Σε μια εποχή κατά την οποία, σύμφωνα με τον οίκο Moody’s ο πόλεμος στην Ουκρανία θα επιδεινώσει την παγκόσμια οικονομική παραγωγή, με τις ευρωπαϊκές χώρες να πέφτουν σε ύφεση, τα spreads των ομολόγων υψηλών αποδόσεων να διευρύνονται σημαντικά και τον κίνδυνο αναχρηματοδότησης να αυξάνεται, ο τομέας του Τουρισμού «φαντάζει» για την Ελλάδα ως βασικός πυλώνας στήριξης της εθνικής οικονομίας και κατ’ επέκταση της εγχώριας επιχειρηματικότητας.
Μπροστά στην εκτίναξη του πληθωρισμού στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας και την αύξηση κατά 44% του κόστους ενέργειας και αγαθών σύμφωνα με την έκθεση της Eurostat για τον Μάρτιο , είναι σαφές ότι εισερχόμαστε σε μια νέα φάση αλλαγής των δεδομένων ακόμα και στις μετρήσεις της απόδοσης των τουριστικών μεγεθών.
Και αυτό, γιατί πλέον ο συσχετισμός μεταξύ του ταξιδιώτη και του παρόχου τουριστικών υπηρεσιών έχει ως κοινό χαρακτηριστικό τη μείωση του εισοδήματος, στη μια πλευρά λόγω της αύξησης του κόστους ζωής και στην άλλη λόγω της επιβάρυνσης του λειτουργικού κόστους εξυπηρέτησης των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Ειδικά, σε ότι αφορά το θέμα των δαπανών λειτουργίας που συμπεριλαμβάνουν τα αναγκαστικά έργα ανακαίνισης και συντήρησης, αρκεί να αναφερθεί ότι, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι ανατιμήσεις υλικών , ενώ κατά κανόνα σπάνια ξεπερνούσαν υπό κανονικές συνθήκες το 0,5% ανά μήνα, στην περίοδο Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022 παρουσίασαν αύξηση 5,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο 2020-2021.
Αν προσθέσουμε σε αυτά και τις ανατιμήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, είναι αντιληπτό το πρόβλημα σε όλο του το μέγεθος.
Αυτό σημαίνει ότι στην εφετινή τουριστική περίοδο έχει σημασία να μετράμε , πολύ περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, όχι μόνο τις αφίξεις αλλά και τις διανυκτερεύσεις και, κυρίως, τα έσοδα.
Εκεί θα κριθεί η επιτυχία κάθε τουριστικού προορισμού.
Και επειδή δεν αρκεί η βασική τουριστική περίοδος για να υπερκεραστούν οι όποιες απώλειες, εξίσου σημαντικό είναι να μετράμε τις επιδόσεις σε επίπεδο επιμήκυνσης της περιόδου.
Οι παραπάνω επισημάνσεις γίνονται για να καταδειχθεί ότι, σε τελική ανάλυση, η επιτυχία της εφετινής χρονιάς θα μετρηθεί στο..ταμείο κάθε προορισμού και κάθε επιχείρησης.
Ραντεβού λοιπόν το Νοέμβριο γιατί μέχρι τότε θα πρέπει να «τραβήξουν» την περίοδο όσοι θα θελήσουν να σημειώσουν πραγματική και όχι πλασματική επιτυχία.
ΝΟΤΗΣ ΜΑΡΤΑΚΗΣ
MTCGROUP