιοπαλαιστών «λεμβούχων» μας στα Πηγάδια.  Ως γνωστόν το 1957 διαμαρτύρονταν κατά την ιστορική πρώτη προσέγγιση του ατμόπλοιου  «ΑΝΔΡΟΣ» και την  πλαγιοδέτηση  του  στον καινούργιο λιμενοβραχίονα. Τι θα κάνουν τώρα  τις…μαούνες. Αυτοί οι άμοιροι, είχαν δίκιο, αφού τις έκαναν αμέσως «καυσόξυλα», χωρίς αποζημιώσεις από το ανάλγητο κράτος, ενώ τα ΤΑΧΙ, γιατί;

Πολύ γρήγορα φυσικά οι λίγοι εκείνοι οδηγοί μου ζητούσαν συγγνώμη και συνεργασία… για τη λανθασμένη εκτίμηση. ΄Επεσαν θύματα «καλοθελητών», παραπληροφόρησης μου εκμυστηρεύθηκαν. Είχαν όμως ήδη αρχίσει να «ξαλευρίζουν» τις νορβηγικές κορώνες, το άφθονο χρήμα των πάμπλουτων Νορβηγών.


1  Αλλοίωσα εσκεμμένα, το «χορδές», σε «τιμές», για να γίνω πιο παραστατικός…

2 Στην  Κάλυμνο με  τις  ανεξέλεγκτες  τότε,  αντιτουριστικές  συμπεριφορές, ακόμη  προσπαθούν να  εδραιώσουν Τουρισμό και ξεκίνησαν  πριν  από  εμάς!