Ένα από τα σημαντικά προβλήματα κατά την διάρκεια του θέρους είναι η έλλειψη νερού. Φέτος με την ανομβρία που είχαμε το πρόβλημα αναμένεται να είναι οξύτερο, παρόλο που η Κάρπαθος είναι ένα από τα νησιά με τα περισσότερα τρεχούμενα νερά . Εμείς πιστεύουμε ότι πρόβλημα θα μπορούσε να έχει λυθεί σε μεγάλο βαθμό με μια σωστή διαχείριση των υδάτινων πόρων με βασική αρχή την κατά προτεραιότητα εκμετάλλευση των επιφανειακών νερών . Να εκμεταλλευόμαστε δηλαδή όλα τα νερά, που σήμερα χύνονται ανεκμετάλλευτα στην θάλασσα και τα οποία υπερεπαρκούν για την κάλυψη των αναγκών μέχρι τον Ιούνιο και να διατηρούνται ανέπαφα για το διάστημα αυτό, τα υπόγεια αποθέματα τα οποία να αντλούνται μόνο κατά κατά το διάστημα του καλοκαιριού, όταν αυξάνεται η κατανάλωση και μειώνονται οι ροές των πηγών.
Δυστυχώς αυτό το απλό όχι μόνο δεν γίνεται στην νότια Κάρπαθο όπου το πρόβλημα είναι οξύτερο, αλλά σταμάτησε να γίνεται και στην Όλυμπο, που είχε εφαρμοσθεί την τετραετία 2002-2006.
Με ενα απλό αυτοματισμό εχρησιμοποιείτο για την ύδρευση του οικισμού κατά προτεραιότητα το τρεχούμενο νερό της πηγής της «Μέσα Βρύσης» και μόνο όταν αυτό δεν επαρκούσε συμπληρωνόταν από το νερό της γεώτρησης.
Πριν από οκτώ χρόνια κάποιοι έσπασαν το δίκτυο φυσικής ροής που οδηγούσε το νερό από την πηγή στη δεξαμενή, με αποτέλεσμα το νερό της πηγής να χύνεται στην θάλασσα και η Όλυμπος να υδρεύεται αποκλειστικά, Χειμώνα- Καλοκαίρι, από το νερό της γεώτρησης με πολλαπλάσιο κόστος. (Το 2014 πληρώθηκαν στην ΔΕΗ σε ένα δίμηνο 2.300 ευρώ, όταν το 2006 σε χρονιά μεγάλης ξηρασίας πληρώθηκαν αντιστοιχα μόνο 330 ευρώ για το ίδιο αντλιοστάσιο).
Έτσι διαπράττεται διπλό έγκλημα. Χύνεται στην θάλασσα το τρεχούμενο νερό, αντλείται χωρίς να υπάρχει ανάγκη νερό,που πρέπει να φυλάσσεται ως αποθεματικό ανάγκης και σπαταλιούνται πολύτιμοι οικονομικοί πόροι του Δήμου για την άντληση του. Ακόμη και κήποι που βρίσκονται χαμηλότερα από την στάθμη του παλιού δικτύου ύδρευσης φυσικής ροής αρδεύονται με αντλούμενο νερό από την γεώτρηση ενώ θα μπορούσαν τουλάχιστον αυτοί να ποτίζονται με φυσική ροή από την πηγή.
Δυστυχώς πάρα το το πρόβλημα ότι επισημάνθηκε πολλές φορές στο Δήμο και το κόστος επισκευής του δικτύου δεν ξεπερνά τα 200 ευρώ, το «έγκλημα» συνεχίζεται. Από την άλλη ο Δήμος δεν μπορεί να διαθέσουμε 3- 4 χιλιάδες ευρώ, για να μεταφέρει καθαρότερο νερό στο Διαφάνι με ένα σωλήνα Φ20, σε δυο κοινόχρηστες βρύσες και να μη αναγκάζονται οι κάτοικοι να κουβαλούν νερό από την πηγή της «μέσα βρύσης».
Δεν είναι όμως αυτή η μοναδική περίπτωση. Το ίδιο ισχύει για πολλές άλλες πηγές κυρίως στην δυτική πλευρά του νησιού ,των οποίων το νερό καταλήγει ανεκμετάλλευτο στην θάλασσα, ενώ θα μπορούσε με συγκριτικά μικρό κόστος να μεταφερθεί και να χρησιμοποιηθεί για την ύδρευση της πόλης , που δεν μπορεί να περιμένει την λειτουργία του φράγματος, ούτε να καταφεύγει σε κοστοβόρες λύσεις αφαλάτωσης. Τα δυό μικρά μηχανήματα που έχουν τοποθετηθεί κοντά στην Μαρίνα και στο λιμάνι , που έδιναν αφαλατωμενο νερό με πληρωμή, καλό είναι να απομακρυνθούν. Μπορεί να είναι διαφημιστικά για την κατασκευάστρια εταιρεία αλλά παράλληλα είναι δυσφημιστικά για την Κάρπαθο, που έχει φυσικά νερά κατάλληλα ακόμη και για εμφιάλωση. Αυτά θα πρέπει να αξιοποιηθούν κατά προτεραιότητα..
Το Δρομολόγιo του BLUE STAR 2
Το BLUE STAR 2 άρχισε την εκτέλεση ενός επιδοτούμενου δρομολογίου την εβδομάδα από Ρόδο προς Κάρπαθο, σε συνέχεια δρομολογίου από Πειραιά. Για την θερινή περίοδο το πλοίο φεύγει από Πειραιά κάθε Κυριακή 18.00 για Θήρα-Κω-Ρόδο και φτάνει στην Κάρπαθο στις 14.00 την Δευτέρα με άμεση αναχώρηση από Κάρπαθο στις 14.20 και άφιξη στον Πειραιά στις 10.00 της Τρίτης. Apo 26 Ιουνιου μέχρι 5 Σεπτεμβρίου θα αναχωρεί από Πειραιά στις 21.30 και θα φτάνει Κάρπαθο 16.30 Θετικό ότι προστίθεται ένα ακόμη δρομολόγιο προς Κάρπαθο με ένα σύγχρονο πλοίο μεγάλης ταχύτητας. Oμως όπως γίνεται το δρομολόγιο δεν εξυπηρετεί στον βαθμό που θα θέλαμε, αφού η διάρκεια του ταξιδιού φτάνει τις 20 ώρες. Άποψη μας είναι ότι πρέπει να εκμεταλλευτούμε την καλή συγκυρία, τώρα που Υπουργός Ναυτιλίας είναι ο κ. Δρίτσας, που γνωρίζει από πρώτο χέρι το πρόβλημα και απέδειξε πως θέλει να μας βοηθήσει και Γενικός Διευθυντής της BLUE STAR FERRIES ο συμπατριώτης μας κ. Μιχάλης Σακέλλης και να καθορισθεί για την επόμενη χρονιά το δρομολόγιο αυτό να γίνεται σε επέκταση του δρομολογίου απ’ευθείας από Σαντορίνη για Κάρπαθο- Ρόδο . Μπορεί να γίνεται κάθε Πέμπτη όταν αναχωρεί από Πειραιά για Κάλυμνο- Κω- Ρόδο και το ΔΙΑΓΟΡΑΣ της ίδιας εταιρείας και έτσι θα μπορεί να εξυπηρετήσει την κίνηση προς Κω. Κάποιοι μας λένε ότι ζητούμε πολλά ή ότι τους ενδιαφέρει η απ’ ευθείας επικοινωνία με Κω. Εμείς επιμένουμε πως και η Κάρπαθος δικαιούται ένα γρήγορο δρομολόγιο από Πειραιά, που θα διαρκεί λιγότερο από 12 ώρες. Περιμένουμε να το ζητήσουν και οι «θεσμικοί» μας φορείς .
Τα παθήματα δεν έγιναν μάθημα.Το 2002 ο συμπατριώτης μας Β. Χαλκιάς προσφέρθηκε να εκπονήσει με απ’ευθείας ανάθεση μελέτη για την βελτίωση του δρόμου Απέρι –Σπόα, προϋπολογισμού 3.000.000 ευρώ έναντι μόλις 30000 ευρώ, προκειμένου το έργο να ενταχθεί στα υπόλοιπα του 2ο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης (πακέτο Ντελόρ). Ο Δήμος Καρπάθου αρνήθηκε τότε να διαθέσει το μικρό αυτό ποσό με την δικαιολογία ότι δεν ήταν διασφαλισμένη η ένταξη του έργου και περιορίσθηκε στην απλή ασφαλτόστρωση του χωρίς προηγούμενη βελτίωσή του. Τα επόμενα χρόνια η Περιφέρεια πλήρωσε 350.000 ευρώ για την σύνταξη της μελέτης βελτίωσης και ασφαλτόστρωσης του ίδιου δρόμου αλλά στο μεταξύ οι πιστώσεις είχαν εξαντληθεί και μας έμεινε μόνο η μελέτη. Ετσι δεκατέσσερα χρόνια μετα ο δρόμος παραμένει επικίνδυνος σε πολλά τμήματά του και κανένας δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται για την βελτίωση του έστω και μόνο στα πιο επικίνδυνα τμήματά του, για την οποία απαιτείται η διάθεση ενός εκατομμυρίου ευρώ.
Δυστυχώς το πάθημα εκείνο δεν φαίνεται να έγινε μάθημα για τον Δήμο. Αντί το 2006 να διαθέσει 6.000 ευρώ για την εκπόνηση μιας προκαταρτικής μελέτης επιλογής της καταλληλότερης θέσης για την επέκταση του λιμανιού, αποφάσισε να ζητήσει από την Περιφέρεια εκπόνησης μελέτης στο Γαρόνησο, παρακάμπτοντας το Λιμενικό Ταμείο, με την αιτιολογία ότι αυτό πρόβλεπε το σχέδιο πόλεως των Πηγαδίων του 1971!! και το ΓΠΣ του 1987!! Τώρα αρνείται να διαθέσει 10.000 ευρώ για την εκπόνηση προμελέτης κατασκευής ενός εναλλακτικού κρηπιδώματος στο Βρόντη, όπου θα μπορούσαν να μεταφερθούν οι εμπορικές δραστηριότητες του λιμανιού και να αποσυμφορηθεί η πόλη από την κίνηση των φορτηγών και παράλληλα να δοθεί η δυνατότητα πλευρίσματος μεγάλων πλοίων. Η δικαιολογία ότι ο Δήμος δεν έχει χρήματα δεν πείθει, όταν, όπως λέγεται, έχουν πληρωθεί μέχρι τώρα 150.000 ευρώ για συμπληρωματικές μελέτες για το Γαρόνησο, πριν καν αδειοδοτηθεί η κυρίως κατασκευαστική μελέτη και όταν πληρώθηκαν 14.000 ευρώ για τη βυθομέτρηση στο Γαρόνησο, που μπορούσε να γίνει δωρεάν από τους υπάλληλους του Δήμου και της Περιφέρειας, και να διατεθούν οι σχετικές πιστώσεις για την προμελέτη στο Βρόντη ή ακόμη να διατεθούν οι 18.000 ευρώ, που θα ετοιμαζόντουσαν να πληρώσουν για την αχρείαστη «μελέτη πλοήγησης», που σταμάτησε με παρέμβασή μας. Η δικαιολογία ότι πληρώνει η Περιφέρεια δε ευσταθεί, αφού ο Δήμος είναι εκείνος που επιμένει στην ολοκλήρωσή της μελέτης στο Γαρόνησο παρά τις βάσιμες αντιρρήσεις των χρηστών του λιμένα και την έγγραφη διαφωνία της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων.
Δεν μάθαμε ούτε από το παράδειγμα της Κάσου, όπου κατ’ απαίτηση των τοπικών παραγόντων και παρά τις αντιρρήσεις των πλοιάρχων των πλοίων ξοδευτήκαν το 2009 δεκατρία εκατομμύρια ευρώ για επέκταση του λιμενοβραχίονα με αποτέλεσμα την δημιουργία προβλημάτων στους χειρισμούς μεγάλων πλοίων. Το ζητούμενο δεν είναι να ξοδεύουμε χρήματα αλλά να κατασκευάζονται σωστά και χρηστικά έργα.
Αρμοδιότητες και προτεραιότητες του Δημ. Συμβουλίου.
Το περασμένο καλοκαίρι το Δ.Σ. επί έξι ώρες σε δυό συνεδριάσεις προσπαθούσε να «ερμηνεύσει» την από το 1989 απόφαση του Νομάρχη για τα ορια ενός οικισμού, θέμα το οποίο δεν είναι καν αρμοδιότητα του. Από την άλλη ο Πρόεδρος του ΔΣ και ο Δήμαρχος επί 18 μήνες αρνούνται να εφαρμόσουν τον Κανονισμό και να φέρουν προς συζήτηση το θέμα του λιμανιού, με την δικαιολογία το ΔΣ έχει εγκρίνει την λύση που μελετιέται το 2006. Όμως η πρόταση του μελετητή είναι του 2014 . Αυτήν όφειλε να συζητήσει το παρόν ΔΣ, όχι για την ασφάλεια των πλοίων που είναι αρμοδιότητα άλλων να την κρίνουν αλλά από πλευράς σκοπιμότητας, αν δηλαδή το έργο όπως σχεδιάζεται καλύπτει όλες τις ανάγκες της Καρπάθου και από πλευράς περιβαλλοντικών επιπτώσεων μεταξύ των οποίων είναι και το κυκλοφοριακό. Προφανώς όμως έκριναν πως το αίτημα ενός φίλου δημότη ήταν σημαντικότερο από την αίτηση των 250 δημοτών που ζητούν να πάρει θέση το παρό ΔΣ στο ποιό λιμενικό έργο χρειάζεται η Καρπαθος.
Αξιοποίηση εξοπλισμού.
Το 2010 η Κοινότητα Ολύμπου προμηθεύτηκε ένα συμπιεστή σκουπιδιών αξίας 300.000 ευρώ. Ήταν μια λάθος προμήθεια, που δεν δικαιολογείται από τον όγκο των σκουπιδιών της Ολύμπου. Επιπρόσθετα εγκαταστάθηκε σε λάθος θέση, κοντα και πάνω από Γεώτρηση , όπου και παραμένει αχρησιμοποίητος . Όμως ότι έγινε, έγινε. Ας αξιοποιηθεί τουλάχιστο από τον Δήμο. Ας μεταφερθεί στον ΧΥΤΑ για την συμπίεση και την συμπίεση και μείωση του όγκου των σκουπιδιών όλης της Καρπάθου.
Το 2005 έγινε προμήθεια ενός ακτινολογικού μηχανήματος για το Πολυδύναμο Ιατρείο της Ολύμπου που παραμένει αχρησιμοποίητο αφού δεν έχει διαμορφωθεί κατάλληλος χώρος για την εγκατάστασή του και δεν υπάρχει προσωπικό για να το χρησιμοποιήσει. Καλό είναι να μεταφερθεί και να αξιοποιηθεί στο Κέντρο Υγείας.