Στο Φύλλο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου της τριμηνιαίας έντυπης εφημερίδας ΟΜΟΝΟΙΑ Απερίου με τον τίτλο «’Ερχονται τα κρουαζιερόπλοια» περιέχονται προσωπικές απόψεις του φίλου μου αρθρογράφου Μιχάλη Μικροπαντρεμένου για τη δυνατότητα προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων στην Κάρπαθο υπό τις παρούσες συνθήκες, μετά την πραγματοποιθείσα άφιξη του υπερπολυτελούς κρουαζιερόπλοιου «The World» το περασμένο καλοκαίρι.

Συγκεκριμένα αναφέρει: «Το γεγονός της προσέγγισης (Προσθέτω: αγκυροβολίας έξω από το νησάκι «Δεσποτικό» χωρίς βοριάδες) του κρουαζιερόπλοιου «The World», δείχνει από μόνο του ότι η σχετική συζήτηση περί ανάγκης κατασκευής  προβλήτα για τις ανάγκες των κρουαζιερόπλοιων ίσως είναι  περιττή…»  και πιο κάτω:

«…η προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων δεν εξαρτάται από την ύπαρξη ή όχι ενός τεράστιου προβλήτα, αλλά από το τουριστικό ενδιαφέρον  που προκαλεί ο προορισμός» και αναφέρει ως παράδειγμα τη Σαντορίνη που αγκυροβολούν ελλείψει λιμενοβραχίονα, αρόδο, ανοιχτά της πρωτεύουσας Φηρών.

Παραλείπει όμως να αναφέρει ότι η Σαντορίνη συγκαταλέγεται στους δημοφιλέστερους προορισμούς στον κόσμο και ότι η έλλειψη λιμενοβραχίονα οφείλεται στα απύθμενα βάθη της «Καλντέρας» που όμως προστατεύεται παντός καιρού. Ότι την περιβάλλει ο μύθος της χαμένης Ατλαντίδος, από την έκρηξη του ηφαιστείου της,  Ότι η νεκρόπολη που ανακάλυψαν οι Αρχαιολόγοι κάτω από την τέφρα,  χαρακτηρίζεται ως η «Πομπηία» της Ελλάδος. Ότι η νησιωτική γραφικότητα και  το ονειρικό ηλιοβασίλεμα που απολαμβάνει ο επισκέπτης της είναι όνειρο ζωής εκατομμυρίων ανθρώπων.

Για πληρέστερη και αντικειμενική λοιπόν πληροφόρηση της Καρπαθιακής κοινής γνώμης και των αρμοδίων κρατικών Φορέων, ιδιαίτερα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να μου επιτρέψετε να καταθέσω την γνώμη μου, εν όψει μάλιστα της χωροθέτησης της νέας προβλήτας στον κόλπο των Πηγαδίων:

1ον Το πλωτό Παλάτι «The World» δεν χαρακτηρίζεται κρουαζιερόπλοιο. Είναι μόνιμη κατοικία 130 ζάμπλουτων οικογενειών από 45 χώρες του πλανήτη. Διαμένουν σε ιδιόκτητες υπερπολυτελείς αυτόνομες κατοικίες αξίας από 930.000 ευρώ έως 13 εκατομμύρια (για όσους ενδιαφέρονται… ) και «περιπλανώνται» όλο τον χρόνο ανά την υφήλιο για να αλλάζουν παραστάσεις οι άνθρωποι, να μην πλήττουν και βέβαια, να φοροκλέβουν νομότυπα.

Από το 2002 έτος καθέλκυσης, το πλωτό παλάτι έχει προσεγγίσει σε  900 λιμάνια και 140 χώρες. Γι’ αυτό και με εξέπληξε η παραμονή  του στην Κάρπαθο 17 ολόκληρες ώρες!  Μας ήρθε στις 7.00 το πρωί και αναχώρησε ακριβώς μεσάνυχτα. Σημειώστε, καίτοι διαθέτει 12 καταστρώματα η μεταφορική του ικανότητα δεν ξεπερνά τους 300-500 «κατοίκους» ενώ αντίστοιχου τονάζ κρουαζιερόπλοια με χλιδάτες καμπίνες, η ικανότητα τους υπερβαίνει τους 2.500 τουρίστες και ξεκινούν από συγκεκριμένη αφετηρία:  Πειραιά ή Βενετία εκτελώντας συνεχώς και αδιαλείπτως  14 ήμερες, 7 ήμερες ή 4 ήμερες κρουαζιέρες με αυστηρά περιορισμένο χρόνο παραμονής σε κάθε προορισμό και απόλυτη ακρίβεια αφιξο-αναχωρήσεων.

Αίφνης, στη γειτονική Ρόδο προσεγγίζουν στις 07.00 π.μ και αναχωρούν στις 6.00 μ.μ.  Στο διάστημα που μεσολαβεί πραγματοποιούνται προαιρετικές εκδρομές (Optional shore excursions). Λίνδος το πρωϊ. City sight seeing το απόγευμα.

Σε αντίθεση με το Ηράκλειο που αγκυροβολούν στις 7.00 π.μ για την επίσκεψη της Κνωσσού και Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου και αναχωρούν το μεσημέρι.

Λόγω του ασφυκτικού προγράμματος στα διάφορα λιμάνια, τίθεται ως προαπαιτούμενο η απρόσκοπτη και ασφαλής ροή από-επιβίβασης τουριστών για να προσελκύσει το ενδιαφέρον των Εφοπλιστών κρουαζιέρας -ιδιαίτερα για άγνωστους προορισμούς όπως η Κάρπαθος- σε αντίθεση με την παγκόσμιας αναγνωρισημότητας Σαντορίνη, ως ανωτέρω εξέθεσα και της κοσμοπολίτικης Μυκόνου.

2ον Στην κατακλείδα του άρθρου αναφέρεται ότι: «…η αύξηση τουριστών κρουαζιέρας δεν είναι πανάκεια, επειδή δεν ξοδεύουν χρήματα στον προορισμό, γιατί διανυκτερεύουν και γευματίζουν επί του κρουαζιερόπλοιου».

Διαφωνώ. Είναι πηγή εσόδων το δικαίωμα εισόδου στα Αρχαιολογικά Μουσεία. Η συμμετοχή στις τοπικές εκδρομές σημαίνει απασχόληση λεωφορειούχων, οδηγών ΤΑΧΙ, ξεναγών και προπάντων η πώληση αναμνηστικών δώρων, τοπικών προϊόντων, επωνύμων ρούχων ή  κοσμημάτων καθώς και η κατανάλωση ποτών και αναψυκτικών είναι πηγή πλούτου. Και μιλάμε για χιλιάδες τουρίστες που εναλλάσσονται εβδομαδιαία όλο το καλοκαίρι.  Δεν μιλάμε για μια και μοναδική προσέγγιση τύπου «The World»  των 200 ατόμων κι ύστερα «μην τον ξαεί(δ)ατε τον Πανα(γ)ή».

Τέλος, πέραν του ευθύγραμμου κρηπιδώματος των 200 μέτρων και άνω που απαιτείται για την ασφαλή πλαγιοδέτηση  των κρουαζιερόπλοιων (Σημείωση: Το «The World» είχε μήκος 196 μέτρα) χρειάζεται άνετος χερσαίος χώρος για την ομαδοποίηση των πολυεθνικών Groups τουριστών ανά γλώσσα για ξεναγήσεις στην Αγγλική, Γαλλική, Γερμανική, Ρωσική, Ισπανική, Ιταλική,  Κινεζική, Ιαπωνική κ.ά. και ανάλογος χώρος Parking στάθμευσης έως και 20 τουριστικών λεωφορείων και αριθμού ΤΑΧΙ.

Αλήθεια, διαθέτουμε τέτοιες υποδομές να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον  των εφοπλιστών  κρουαζιέρας και δεν το ξέραμε; Ας είμαστε ρεαλιστές. Στον αιώνα τον άπαντα δεν θα δούμε κρουαζιερόπλοια στην Κάρπαθο. Ας φτιάξουμε πρώτα τις αναγκαίες λιμενικές διευκολύνσεις παραμερίζοντας απηρχαιωμένες ιδεοληψίες, για το καλό της τοπικής οικονομίας. Οι Εταιρείες Κρουαζιέρας από τις διασυνδέσεις που έχω, θα στέρξουν αμέσως να συμπεριλάβουν την Κάρπαθο στα προγράμματά τους.

Προσευχόμεθα να επικρατήσει το αυτονόητο.