Αυτή την περίοδο  ξεκινά  όπως κάθε χρόνο η διαδικασία για την μίσθωση των «άγονων» γραμμών  για το 2023 καθώς   και  για τον καθαρισμό του δικτύου ενδεικτικών δρομολογίων με βάση  το οποίο θα ανατεθούν οι συμβάσεις  για το 2024.

ΦΩΤΟ: ΜΗΝΑΣ Β. ΚΩΣΤΗΣ

Στο δελτίο τύπου του Δήμου της 8ης Φεβρουαρίου[i] αναφέρεται πως  στην συνάντηση που είχε ο αντιδήμαρχος Αναπτυξιακής Στρατηγικής με τον κ. Γεραπετρίτη συζητήθηκε μεταξύ άλλων η δρομολόγηση σύγχρονου πλοίου στην γραμμή Πειραιάς – Κάρπαθος.

«Πρόκειται για το πρώτο αίτημα του Δημάρχου κ. Νισύριου  που είχε συζητηθεί με τον Υπουργό Επικρατείας και τον Υπουργό Ναυτιλίας από τα τέλη του 2019 και είχαν βρεθεί πολύ κοντά στην επίλυση του… Η υλοποίηση, δυστυχώς, είχε παγώσει λόγω covid και της τεράστιας συρρίκνωσης των εσόδων των εταιρειών της ναυτιλίας. Με την επιστροφή στην κανονικότητα, το αίτημα μας θα γίνει σύντομα πραγματικότητα, αφού εξαγγέλθηκε ήδη η πολυετής επιδότηση της γραμμής».

Είναι αλήθεια είναι πως στις 23 Οκτωβρίου 2019 ο Δήμαρχος με έγγραφο του είχε ζητήσει την προκήρυξη δρομολογίων από Πειραιά με πλοίο 1ης κατηγορίας.

Όμως ύστερα από ένα μήνα μετά  την επίσκεψη του στο Υπουργείο Ναυτιλίας, αντί να επιμείνει στη ικανοποίηση του δίκαιου αυτού αιτήματος, υπαναχώρησε και με άλλο έγγραφο του ζήτησε δρομολόγηση πλοίου στην τοπική γραμμή Σητεία- Κάσος- Κάρπαθος -Ρόδος.

Δεν είναι αλήθεια πως η πανδημία ευθύνεται για το γεγονός ότι, τρία χρόνια μετά, η Κάρπαθος εξακολουθεί να έχει την χειρότερη ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση από όλα τα νησιά του Αιγαίου.

Κατά την  την διάρκεια της πανδημίας  διατέθηκαν πολύ περισσότερες πιστώσεις και καθιερώθηκαν  πολλές νέες άγονες γραμμές μεταξύ των οποίων και η τοπική γραμμή Σητείας- Καρπάθου- Ρόδου. 

Η Κάρπαθος δεν εκμεταλλεύτηκε την συγκυρία.

Το 2021 για την ακτοπλοϊκή  συγκοινωνία  Κάσου και Καρπάθου διατέθηκαν συνολικά πάνω από  15 εκατομμύρια, χωρίς όμως να βελτιωθεί ανάλογα η εξυπηρέτηση  των νησιών μας.

Μόνο για τα  δρομολόγια των ταχύπλοων (Χάϊσπηιντ) πληρώθηκαν 5 εκατομμύρια ευρώ, με πενιχρό όφελος για την Κάρπαθο, αφού με αυτά  διακινήθηκαν συνολικά προς Κάρπαθο μόλις  2.500 επιβάτες από Σητεία και 3.000 από Ρόδο.

Παρά ταύτα κάποιοι  ζητούν  και πάλι  για την προκήρυξη  της τοπικής γραμμής από  την Σητεία  και αδιαφορούν για τα δρομολόγια από το Πειραιά που θα  παραμένουν  και το 2023 τα ίδια με την διάρκεια του συντομότερου ταξιδιού  προς Κάρπαθο να   διαρκεί  22-28 ώρες.

Επιβάλλεται  ο Δήμος να συνταχθεί με το Επαρχείο που έχει ζητήσει από το Υπουργείο[ii] να παραληφθούν οι προσεγγίσεις στην Μήλο και την Ανάφη και να προκηρυχθούν με ενιαία  προσφορά με πλοίο 1ης κατηγορίας τα παρακάτω δρομολογια που κρίνεται πως εξυπηρετούν ικανοποιητικά τόσο την επικοινωνία με τον Πειραια όσο και με Κρήτη και Ρόδο :

1. Πειραιάς – Θήρα – Κάσος – Κάρπαθος – Ρόδος και επιστροφή
2. Πειραιάς – Θήρα – Σητεία – Κάσος – Κάρπαθος – Ρόδος και επιστροφή
3.  Πειραιάς – Θήρα (ή Μήλος) – Ηράκλειο – (Σητεία) Κάσος – Κάρπαθος – Διαφάνι – Χάλκη – Ρόδος και επιστροφή
4.  Ρόδος – Χάλκη – Διαφάνι – Κάρπαθος – Κάσος –  Σητεία – Ηράκλειο και επιστροφή  .

Ήδη  όπως προαναφέρθηκε έχει ξεκινήσει η διαδικασία καθορισμού των δρομολογίων για το 2024 και η Κάρπαθος κινδυνεύει να μείνει για πολλά χρόνια με τα σημερινά δρομολόγια με αχρείαστες προσεγγίσεις σε άλλα νησιά.

Η «πολυετής επιδότηση της γραμμής», που επαγγέλλεται με το δελτίο τύπου ο Δήμος, από μόνη της δεν αρκεί.

Απαιτείται να προηγηθεί βελτίωση των δρομολογίων που θα προκηρυχθούν.

Επιβάλλεται να έρθει το θέμα άμεσα στο Δ.Σ. και να στηριχθεί ομόφωνα  η πρόταση του Επαρχείου πριν ανακοινωθούν τα δρομολόγια της θερινής περιόδου για το 2022 και πριν υπογραφεί η προκήρυξη για  τα δρομολόγια του 2023 και αντί των τριών τοπικών δρομολογίων την εβδομάδα από Σητεία προς Κάσο – Κάρπαθο – Ρόδο με ΧΑΪΣΠΗΙΝΤ, να επιδιωχθεί η επιδότηση για το ερχόμενο καλοκαίρι δύο δρομολογίων την εβδομάδα με το ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΠΑΤΜΟΣ[iii] από Θήρα προς Σητεία – Κάσο- Κάρπαθο – Ρόδο σε συνέχεια δρομολογίου από Πειραιά.

Με την προσθήκη αυτών των  δρομολογίων εκτός της  δραστικής μείωσης της διάρκειας του ταξιδιού από τον Πειραιά δίνεται η δυνατότητα διενέργειας ημερήσιων εκδρομών από Κρήτη προς Κάρπαθο και Κάσο συμβάλλοντας  στην τόνωση της εσωτερικής τουριστικής κίνησης προς την Κάρπαθο και την Κάσο όχι μόνο από την Κρήτη και την Ρόδο αλλά και από την Αττική.

[i]  Δελτίο Τύπου Δήμου 8/2/2022 με  τίτλο «Η ΜΕΘΟΔΙΚΗ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΚΑΙ Η ΣΥΓΚΛΙΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΑΡΑΤΑΞΕΩΝ ΦΕΡΝΕΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ»

[ii] Έγγραφο κ. Έπαρχου Καρπαθου και ΗΝ Κάσου 2062/4-10-2021

[iii] ΥΓ. Το ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΠΑΤΜΟΣ το καλοκαίρι εκτελεί καθημερινά απογευματινά δρομολόγια από Πειραιά προς Πάρο – Νάξο – Σαντορίνη.

Θα μπορούσε κατά συνέπεια να  προεκτείνει, με επιδότηση, δυο δρομολόγια του την εβδομάδα προς Σητεία – Κάσο – Κάρπαθο – Ρόδο ως εξής:

Αναχώρηση από Πειραιά 19.00 – Πάρο 23.00 – Νάξο 24.00 – Σαντορίνη 02.15 – Σητεία 06.15 – Κάσος 08.45 – Κάρπαθος 10.00 – Ρόδος 13.30.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ: Αναχώρηση από Ρόδο 15.00 – Κάρπαθο 18.15 – Κάσο 19.30 – Σητεία 21.30 – Θήρα 01.30 – Νάξος 03.45 – Πάρος 04.45 – Πειραιάς 09.00