«Όλοι για την Κάρπαθο»

Πριν τρία χρόνια, Φεβρουάριο του2014, διαβάζαμε στην ανακοίνωση του επικεφαλής του συνδυασμού «Ολοι για την Κάρπαθο» και Δημάρχου Ηλία Λάμπρου:

«Η συστράτευση των επιστημόνων, τεχνοκρατών …. σκοπεύουμε να είναι η αιχμή του δόρατος της νέας αντίληψης στη διοίκηση των δημοτικών θεμάτων…. για θέματα που εκκρεμούν σε σχέση με τον τόπο μας … θα αναζητήσουμε έναν ή περισσότερους Καρπάθιους της Αθήνας και των άλλων πόλεων, τον καθένα στο είδος του και θα του ζητήσουμε να συμβάλει όπως και όσο μπορεί σε συνεχή και αμφίδρομη συνεργασία με το Δήμο…». Μετά τις εκλογές οι δεσμεύσεις ξεχάστηκαν. Όχι μόνο δεν επιζητείται η συνεργασία των αποδήμων και των τεχνοκρατών και η συμβολή τους στην αντιμετώπιση κάποιων θεμάτων του νησιού μας, που απαιτούν ειδικές γνώσεις , αλλά τους αρνούνται ακόμη και το δικαίωμα διατύπωσης γνώμης ή υποβολής προτάσεων, αν αυτές δεν είναι αρεστές στους «θεσμούς».

Ακτοπλοϊκό

Ο Δήμαρχος ανέφερε στο Δημοτικό Συμβούλιο ότι ο νόμος που δίνει δυνατότητα σύναψης μακροχρόνιων συμβάσεων μίσθωσης των άγονων γραμμών δεν έχει εφαρμοσθεί. Κάνει λάθος.
Δωδεκαετείς συμβάσεις έχουν συναφθεί από το 2007 για την εξυπηρέτηση του 60% των άγονων γραμμών. Η Αστυπάλαια για παράδειγμα εξασφάλισε από το 2007 την εξυπηρέτησή της από την BLUE STAR μέχρι το 2019 (!) με τέσσερα δρομολόγια την βδομάδα από τον Πειραιά μέσω Κυκλάδων». Δυστυχώς εμείς δεν εκμεταλλευτήκαμε τότε το ευνοϊκό αυτό καθεστώς. Πριν δυο χρόνια σε σχετικό σχόλιο στην Καρπαθιακή τονίζαμε: «.. θα πρέπει να υποβάλουμε μια ρεαλιστική πρόταση δρομολογίων χωρίς μαξιμαλισμούς και να απαιτήσουμε από το Κράτος την προκήρυξη της γραμμής για μια δωδεκαετία με το όποιο ποσό απαιτείται, για να είναι βιώσιμη και ελκυστική για τους πλοιοκτήτες, ώστε να μη αγωνιούμε κάθε χρόνο αν την επόμενη χρονιά θα έχουμε πλοίο…»

Αρχές του περασμένου χρόνου επισημάναμε και πάλι στο Δήμο και την Περιφέρεια την ανάγκη έγκαιρης αίτησης δρομολογίων, που θα καλύπτουν της ανάγκες των νησιών με σύγχρονα ταχύπλοα πλοία καθώς και της εκτέλεσης του δρομολογίου του BLUE STAR, τουλάχιστο κατά την διάρκεια της θερινής περιόδου, απευθείας από Σαντορίνη προς Κάρπαθο-Ρόδο ώστε να μειωθεί η διάρκεια του ταξιδιού από Πειραιά στις 11 ώρες. Οι προτάσεις αγνοήθηκαν.

Ελπίζουμε εν όψει του επανασχεδιασμού των δρομολογίων από το ΥΕΝ να προηγηθεί μια ανοικτή συζήτηση και να μελετηθεί το θέμα με την πρέπουσα σοβαρότητα. Να διεκδικήσουμε με τεκμηριωμένες προτάσεις την εξυπηρέτηση των ακριτικών νησιών μας με σύγχρονα πλοία ταχύτητας άνω των 22 κόμβων , με τρία τουλάχιστο δρομολόγια την εβδομάδα.

Τα νησιά μας λόγω θέσης και μεγάλης απόστασης από τους λιμένες των κύριων γραμμών είναι δύσκολο να εξυπηρετηθούν ικανοποιητικά με ανταποκρίσεις, όπως σχεδιάζεται. Ελπίζουμε να έχουμε στην κατεύθυνση αυτή και την βοήθεια του Δωδεκανήσιου Υφυπουργού Ναυτιλίας κ. Σαντορινιού.

Κτηματολόγιο-Δασικοί Χάρτες

Στην συνεδρίαση του Δ.Σ. θίχθηκε το πρόβλημα που θα αντιμετωπίσουν οι κάτοικοι της Καρπάθου όταν πολύ σύντομα θα αρχίσουν να αναρτώνται οι δασικοί χάρτες. Δεν ακούστηκε όμως καμιά πρόταση για την αντιμετώπισή του. Το θέμα είναι πολύ σοβαρό αφού όλα τα αγροκτήματα τα οποία έμειναν ακαλλιέργητα για κάποια χρόνια και στα οποία φύτρωσαν πεύκα ή σχοίνα χαρακτηρίζονται αυθαίρετα ως «κατά τεκμήριο» ανήκοντα στο δημόσιο. Κινδυνεύουμε έτσι να βρεθούμε και εμείς προ προ τετελεσμένων, όπως έγινε στην Πάτμο και την Σύμη.

Το πρόβλημα μπορεί να λυθεί συνολικά για τα νησιά της Δωδεκανήσου με την επέκταση και σε αυτά του καθεστώτος, που ισχύει στις Κυκλάδες, τα Νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, τα Νησιά Ιονίου Πελάγους, την Κρήτη και τη Μάνη, για τα οποία με την παράγραφο 1 του άρθρου 37 του ν. 4280/2014 εξαιρέθηκαν της εφαρμογής του πρώτου εδαφίου του άρθρου 62 του Ν 998/1979, που καθιερώνει το τεκμήριο κυριότητας υπέρ του Δημοσίου .

Εκτός τούτου με το άρθρο 67 του Νόμου 998/1979 δίνεται η δυνατότητα αναγνώρισης ως ιδιωτικών των εκτάσεων που εμφανίζονται με αγροτική μορφή στις αεροφωτογραφίες του 1945 και οι οποίες δασώθηκαν αργότερα. Της ευνοϊκής αυτής ρύθμισης δεν μπορούν κάνουν χρήση οι κάτοικοι της Δωδεκανήσου ακόμη και για αγροκτήματα που έχουν αδιαμφισβήτητα τεκμήρια καλλιέργειας , όπως είναι οι «βασταοί» (αναβαθμίδες) και τα οποία παρουσιάζονται δασωμένα στις αεροφωτογραφίες του 1960 , δεδομένου ότι στα Δωδεκάνησα δεν υπάρχουν αεροφωτογραφίες του 1945 και έτσι οι κάτοικοι της Δωδεκανήσου βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση σε σχέση με όλους τους άλλους Έλληνες.

Φέτος που γιορτάζουμε τα 70 χρόνια της ενσωμάτωσής της Δωδεκανήσου είναι ευκαιρία και επιβάλλεται οι θεσμικοί μας φορείς να ζητήσουν από την Κυβέρνηση και τα κόμματα την άρση των αδικιών αυτών σε βάρος των Δωδεκανησίων με νομοθετική ρύθμιση, ώστε να μη αναγκάζονται να προσφεύγουν στα δικαστήρια και να τους ζητούνται τίτλοι ιδιοκτησίας της Οθωμανικής αυτοκρατορίας για να κατοχυρώσουν την κυριότητα πατρογονικών τους αγροκτημάτων.

Λιμάνι. Οι ενστάσεις των πλοιάρχων αγνοούνται …

Στη συνεδρίαση της 24/2 ο αρχηγός της μειοψηφίας ζήτησε από το Δήμαρχο ενημέρωση για το θέμα της μελέτης επέκτασης του λιμανιού. Ο Δήμαρχος απέφυγε να απαντήσει, προφανώς γιατί δεν ήθελε να πει ότι την ίδια ώρα συζητείτο το θέμα στο Λιμενικό Ταμείο και ότι ο ίδιος είχε ζητήσει με έγγραφό του προς τα μέλη του να εγκρίνουν την νέα πρόταση του μελετητή, παρά την αντίθετη άποψη όλων των πλοιάρχων.

Εξακολουθεί να στηρίζει την εισήγηση του προϊσταμένου των ΤΥ του Δήμου και του μελετητή με το επιχείρημα ότι αν αλλάξει η θέση, θα χρειασθούν άλλα δέκα χρόνια για να εκπονηθεί η μελέτη, όταν ο συνολικά απαιτούμενος χρόνος για όλη την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας σύμφωνα με τον «οδηγό ωρίμανσης μελετών λιμενικών έργων» της ΜΟΔ είναι δυό (2) χρόνια. Αντί να εξετάσουμε τι έφταιξε και πέρασαν 10 χρόνια από τότε που ξεκίνησε η διαδικασία και ακόμη βρισκόμαστε στο στάδιο της προκαταρτικής μελέτης χρησιμοποιούμε την καθυστέρηση σαν επιχείρημα για να επιμένουμε στο λάθος, στηριζόμενοι στις εισηγήσεις των ίδιων ατόμων, που ευθύνονται για την καθυστέρηση.

Το 2006 ο Δήμος Καρπάθου και η Κοινότητα Ολύμπου ξεκίνησαν την προσπάθεια εκπόνησης μελετών επέκτασης των λιμένων Καρπάθου και Διαφανίου, με στόχο την χρηματοδότηση των έργων από το 4ο ΚΠΣ. Η Κοινότητα χωρίς τεχνική Υπηρεσία μέσα σε ένα χρόνο είχε εκπονήσει οριστική κατασκευαστική μελέτη για επέκταση του προβλήτα Διαφανίου έναντι 6000 ευρώ, για έργο και πρoϋπολογισμό 1,3 εκατ. ευρώ. Ο Δήμος Καρπάθου την ίδια εποχή με εισήγηση του προϊσταμένου Τ.Υ. πλήρωσε 4000 ευρώ μόνο για την προετοιμασία φακέλου προκήρυξης της μελέτης, δαπανήθηκαν 70.000 ευρώ για προκαταρτικές μελέτες στο Γαρόνησο και άλλες 68000 για υποστηρικτικές μελέτες για έργο προϋπολογισμού 4.5 εκατ. Χάθηκαν 10 χρόνια και πληρώθηκαν 142.000 ευρώ και ακόμη βρισκόμαστε στο στάδιο της προκαταρτικής μελέτης.

Αν είχε ακολουθηθεί η πρακτική της Κοινότητας με 20.000 ευρώ θα είχαν εκπονηθεί τόσο η προμελέτη επέκτασης του υπάρχοντος προβλήτα κατά 150μ και κρηπίδωσης της δυτικής πλευράς της λιμενολεκάνης από το Γαρόνησο μέχρι τον παραλιακό δρόμο, όπως προβλέπει το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο των Πηγαδίων, όσο και προμελέτη κατασκευής εναλλακτικού κρηπιδώματος στο Βρόντη, όπως πρόβλεπε το ΤΑΠ Καρπάθου για τα εμπορικά πλοία και ίσως να είχαν υλοποιηθεί και κάποια από αυτά τα έργα.

Ακόμη και τώρα μετά την μη έγκριση από την ΕΣΑΛ της αρχικής λύσης του μελετητή αντί να οργανωθεί μια ανοικτή συζήτηση για την εξεύρεση της βέλτιστης για την Κάρπαθο τεχνικής λύσης, γίνεται προσπάθεια έγκρισης της νέας πρότασης του μελετητή παρότι αυτή αξιολογείται από την Π.Ε.Π.Ε.Ν. χειρότερη της αρχικής από πλευράς ασφαλείας χειρισμών των μεγάλων πλοίων . Είναι έτοιμοι να πληρώσουν άλλες 60-70 χιλιάδες για σύνταξη υποστηρικτικών μελετών για την προβληματική λύση , όταν με 20,000 μπορούν να εκπονηθούν μέσα σε δυο μήνες προκαταρτικές μελέτες τόσο την βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων του λιμανιού όσον και για το εναλλακτικό κρηπίδωμα στο Βρόντη. Φαίνεται όμως πως οι φτηνές και πρακτικές λύσεις δεν εξυπηρετούν….

ΥΓ. Στην συνεδρίαση της 27/3 ο Δήμαρχος υπεραμυνόμενος της άρνησης του να συζητηθούν εναλλακτικές προτάσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο, ανέφερε ότι οι δημοτικοί σύμβουλοι δεν είναι ικανοί να αξιολογήσουν την νέα πρόταση του μελετητή. Ανέφερε ακόμη ότι ζήτησε από το Υφυπουργό Ναυτιλίας να επισπεύσει τη συζήτηση του θέματος στην ΕΣΑΛ, στην οποία θα παραστεί ο ίδιος και μόνον αν απορριφθεί εκεί η νέα πρόταση από την ΕΣΑΛ, τότε θα εξετασθούν εναλλακτικές λύσεις στο Δ.Σ. Με άλλα λόγια κατά τον Δήμαρχο το Δ. Συμβούλιο δεν κρίνεται ικανό να διατυπώσει άποψη αν η νέα πρόταση του μελετητή είναι εξυπηρετεί την Κάρπαθο και την ίδια ώρα δηλώνει πως ο ίδιος θα πάει στην ΕΣΑΛ για την υποστηρίξει , αγνοώντας τις ενστάσεις των πλοιάρχων και των πανελλήνιων φορέων της ναυτιλίας….

Νέοι Κανόνες Δόμησης

Στις 14 Δεκεμβρίου 2015 συζητήθηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο τα Σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων με το οποία θεσπίζονται νέοι κανόνες δόμησης και Αρχιτεκτονικής για τους οικισμούς της Καρπάθου που έχουν κάτω από 2000 κατοίκους . Το Δ.Σ. ενέκρινε την εισήγηση του προϊσταμένου της Τ.Υ. Υπηρεσίας του Δήμου «να επιτρέπεται η κατασκευή πισίνας εντός των οικισμών για οποιαδήποτε χρήση κτίσματος», λες και αυτό ήταν το μόνο πρόβλημα που δημιουργείται από τα Διατάγματα και επιφυλάχθηκε να υποβάλει και άλλες προτάσεις αφού μελετηθεί «ενδελεχέστερα το σχέδιο του Π.Δ». Έκτοτε πέρασαν 16 μήνες χωρίς εξ όσων γνωρίζουμε να πραγματοποιηθεί καμιά διαβούλευση για το σοβαρό αυτό θέμα. Έτσι και σε αυτό το σημαντικό θέμα κινδυνεύουμε να βρεθούμε προ τετελεσμένων.

Βασικές οδικές υποδομές

Το 2000 συμπατριώτης μας μελετητής προσφέρθηκε να εκπονήσει με απ’ ευθείας ανάθεση την μελέτη οδοποιίας και τις υποστηρικτικές μελέτες για την βελτίωση του δρόμου Απέρι – Σπόα με 30.000 ευρώ, για να επιδιωχθεί η χρηματοδότηση του με 3 εκατομμύρια ευρώ από τα διαθέσιμα υπόλοιπα του 2ο ΚΠΣ. Η πρόταση του αγνοήθηκε. Δυό χρόνια μετά η μελέτη προκηρύχθηκε από την Νομαρχία, πληρώθηκαν για την εκπόνησή της 350.000 ευρώ και από το 2006 βρίσκεται πεταμένη κάπου στα υπόγεια της Περιφέρειας, αφού έκτοτε κανένας δεν ενδιαφέρθηκε για την τμηματική έστω υλοποίησή της. Ανεξάρτητα αν το έργο θεωρείται ότι ανήκει στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας, νομίζουμε πως και ο Δήμος οφείλει να ενδιαφερθεί ή και να συνδράμει με τα μηχανήματα του τουλάχιστο στην διαπλάτυνση των τμημάτων, που έχουν πλάτος μικρότερο των επτά μέτρων. Είναι αδιανόητο ο βασικός αυτός δρόμος μήκους μόλις 11χλμ πενήντα (50) χρόνια μετά την διάνοιξή του να μη επιτρέπει σε όλο το μήκος του την ταυτόχρονη διέλευση δυο αντίθετα κινουμένων οχημάτων.

Αντιμετώπιση πλημμυρών με μη επανδρωμένα μέσα!

Το Δημ.Συμβούλιο αποφάσισε την υποβολή πρότασης με τίτλο «Ανάπτυξη Ολοκληρωμένου Συστήματος Πρόληψης και Αντιμετώπισης Καταστροφών από Πλημμύρες με χρήση μη επανδρωμένων συστημάτων» στο επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Νότιο Αιγαίο 2014-2020”,στον άξονα “Αειφορική ανάπτυξη και σχεδίαση πόρων ”. Στην απόφαση δεν αναφέρεται η αμοιβή του μελετητή, το κόστος αγοράς και συντήρησης – λειτουργίας του συστήματος καθώς και ποιο θα είναι το ουσιαστικό όφελος, που θα έχει η Κάρπαθος από την ανάπτυξή ενός τέτοιου συστήματος. Προτιμότερο κρίνεται πως θα ήταν να υποβληθεί πρόταση για κατασκευή κάποιου αντιπλημμυρικού έργου ή φράγματος συγκράτησης των όμβριων για εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα. Μια τέτοια δράση θα ήταν και πιο συμβατή με την αειφόρο ανάπτυξη σε σχέση με το προτεινόμενο σύστημα από το οποίο οι μόνοι που θα ωφεληθούν είναι ο μελετητής και ο προμηθευτής του.