Η εναλλακτική πρόταση για το Λιμάνι και το Βρόντη.
Στις 25/1/2016 συζητήθηκε στη Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) η πρόταση της CNWAY για επέκταση του λιμανιού στο Γαρόνησο.
Η Επιτροπή ανέβαλε τη λήψη απόφασης προκειμένου το Λιμενικό Ταμείο Νότιας ∆ωδεκανήσου και η ∆ιεύθυνση Τεχνικών Έργων Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου σε συνεργασία με τον μελετητή του έργου να αξιολογήσουν τις αρνητικές τοποθετήσεις επί του θέματος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας αναφορικά με την ασφάλεια των εξυπηρετούμενων πλοίων της ακτοπλοΐας καθώς και την αδυναμία μελλοντικής επέκτασης του λιμένα ώστε να δύναται να εξυπηρετήσει κρουαζιερόπλοια».
Στις 22 Ιουλίου συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο η από 22-10-2014 αίτηση 250 δημοτών με την οποία αφού επισημαίνεται ότι η λύση του Γαρόνησου είναι προβληματική από πλευράς ασφαλείας και δεν καλύπτει βασικές ανάγκες της Καρπάθου προτεινόταν να τροποποιηθεί το φυσικό αντικείμενο της υπό αδειοδότηση μελέτης και αντί των μη χρηστικών κρηπιδωμάτων που προβλέπεται να κατασκευασθούν σύμφωνα με αυτή βόρεια του Γαρόνησου:
α) Να μελετηθεί η κατασκευή ενός υπήνεμου μώλου από το Γαρόνησο με κατεύθυνση Ανατολικά-βορειοανατολικά με εσωτερική κρηπίδωση, για να μειωθεί το εύρος το στομίου του υφισταμένου λιμανιού, να προστατευθεί πλήρως λεκάνης του υφιστάμενου λιμένος από τους βόρειους και ανατολικούς κυματισμούς και να δημιουργηθούν περισσότερες ασφαλείς θέσεις ελλιμενισμού τουριστικών και άλλων μικρών σκαφών.
και β) Να μελετηθεί η κατασκευή εναλλακτικού κρηπιδώματος μήκους 250-300 μ. στην βόρεια ακτή του όρμου των Πηγαδίων.
Ο κ. Δήμαρχος πρότεινε την απόρριψη της πρότασης αυτής των 250 δημοτών με την αιτιολογία ότι ο μελετητής είχε έτοιμη άλλη πολύ καλύτερη λύση για το Γαρόνησο και ότι στο στάδιο που βρίσκεται το θέμα δεν ήταν σκόπιμο να εξετασθούν εναλλακτικές λύσεις.
Στην ψηφοφορία που επακολούθησε καταψηφίσθηκε η πρόταση του Δημάρχου, αφού υπέρ αυτής ψήφισαν μόνο από τέσσερις (4) από τους 19 παρόντες Δημοτικούς Συμβούλους. Οκτώ (8) σύμβουλοι της πλειοψηφίας ψήφισαν υπέρ της αναβολής της συζήτησης προκειμένου να προηγηθεί μια ημερίδα στην οποία να παρουσιασθεί και η νέα πρόταση του μελετητή και κληθούν να εκθέσουν οι ενδιαφερόμενοι φορείς και επτά (7) σύμβουλοι της μειοψηφίας ψήφισαν υπέρ της μελέτης κατασκευής στο Βρόντη σε πρώτη φάση κρηπιδώματος για την εκφόρτωση των οχληρών και επικινδύνων φορτίων.
Η νέα πρόταση του μελετητή υποβλήθηκε προ τριμήνου στην Περιφέρεια και προβλέπει την κατασκευή προβλήτας μήκους 170 μ περίπου και πλάτους 10 μ, όπως φαίνεται στη οριζοντιογραφία.
Αντί όμως η νέα αυτή πρόταση να δημοσιοποιηθεί, όπως επιβάλει ο νόμος , ώστε οι ενδιαφερόμενοι φορείς να εκθέσουν τις απόψεις τους και να συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο σε συνδυασμό με την αίτηση – πρόταση των 250 δημοτών, γίνεται προσπάθεια να εγκριθεί ερήμην και πάλι του Δημοτικού Συμβουλίου αλλά και των Δημοτών.
Παρότι σε δελτία τύπου του Δήμου και της Περιφέρειας της 17ης Ιανουαρίου διαβάσαμε ότι ο κ. Περιφερειάρχης δεσμεύτηκε να παραστεί σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου τέλος Φεβρουαρίου ή αρχές Μαρτίου στην οποία θα συζητείτο το θέμα του λιμανιού, χθες ακούσαμε τον κ. Δήμαρχο να λέει ότι συμφώνησε με τον κ. Περιφερειάρχη να αφήσουν να εγκριθεί από το Λιμενικό Ταμείο «τυπικά» η νέα πρόταση του μελετητή, να υποβληθεί στην ΕΣΑΛ για αδειοδότηση και μόνο εφόσον δεν εγκριθεί τότε να εξετασθούν άλλες εναλλακτικές λύσεις.
Φαίνεται πως ο Δήμαρχος ξεχνά ότι σύμφωνα με το άρθρο 65 νόμου 3852/2010 και το άρθρο 2 του Κανονισμού λειτουργίας του Δ.Σ. «Το Δημοτικό Συμβούλιο έχει γενική αρμοδιότητα να αποφασίζει για όλα τα θέματα που αφορούν το Δήμο, με στόχο την προστασία, την ανάπτυξη και τη συνεχή βελτίωση των συμφερόντων και της ποιότητας ζωής των κατοίκων του Δήμου» και «διατηρεί πάντα το δικαίωμα να συζητεί και να δίνει κατευθύνσεις προς τα υπόλοιπα όργανα του Δήμου (στα οποία περιλαμβάνεται και ο Δήμαρχος) επί θεμάτων γενικού ενδιαφέροντος». Σύμφωνα δε με το άρθρο 58 του ίδιου νόμου «ο δήμαρχος προασπίζει τα τοπικά συμφέροντα», «ασκεί τα καθήκοντά του με γνώμονα τις αρχές της διαφάνειας» και «εκτελεί τις αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου». Καθορίζει ακόμη ότι «η μη εκτέλεση των αποφάσεων αυτών από τον Δήμαρχο συνιστά σοβαρή πειθαρχική παράβαση καθήκοντος».
Έτσι μετά από την άρνηση του Δημοτικού Συμβουλίου να ψηφίσει την πρότασή του για απόρριψη του αιτήματος-πρότασης των 250 δημοτών για μελέτη εναλλακτικών λύσεων, δεν νομιμοποιείται να στηρίζει με οποιαδήποτε δικαιολογία ως Δήμαρχος Καρπάθου ούτε την αρχική αλλά ούτε την νέα λύση «Γιαμίν».
Οφείλει σε συνεννόηση με το Πρόεδρο του Δ.Σ να φέρει άμεσα προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο την νέα πρόταση και μόνο αν αυτή γίνει δεκτή από την πλειοψηφία του Δ.Σ. τότε και μόνο μπορεί να την υποστηρίξει στο Λιμενικό Ταμείο και στην ΕΣΑΛ.
Με το να προσπαθεί να την προωθήσει με παρασκηνιακές ενέργειες χωρίς την σύμφωνη γνώμη του Δημοτικού Συμβουλίου κινδυνεύει να κατηγορηθεί ότι δεν προασπίζει τα συμφέροντα της Καρπάθου αλλά του μελετητή και των με αυτόν συνεργαζομένων.
Υπόψη ακόμη ότι ο Δήμαρχος μετέχει στο Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου ως εκπρόσωπος του Δήμου και για θέματα που αφορούν την Κάρπαθο έχει υποχρέωση να στηρίζει τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου ακόμη και αν ο ίδιος προσωπικά δεν συμφωνεί με αυτές.
Αν ο Δήμαρχος και ο Πρόεδρος του Δ.Σ. φοβούνται την συζήτηση του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο τότε οφείλουν οι Δημοτικοί Σύμβουλοι, πλειοψηφίας και μειοψηφίας, να προκαλέσουν οι ίδιοι όπως έχουν δικαίωμα αλλά και υποχρέωση, την σύγκληση του Δημοτικού Συμβουλίου σε ειδική συνεδρίαση, σύμφωνα με το άρθρο 67 παρ 2 του Ν.3852/10 στην οποία να εκτεθούν τα μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα κάθε λύσης και να αποφασίσουν αντικειμενικά χωρίς παραταξιακές αντιπαραθέσεις ή τοπικιστικά κριτήρια ποια από τις προτεινόμενες λύσεις εξυπηρετεί μακροπρόθεσμα την Κάρπαθο.
Η νέα λύση που προτείνεται από τον μελετητή, αν και καλύτερη από την αρχική, παρότι ακριβότερη εξακολουθεί να παρουσιάζει σοβαρά μειονεκτήματα σε σχέση με την προαναφερθείσα πρόταση των δημοτών με την οποία συμφωνεί το σύνολο των Καρπαθίων πλοιάρχων, τόσο από πλευράς ασφαλείας χειρισμών των πλοίων και λειτουργικότητας όσο και από πλευράς κυκλοφοριακού και προστασίας της λιμενολεκάνης από τους κυματισμούς.
Καλό είναι όλοι Περιφέρεια, Δήμος και Λιμενικό Ταμείο να παραδειγματιστούν από τα λάθη που έγιναν από τους μελετητές στα λιμάνια της Κάσου, της Τήνου και της Καλύμνου, όπου αγνοώντας την γνώμη των χρηστών – καπεταναίων ξοδεύτηκαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για να κατασκευασθούν λιμενικά έργα, που δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τα μεγάλα σύγχρονα πλοία. Ας δουν τι γίνεται στην Χίο όπου, ενώ στο υπάρχον λιμάνι μπορούν να εξυπηρετούνται και κρουαζιερόπλοια 200μ , μελετούν νέες προβλήτες εξωτερικά του λιμανιού προϋπολογισμού 18εκ. για να μπορούν να πλαγιοδετούν και πλοία μεγαλύτερα των 200μ.
Στην Κάρπαθο σχεδιάζουμε έργα που μπορούν να εξυπηρετήσουν πλοία μικρότερα των 200μ όταν με τις ίδιες πιστώσεις μπορεί να κατασκευασθεί έργο το οποίο να εξυπηρετεί πλοία 300 μέτρων και να καλυφθουν όλες οι ανάγκες του νησιού μας.