Όπως μας πληροφορεί ο ε.α ναύαρχος  Λιμενικού συμπατριώτης μας Νίκος Κανάκης, η εγκριθείσα μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ως «εξαιρετική» λύση, επέκτασης του λιμένα μας στην περιοχή «Γαρόνησο», τελικά εγκαταλείφθηκε, μετά τις τεκμηριωμένες σοβαρές ενστάσεις της Ένωσης Ελλήνων πλοιάρχων, επικουρικά  και της «ΚΑΡΠΑΘΙΑΚΗΣ ΛΕΣΧΗΣ».

Η εξέλιξη αυτή κατ’ αρχήν κρίνεται θετική και δικαιώνει όσους υποστήριζαν ότι, τόσο η αρχική πρόταση  της CNWAY του 2013, όσο και η εναλλακτική του 2016, ήταν προβληματικές.  Περιμέναμε ωστόσο ότι μετά την εγκατάλειψη της τελευταίας λύσης που σημειωτέον είναι η  δέκατη για τη θέση «Γαρόνησο!» θα εκαλείτο επί τέλους, ο μελετητής να συμπληρώσει την έκθεση ΠΠΠΑ με μια προκαταρτική έκθεση για  εναλλακτικές «κατά θέση λύσεις», όπως προβλέπεται από το Νόμο.

Δηλαδή, την κατά μήκος επέκταση της υπάρχουσας προβλήτας όπως προβλέπεται από το ΓΠΣ πόλης  του 1986 και την κατασκευή εναλλακτικού κρηπιδώματος στη θέση «Βρόντη», όπως προτεινόταν στο ΤΑΠ Καρπάθου από το έτος 2000 και το οποίο  κατά την άποψη όλων των Καρπαθίων πλοιάρχων, αποτελεί την βέλτιστη και οικονομικότερη λύση. (Αλήθεια, θέλουμε καλύτερους εμπειρογνώμονες στα λιμενικά έργα, από τους συμπατριώτες μας εμποροπλοιάρχους που βίωσαν από τα γεννοφάσκια τους, όλους τους ανέμους του θαλασσοδαρμένου νησιού μας;)

Αντ’ αυτού, ζητήθηκε από τον μελετητή να υποβάλει και πάλι νέα πρόταση, αλλά μόνο για τη θέση «Γαρόνησο»  στην οποία όμως θα πρέπει να συμφωνήσουν οι πλοίαρχοι  της  Ελληνικής Ακτοπλοΐας.  Κατά πληροφορίες μας, η νέα πρόταση προβλέπει κατασκευή προβλήτας που θα μπορεί να ενωθεί σε μεταγενέστερο στάδιο με την υπάρχουσα και να ανοιχτεί άλλη είσοδος για το λιμάνι από ανατολικά. Προφανής στόχος να μη αλλάξει η θέση του έργου και χάσει ο μελετητής τη σύμβαση των 200.000 ευρώ που θα εισπράξει από την Περιφέρεια.

Μάλιστα, ο μελετητής για να πείσει την Ένωση Ελλήνων πλοιάρχων να συμφωνήσουν  στη νέα λύση,  υποστήριξε σε συνάντηση που είχε με το προεδρείο της, ότι μόνο στο «Γαρόνησο» μπορεί να επεκταθεί το λιμάνι, γιατί για στη θέση «Βρόντη» δήθεν δεν συμφωνεί η Αρχαιολογική Υπηρεσία, επειδή στο βυθό λέει, υπάρχει αρχαία πόλη!

Απέκρυψε όμως ότι η εν λόγω υπηρεσία έχει γνωστοποιήσει εγγράφως από τον Ιανουάριο του 2015 στους εμπλεκόμενους φορείς, ότι εφόσον οι ίδιοι προκρίνουν ως καταλληλότερη για την κατασκευή του λιμενικού έργου την περιοχή «Βρόντη», η ίδια δεν «θα είχε κατ αρχήν αντίρρηση για το έργο.  Το ίδιο ισχύει και για την επέκταση της υπάρχουσας προβλήτας στα Πηγάδια για την οποία δεν έχει αντίρρηση η Αρχαιολογική Υπηρεσία, η οποία διαφωνεί  μόνο, για εκτέλεση έργων περιμετρικά της Ακρόπολης και όχι για την επέκταση του λιμανιού  δυτικά, όπως προβλέπει η υπό επεξεργασία πρόταση του κ. Γιαμίν.

Θεωρούμε ότι και η «ΚΑΡΠΑΘΙΑΚΗ ΛΕΣΧΗ» με τις ενέργειες της, συνέβαλε ώστε να απoτραπούν δύο  λανθασμένες όπως αποδείχθηκε, επιλογές. Αν και θεωρούμε ότι και η νέα λύση, παρότι συγκριτικά καλύτερη από τις προηγούμενες μειονεκτεί σε σχέση με τη λύση  «Βρόντη»  και δεν καλύπτει στο άμεσο μέλλον τις αναπτυξιακές πολλαπλασιαστικά αυξανόμενες ανάγκες της Καρπάθου με την προσθήκη ιδιαίτερα των κρουαζιερόπλοιων, επιφυλασσόμεθα να επανέλθουμε αναλυτικότερα επ΄ αυτής, όταν δημοσιοποιηθεί  και γνωστοποιηθεί το προϋπολογιζόμενο κόστος του έργου.

Θεωρούμε όμως ότι είναι καιρός οι Δημοτικοί Σύμβουλοι πλειοψηφίας και μειοψηφίας, αλλά και τοπικοί παράγοντες να αφήσουν τον «καναπέ» και να αναλάβουν τις ευθύνες τους παίρνοντας θέση για το ζωτικό αυτό θέμα του νησιού μας.

Όταν άλλα νησιά, ενώ διαθέτουν λιμάνια τα οποία μπορούν να εξυπηρετήσουν πλοία άνω των 200 μ. όπως η Χίος και Μυτιλήνη, προγραμματίζουν νέα λιμάνια μακριά από το κέντρο της πόλης, για λόγους κυκλοφοριακούς και όχλησης, είναι παράλογο εμείς στην Κάρπαθο να σχεδιάζουμε προβληματικά λιμενικά έργα στο «Γαρόνησο», με μοναδικό κριτήριο να κρατήσουμε όλες τις λιμενικές δραστηριότητες στο ήδη βεβαρημένο κέντρο της πόλης μας που ασφυκτιά προ πολλού,  αδιαφορούντες για τις δυσμενείς  επιπτώσεις  που θα προστεθούν στα ήδη υπάρχοντα προβλήματα του κυκλοφοριακού χάους, δραματικής έλλειψης χώρων Parking, πέραν της διαρκώς αυξανόμενης ηχορύπανσης.

Για την «ΚΑΡΠΑΘΙΑΚΗ ΛΕΣΧΗ»

Ο Πρόεδρος  Δ.Σ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΛ. ΜΑΝΩΛΑΚΗΣ

Ο Γενικός Γραμματέας
ΑΝΔΡΕΑΣ ΗΛ. ΜΑΚΡΗΣ