Η ΕΣΑΛ κατά την συνεδρίαση της στις 3 Φεβρουαρίου 2022 συζήτησε για μια ακόμη φορά το θέμα «Προκαταρκτικός Προσδιορισμός Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (Π.Π.Π.Α.) του έργου: «Επέκταση λιμένα Πηγαδίων Καρπάθου».
Στην συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε με τηλεδιάσκεψη πήραν μέρος ο Περιφερειάρχης κ. Γ. Χατζημάρκος, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου κ. Β. Παπαοϊκονόμου και ο δήμαρχος Καρπάθου κ. Νισύριος, που ζήτησαν να εγκριθεί η τελευταία λύση που προτείνει ο μελετητής κ. Γιαμίν για κατασκευή νέου λιμανιού στο Γααρόνησο , αγνοώντας την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 18ης Δεκεμβρίου 2021 που υιοθέτησε και ζήτησε να εξετασθεί ως εναλλακτική λύση και η πρόταση της τεχνικής Υπηρεσίας του Λιμενικού Ταμείου του 2019.
Οι διοικούντες τον Δήμο ακούγεται πως πανηγυρίζουν για την «επιτυχία τους» να μη συζητηθεί η εναλλακτική λύση που ομόφωνα υιοθέτησε το Δημοτικό Συμβούλιο.
Εμείς περιμέναμε τον Δήμαρχο κατά την προχθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου να ενημερώσει γιατί αγνόησε την απόφαση του, που κατά τον νόμο είναι υποχρεωμένος να εκτελεί..
Αντί αυτού το θέμα αποσύρθηκε ύστερα από πρόταση του Αντιδημάρχου κ. Παραγιού, χωρίς να υπάρξει αντίρρηση από τον Πρόεδρο ή τους παριστάμενους Δημοτικούς Συμβούλους.
Περιμέναμε και περιμένουμε από κάποιον Δ.Σ. να ζητήσει κατά την επόμενη συνεδρίαση από τον Δήμαρχο να απαντήσει στα ερωτήματα :
-
Ποια λύση ζήτησε ο ίδιος από την ΕΣΑΛ να εγκρίνει;
Την προτεινόμενη από τον μελετητή και την Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας που προβλέπει την καθαίρεση του κυματοθραύστη ή την εναλλακτική λύση που πρότεινε ο ίδιος και ψηφίστηκε από το ΔΣ του Λιμενικού Ταμείου πριν ένα χρόνο; - Με ποια κριτήρια επέλεξε να ζητήσει προσφορά αποκλειστικά και μόνο από τον κ. Γιαμίν, για την μελέτη χωροθέτησης του λιμένα οχληρών και από ποιον κοστολογήθηκε 37.156,60 ευρώ.
Οι υπεύθυνοι προσπαθούν να ρίξουν ή να μεταθέσουν την ευθύνη στον Περιφερειάρχη.
Εμείς θεωρούμε πως την ευθύνη την έχουν οι τοπικοί μας άρχοντες αλλά και φορείς και δημότες της Καρπάθου που αφήνουμε άλλους να αποφασίζουν για εμάς χωρίς εμάς.
Ο κ. Χατζημάρκος είναι Περιφερειάρχης όλων των νησιών του Νοτίου Αιγαίου και πιστεύουμε δεν έχει κανένα λόγο να ενδιαφέρεται πιο πολύ για την Ίο , το μικρό νησί των Κυκλάδων με τους 2.000 κατοίκους, απ’ ότι για την Κάρπαθο με τους τετραπλάσιους κατοίκους και ψηφοφόρους.
Αναφερόμαστε στην νήσο Ιο, γιατί και εκεί η Περιφέρεια διέθεσε 40.000 ευρώ για την εκπόνηση μελετών επέκτασης των λιμενικών εγκαταστάσεων του λιμανιού και 115.876 για τις μελέτες νέας λιμενικής εγκατάστασης οχληρών και επικίνδυνων με μια διαφορά.
Τις πιστώσεις τις διέθεσε στο λιμενικό ταμείο και αυτό ανέλαβε την διαδικασία εκπόνησης των μελετών.
Αποτέλεσμα: Η Ίος σε λιγότερο από δυο χρόνια έχει ώριμες σχεδόν μελέτες τόσο για την επέκταση των εγκαταστάσεων του λιμανιού όσο και για την νέα λιμενική εγκατάσταση στον όρμο Αλμυρού. (Να σημειωθεί πως ο Αλμυρός βρίσκεται τρία χιλιόμετρα μακριά από το λιμάνι της Ιου, όσο και το Βρόντη από το λιμάνι των Πηγαδίων, σε μια περιοχή που βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεως, όπως και το Βρόντη).
Η εκτιμώμενη αξία των μελετών της νέας λιμενικής εγκατάστασης οχληρών ανέρχεται σε 93.335,64 € (χωρίς ΦΠΑ) (8.650,35 € για Τοπογραφική , 59.241€ για μελέτη Λιμενικών έργων,. 9.585,32 € για περιβαλλοντική,. 3.684,66 € για μελέτη Ηλεκτρομηχανολογική και 12.174,21 € για απρόβλεπτα), αλλά μετα την έκπτωση 59,34 % που πρόσφερε ο ανάδοχος όλες αυτές οι μελέτες θα εκπονηθούν με μόλις 37.950,00€ μέσα σε έξι μήνες από την υπογραφή της σύμβασης .
Οι μελέτες ανατέθηκαν ύστερα από διαγωνισμό στην “ΕΝΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ CNWAY ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΕΜΕ-ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΑΡΜΕΝΗΣ”.
Να θυμίσουμε πως τον Σεπτέμβριο ο Δήμαρχος Καρπάθου ανέθεσε στην ίδια εταιρεία CNWAY ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΕΜΕ την μελέτη χωροθέτησης «νέου λιμένα οχληρών » έναντι 30.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, όταν για την Ιο ο ίδιος μελετητής ύστερα από διαγωνισμό ανέλαβε την εκπόνησης όλων των απαιτούμενων μελετών για την νέα λιμενική εγκατάσταση Οχληρών με 37.950 ευρώ ..
Σημειώνεται ακόμη πως για την μελέτη λιμενικών έργων επέκτασης του λιμένα Ιου έχουν πληρωθεί 24.180 ευρώ, όταν για την μελέτη επέκτασης του λιμανιού της Καρπάθου έχουν συνολικά μέχρι τώρα 149.000 ευρώ και προβλέπεται να πληρωθούν άλλες 190.000 περίπου.
Τα παραπάνω στοιχεία που προκύπτουν από τις αναρτήσεις στην διαύγεια του Λιμενικού Ταμείου Ιου θ άπρεπε να προβληματίσουν τους διοικούντες τον Δήμο και τους συνεργάτες τους γιατί με υπαιτιότητα τους κινδυνεύει να χαθεί η ευκαιρία να αποκτήσει η Κάρπαθος σύγχρονες λιμενικές εγκαταστάσεις, όπως δικαιούται , σε μια ευνοϊκή συγκυρία που έτυχε να έχουμε Υπουργό Επικρατείας τον ΚΑΡΠΑΘΙΟ κ. Γιώργο Γεραπετρίτη , που έχει δείξει έμπρακτα πως αγαπά και θέλει να βοηθήσει την Κάρπαθο , όπως μπορεί.
Για την Ιο προτείνεται η ένταξη στο ΕΣΠΑ 2021 -2027 τόσο της επέκτασης της προβλήτας του λιμανιού και κατασκευή κτιρίου επιβατηγού σταθμού 200 τμ με 5.300.000, όσο και της κατασκευή νέας λιμενικής εγκατάστασης οχληρών και επικίνδυνων, με 6.000.000 που περιλαμβάνει κρηπίδωμα μήκους 150 μ., κυματοθραύστη 90 μ. και παραλιακού κρηπιδώματος 250 μ. για την δημιουργία οδού πρόσβασης προς το κρηπίδωμα.
Στην Κάρπαθο οι διοικούντες τον Δήμο αντι να ζητήσουν ισότιμη μεταχείριση με την Ιο, πανηγυρίζουν γιατί προτάθηκε η χρηματοδότηση με 9.000.000 της κατασκευής ενός απλού προβλήτα (χωρίς σταθμό επιβατών) για ένα λιμάνι, που δεν θα μπορεί να επεκταθεί στο μέλλον στο οποίο θα μπορούν να ελλιμενίζονται μόνο των αλιευτικά και οκτώ (8) μικρά ημερόπλοια μήκους μέχρι 40 μ.
Αν και δεν μας αρέσει να περιαυτολογούμε μας αναγκάζουν να τους θυμίσουμε πως το 2003 ως πρόεδρος της Κοινότητας Ολύμπου αρνηθήκαμε να δεχθούμε πρόταση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων για χρηματοδότηση τεσσάρων (4)εκατομμυρίων για την ασφαλτόστρωση του επαρχιακού δρόμου Ολύμπου-Σπόων.
Με την σθεναρή και τεκμηριωμένη θέση μας πετύχαμε την χρηματοδότηση το 2004 της Κοινότητας Ολύμπου με 8.850.000 ευρώ για ένα έργο που ήταν καθαρά αρμοδιότητας της Περιφέρειας, χωρίς μάλιστα να έχουμε, Καρπάθιο Υπουργό Επικρατείας.
ΝΙΚΟΣ ΚΑΝΑΚΗΣ
Υποναύαρχος Λ.Σ.(εα)