Εγκρίθηκε από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο η παραχώρηση χώρου εντός της χερσαίας θαλάσσιας ζώνης των λιμένων πόλεως Ρόδου όπως επίσης και στη Λάρδο, για τη λειτουργία υδατοδρομίων.
Ειδικότερα, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου έλαβε απόφαση για την παραχώρηση χώρου εντός της ζώνης των λιμένων πόλεως Ρόδου όπως επίσης και στη θέση «Χόχλακες» Λάρδου, όπου θα λειτουργήσει το δεύτερο υδατοδρόμιο στο νησί της Ρόδου.
Η σχετική απόφαση παραχώρησης χρήσης χώρου ως υδατοδρόμιο ανακαλείται σε περίπτωση απόρριψης της αίτησης για χορήγηση άδειας ίδρυσης ή ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου.
Η έναρξη της λειτουργίας των υδατοδρομίων μετατίθεται από χρόνο σε χρόνο και παρότι το νέο χρονοδιάγραμμα προέβλεπε ότι την Άνοιξη του 2023 τα υδροπλάνα θα άνοιγαν τα φτερά τους, εντούτοις είναι εξαιρετικά πιθανό αυτό να μην συμβεί πριν από το 2024.
H γραφειοκρατία, είναι και σε αυτή την περίπτωση το σοβαρό εμπόδιο και σε σχετικές δηλώσεις του στην εφημερίδα «Καθημερινή», ήδη από τον Ιανουάριο 2023 ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος είχε -ορθώς- εκτιμήσει πως θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να ξεκινήσουν οι πτήσεις το τρέχον έτος: «Οταν αποφασίσαμε να αναλάβουμε τη διαδικασία αδειοδότησης 28 υδατοδρομίων σε 26 νησιά του Νοτίου Αιγαίου δεν μπορούσαμε να φανταστούμε πόσο δύσκολο θα ήταν το εγχείρημα.
Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με προεδρικά διατάγματα, βάσει των οποίων δεν επιτρέπεται κάθε είδους μόνιμη κατασκευή σε λιμάνι. Σε άλλες περιπτώσεις, βασιλικά διατάγματα απαγορεύουν να δημιουργηθεί κιόσκι στον προβλήτα ενός υδατοδρομίου στις Κυκλάδες.
Αυτά είναι ορισμένα μόνον από τα δεκάδες εμπόδια που έπρεπε να υπερπηδήσουμε, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις χρειάστηκε να αλλάξει και η νομοθεσία», σημειώνει στην «Κ» ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, που έχει, μέσω προγραμματικών συμβάσεων με τα λιμενικά ταμεία, αναλάβει να «τρέξει» τη διαδικασία της αδειοδότησης.
Τελικά έχει βελτιωθεί το καθεστώς αδειοδότησης; \
«Η διαδικασία έχει απλουστευθεί. Βλέπουμε φως στο τούνελ. Μέσα στο 2023 θα καταθέσουμε τους φακέλους για την εξασφάλιση άδειας ίδρυσης για περισσότερα από 30 υδατοδρόμια, συμπεριλαμβανομένων τριών για τα οποία οι διαδικασίες έχουν προχωρήσει από τους δήμους. Ετσι, θα δημιουργηθεί ένα συμπαγές δίκτυο που θα προσφέρει περισσότερες από 700 πιθανές δρομολογιακές συνδέσεις. Ομως φέτος θα είναι δύσκολο να υπάρξουν πτήσεις», ανέφερε σχετικά ο κ. Γ. Χατζημάρκος.
Να σημειωθεί ότι ήδη στην τροποποίηση των προγραμματικών συμβάσεων που έχουν υπογραφεί για την εκτέλεση του έργου «Μελέτη Κατασκευή και Αδεια Ιδρυσης και Λειτουργίας Υδατοδρομίων στους Λιμένες Δικαιοδοσίας του Δ.Λ.Τ.Ν.Δ.» ως προς τη χρονική τους διάρκεια, προχώρησαν το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Η παράταση μέχρι το 2024 κρίθηκε απαραίτητη προκειμένου να ολοκληρωθεί το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο του έργου.
Η εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» μετά την ψήφιση του Νόμου 4146/13 και με σκοπό την δημιουργία ενός βιώσιμου και λειτουργικού συγκοινωνιακού δικτύου υδροπλάνων έχει ήδη αναλάβει στα Δωδεκάνησα την Αδειοδότηση των Υδατοδρομίων:
• Υδατοδρόμιο Καλύμνου (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Καλύμνου)
• Υδατοδρόμιο Λέρου (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάτμου)
• Υδατοδρόμιο Ρόδου (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου)
• Υδατοδρόμιο Σύμης (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου)
• Υδατοδρόμιο Καστελλόριζου (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου)
• Υδατοδρόμιο Καρπάθου (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου)
• Υδατοδρόμιο Χάλκης (ιδιοκτησίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου).
Αξίζει να σημειωθεί πως σχεδιάζεται η λειτουργία 11 υδατοδρομίων στα Δωδεκάνησα και 9 στις Κυκλάδες.
Η Ρόδος θα διαθέτει 2 υδατοδρόμια ενώ υδατοδρόμια θα λειτουργήσουν επίσης σε Χάλκη, Σύμη, Τήλο, Κάρπαθο, Καστελλόριζο, Αγαθονήσι, Νίσυρο, Αστυπάλαια, Κάσο και στις Κυκλάδες σε Μύκονο, Σαντορίνη, Κύθνο, Κέα, Άνδρο, Σίκινο, Σέριφο, Δονούσα και Ανάφη.
Τα υδροπλάνα, δοκιμασμένα εδώ και δεκαετίες σε πολλές ξένες χώρες μπορούν να αποτελέσουν και στην Ελλάδα μια αξιόπιστη λύση ως επιπλέον συγκοινωνιακή επιλογή. Ας μην ξεχνάμε ότι στη Ρόδο την περίοδο της ιταλοκρατίας, εκτελούσαν πτήσεις και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία, υδροπλάνα.
Η εκ νέου δρομολόγηση, θα αποτελέσει λύση ειδικά τους χειμερινούς μήνες, για τα μικρά νησιά, που δεν διαθέτουν χερσαίο αεροδρόμιο προσδίδοντας μια επιπλέον ασφάλεια στους κατοίκους τους.
Επιπλέον, στη διάρκεια της τουριστικής περιόδου θα διευρύνουν τις επιλογές των δυνητικών επισκεπτών με ένα λογικό κόστος εισιτηρίου, ενώ θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν ότι πρόκειται για ένα μέσο φιλικό προς το περιβάλλον, που θα μπορεί να προσγειωθεί σε πολλές περιπτώσεις και στο έδαφος ενώ τροποποιείται πολύ εύκολα και γρήγορα εξυπηρετώντας ανάγκες cargo, αεροδιακομιδής ασθενών, πυρόσβεσης κλπ.