Από τότε που αναπτύσσεται τουριστικά η Κάρπαθος η μετανάστευση μειώνεται προοδευτικά.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ:
Όλοι οι επισκέπτες από του Γιαλούση το ξενοδοχείο (Βρόντη) μέχρι το “Ηλέκτρα” στο κέντρο περπατούν το βράδυ για να πάνε στο λιμάνι. Περπατούν από τα δωμάτια του Ανδρέα του Διακίδη, μπροστά από το “Ηλέκτρα”, Δημαρχείο για να φθάσουν μέχρι το τελωνείο.
Η περιοχή αυτή αφήνει ετησίως τουριστικά στην Κάρπαθο πάνω από 15 εκατ. ευρώ.
Οι Δ/ντες της TUI και Eden viaggi (αφήνουν στο νησί περί τα 10 εκ. ευρώ), μας συνέστησαν με επιστολή τους να μεριμνήσουμε για την ησυχία και την ασφάλεια των επισκεπτών μας. Να αποφύγουμε την διέλευση τριαξονικών και φορτηγών μπροστά από τις ξενοδοχειακές μονάδες.
Μέχρι σήμερα ο δρόμος μπροστά από το ξενοδοχείο του Βιτώρη , πράγματι ήταν προβληματικος*.
Ο δρόμος μπροστά από το “Ηλέκτρα” ήταν σχεδόν, ένας ασφαλής πεζόδρομος.
Τώρα τι κάναμε; Αντί να λύσουμε το πρόβλημα στο δρόμο του Βιτώρη* όπως και σε όλα τα ξενοδοχεία για το καλό του τουρισμού. Κάναμε και τους δύο δρόμους προβληματικούς και εξαφανίσαμε τον πεζόδρομο.
Είναι πασίγνωστο ότι οι πεζόδρομοι αναπτύσσουν την περιοχή.
Η διέλευση τριαξονικών υποβιβάζει την περιοχή.
Τι είναι αυτό που θέλουμε τελικά? Ποιός είναι ο στόχος μας; Υπάρχει κανείς που θα ήθελε να υποβιβάσει τον πιο αποδοτικό δρόμο για το νησί;
Απ´ αυτό το δρόμο εξαρτάται η απόδοση άμεσα ή έμμεσα όλων των επιχειρήσεων, όλου του νησιού δηλαδή.
Μένουμε στο κέντρο, περνούν καθημερινά φορτηγά, λεωφορεία, μηχανάκια.
Δεν εκφράζουμε παράπονο. Όμως ας προστατεύσουμε τουλάχιστον τον τουρισμό πριν είναι αργά.
Γίνεται “πολεμος” μεταξύ των προορισμών τουρισμού, ποιός θα προσελκύσει τους επισκέπτες και μεις προσπαθούμε να τους διώξουμε;
Νομίζω ότι έγινε κάποιο λάθος και θα έπρεπε να το ξαναδούμε.

ΝΕΟ ΛΙΜΑΝΙ :
Το κυκλοφοριακό θα λυθεί όταν ένα νέο λιμάνι δημιουργηθεί εκτός πόλης, ώστε να μην επιβαρύνει την σπουδαιότερη τουριστική περιοχή του νησιού (μέχρι τον Βρόντη).
Η προτεινόμενη λύση στη Γαρόνησο απλώς μεταθέτει το πρόβλημα 200 μέτρα πιο πέρα. Μεταθέτει το πρόβλημα στις τουριστικές επιχειρήσεις από το Γαρόνησο μέχρι την ΔΕΗ (Βρόντη).


Δεν αποτελεί εναλλακτική λύση καιρού (προσβάλλεται από τους ίδιους καιρούς). Δηλαδή σε περίπτωση ισχυρών βοριάδων δεν θα μπορεί να προσεγγίσει σε κανένα από τα ΔΥΟ λιμάνια .
Αδυνατεί να εξυπηρετήσει κρουαζιερόπλοια.
Ειπώθηκε: “να μην χαθούν τα χρήματα”.
Αν χρησιμοποιηθούν τα χρήματα αυτά τώρα, για τα επόμενα 20-30 χρόνια ποιός θα τολμήσει να ζητήσει νέα χρήματα για ένα άλλο λιμάνι;
Δεν υπαρχουν τέτοιες δυνατότητες σπατάλης πλέον .
Γιατί να μην φτιάξουμε ένα λιμάνι που θα εξυπηρετεί το νησί για τα επόμενα 50 χρόνια;
Ίσως το Αρδάνι να είναι η καλλίτερη λύση (καλοκαιρία όλο το καλοκαίρι) και τον χειμώνα με τους νοτιάδες θα χρησιμοποιείται το σημερινό λιμάνι (εναλλακτικό λιμάνι).
Η λύση του Βρόντη είναι καλή αλλά είναι “πολυτελής”, αφού θα επιβαρύνει το καλύτερο τουριστικό κομμάτι του νησιού που μπορεί να αναπτυχθεί τουριστικά .
Παράλληλα θα έπρεπε ήδη να μεθοδεύεται και η μεταφορά του εργοστασίου της ΔΕΗ (ο 24ωρος έντονος θόρυβος δίπλα σε τουριστικές μονάδες είναι καταστροφικός) .
Θα μπορούσαμε κάποτε να κάνουμε πεζόδρομο τον παραλιακό προς το Απέρι; Φαντάζεστε δίπλα στην αμμουδιά για 3-4 χιλιόμετρα να κάνουν περίπατο οι επισκέπτες;
Η ένωση με τα χωριά θα γίνεται μέσα από τα βουνά, με περιφερικούς δρόμους.
Ας νοικιάσουμε parking περιμετρικά, ας κάνουμε όσο περισσότερους πεζόδρομους μπορούμε στο κέντρο. Λίγο περισσότερο περπάτημα από τα parking στο κέντρο βοηθά και την υγεία.

ΑΠΟΧΕΤΕΥΤΙΚΟ
Προχωρά η κατασκευή του βιολογικού καθαρισμού, όμως ακόμα δεν έχουμε πάρει μια επίσημη απάντηση: Είναι δυνατόν με έργο κόστους 10 εκατ. ευρώ να μην έχει ενταχθεί στη μελέτη η μεταφορά του αγωγού λυμάτων από την παραλία (κάτω από την άμμο) στον απο επάνω δρόμο;
Υπάρχει κανείς που πιστεύει οτι αυτό είναι το σωστό; Ας μας το εξηγήσει.
Τι περιμένουμε να ξαναδούμε τα λύματα να αναβλύζουν δίπλα στους επισκέπτες που κάνουν ηλιοθεραπεία;

ΠΡΩΤΗ ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗ
Όταν ο επισκέπτης κατέβει από το πλοίο, αντικρύζει ένα αρχιτεκτονικό θέαμα που νομίζω δεν είναι θετικό. Συχνά συζητείται αρνητικά.
Ίσως με μια ομάδα αρχιτεκτόνων να αντιμετωπίζαμε ξεχωριστά κάθε πρόσοψη σπιτιού από το λιμεναρχείο μέχρι το Επαρχείο, ώστε να αναμορφώσουμε την πρώτη εικόνα που επηρεάζει σήμερα τον επισκέπτη αρνητικά, επεμβαίνοντας σε μπαλκόνια, παράθυρα, στέγη, χρώματα κτλ.
Όσοι έχουν οικονομική άνεση, να τους πείσουμε να αναλάβουν το κόστος, όσοι δεν έχουν να βοηθηθούν. Πιστεύω η αλλαγή θα έχει και οικονομικές αποδόσεις σε όλους, το κόστος θα αποσβεσθεί. Υπάρχουν νησιά σήμερα που ευημερούν από το αρχιτεκτονικό ύφος τους .
Αυτό μπορεί να επεκταθεί συμβουλευτικά και στα υπόλοιπα σπίτια, να πεισθούν όλοι με επιχειρήματα για το τουριστικό όφελος και την αξιοποίηση της περιουσίας τους.
Κάποτε τα Πηγάδια ήταν πανέμορφα, έμοιαζαν με την Χάλκη. Ενώ μπορούσαμε να διατηρήσουμε το χωριό όπως ήταν και τα ψηλά κτήρια (ανάπτυξης) να κτισθούν έξω από τον οικισμό, επιλέξαμε να κατεδαφίσουμε τα παραδοσιακά κτίσματα.
Σήμερα ας προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε όσο μπορούμε τα πράγματα, θα υπάρξει όφελος για όλους .

ΥΓΕΙΑ
Στην Κάρπαθο , όπως και σε όλα τα νησιά με μικρό πληθυσμό,το πρόβλημα δεν είναι οι κτηριακές εγκαταστάσεις.
Είναι ουσιαστικά η έλλειψη γιατρών με ειδικότητα Γενικής Ιατρικής και εμπειρία στα επείγοντα.
Η παρουσία ελικοπτέρου στην Ρόδο και Κρήτη καθιστά αρκετά ασφαλές το νησί.
Τους καλοκαιρινούς μήνες θα μπορούσαμε να ζητήσουμε απόσπαση ανά τρίμηνο από μεγάλο νοσοκομείο ιατρούς δύο τριών ειδικοτήτων.
Θα τους παρέχουμε οικία για την οικογένεια τους και τα έξοδα διαμονής .
Χρήσιμο θα ήτο οι υπάρχοντες γιατροί του Κέντρου Υγείας, τουλάχιστον δύο μήνες τον χρόνο (εναλλάξ) να παρακολουθούν εφημερίες στα μεγάλα νοσοκομεία. Τα περιστατικά που θα δουν σε μια νύκτα εφημερίας θα είναι περισσότερα απ´αυτά στο νησί όλο το χρόνο. Η χρησιμότητα και η εμπειρία θα είναι μέγιστη.
Η εμμονή μας εδώ και χρόνια να θέλουμε να εγκαταστήσουμε μόνιμα στο νησί ειδικευμένους γιατρούς, καταλήγει στο τέλος οι γιατροί λόγω έλλειψης περιστατικών (μικρός πληθυσμός) να έχουν ελαττώσει τις γνώσεις τους και η προσφορά στο νησί ελλειματική.
Είναι γνωστό: Ένας ειδικευμένος γιατρός για να συντηρήσει τις γνώσεις του, απαιτεί πληθυσμό μεγαλύτερο των 20.000 κατοίκων!
Εάν θέλουμε να οδηγηθούμε στην κατηγορία ενός νοσοκομείου πλήρως επανδρωμένου με τις βασικές ειδικότητες, ένας δρόμος υπάρχει: Η Ανάπτυξη του νησιού, η αύξηση του πληθυσμού. Η Ανάπτυξη φυσικά θα γίνει κυρίως μέσω του τουρισμού.
Με την Ανάπτυξη και την αύξηση του πληθυσμού πέραν των θεμάτων υγείας θα λυθούν και το συγκοινωνιακό και θέματα παιδείας και πολιτισμού.
Επειδή τελικά κρινόμεθα όχι απ´αυτά που λέμε, αλλά απ´αυτά που κάνουμε, ένα πράγμα θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε μέσα μας.
Είμαστε τελικά εναντίον ή υπέρ του Τουρισμού;
Τόσο απλά.
Αναφορικά με τους οδηγούς και τις εφημερίες στα ασθενοφόρα ας οργανώσουμε το πρόγραμμα των οδηγών σε 15νθήμερη ή μηνιαία βάση όπου ο οδηγός που εφημερεύει για αυτό το 15νθήμερο δεν θα είναι στο Κέντρο Υγείας αλλά “on call”.
Θα έχει αφήσει τα τηλέφωνά του, σπιτιού, κινητά, καφενείου, ακόμα και της παραλίας στα Πηγάδια που θα βρίσκεται .
Σε 5 λεπτά θα είναι Κέντρο Υγείας ή απ´ευθείας στον ασθενή.
Το σύστημα αυτό είναι χρήσιμο σε μικρούς πληθυσμούς όπου οι κλήσεις για ασθενοφόρο ετησίως είναι περιορισμένες .

*Ξενοδ. Βιτώρη-super market Λουλούδη από (Coutolo μέχρι Gatouli rent a car).
Προσωρινά θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί το σύστημα με τα φανάρια της Κρεμαστής στη Ρόδο (ανάβει εναλλάξ προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση) έως ότου λυθεί το θέμα οριστικά.
Τώρα με την μονοδρόμηση πιστεύω θα αυξηθεί και ο θόρυβος και ο κίνδυνος ατυχήματος, αφού οι οδηγοί θα ξέρουν ότι δεν έρχεται κανείς από το αντίθετο ρεύμα οπότε και οι ταχύτητες θα είναι μεγαλύτερες.
Το επιχείρημα του Δήμου Καρπάθου: “Η αδειοδότηση των φαναριών διαχείρισης κυκλοφορίας είναι χρονοβόρα”.
Έγινε αίτηση στο Υπ. Συγκοινωνιών; Μας ενδιαφέρει τελικά αυτή η λύση;

Θα ήταν χρήσιμο,αν κάποιος είχε διαφορετική άποψη για τα θέματα αυτά, να την ακούγαμε με τα επιχειρήματα της.

Συντάκτης: Γιάννης Ηλ. Μανωλάκης