Σήμερα θα θέλαμε να επικεντρωθούμε σε μερικές “παρασπονδίες” του ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ που συνεχίζουν, από συστάσεως του. Πάνω στην επετειακή χρονιά των 200 χρόνων της Εθνεγερσίας μας βρίσκει και πάλι σε διπλό “Απελευθερωτικό Αγώνα” ενάντια ενός “αόρατου σατανά”-κορωνοϊού και της αμείωτης απειλής από τότε του αδηφάγου όρνεου γείτονα.
Τέτοια σημαδιακή επέτειος προσφέρει πάντα αφορμή εθνικού-πολιτειακού αναστοχασμού και απολογισμού και όχι μόνο. Κατά την “πρώτη επανάσταση”, αυτή που ταλανίζει ακόμη την ομαλή λειτουργία του ίδιου του κράτους από πάνω μέχρι κάτω. Και κατά την “δεύτερη επανάσταση” για τους πολίτες του, που μετά 200 χρόνια ακόμα τους καταδυναστεύει..
Και τώρα για να λύσουμε τον επαναλαμβανόμενο “πρώτο” γρίφο αναγκαζόμαστε να επεκταθούμε σε μερικά κτυπητά πανελλαδικά και τοπικά παραδείγματα, που φαίνεται ξεκάθαρα ότι το αχανές δημόσιο ακόμα βρίσκεται σε “περίοπτη θέση κρίσιμης μάχης”..
Θες, λοιπόν, προηγούμενα, στις θανατηφόρες πυρκαγιές στο Μάτι, που πρωτάρηδες, άπειροι κομματικοί στην διακυβερνησιμότητα ανέλαβαν πρωτοβουλίες, όπως ήταν επόμενο, πέρα των δυνατοτήτων τους..
Θες, πρόσφατα στην Μάνδρα Αττικής με τις καταστροφικές πλημμύρες.. Είναι γενικά αποδεκτό, ότι το να προλαμβάνεται το κακό, η πρόληψη είναι το παν.. αλλά σε αυτές τις περιπτώσεις με το δημόσιο που να βρεις διαχρονικά άκρη..
Όπως, π.χ. οι διαχρονικές ελλειπείς υγειονομικές υποδομές ΜΕΘ βρίσκουν την πανδημία απροετοίμαστες..
Μέχρι το “Νοσοκομείο” Καρπάθου παραμένει “Κέντρο Υγείας” με υποσχόμενες 13 θέσεις γιατρών διαφόρων ειδικοτήτων, ενώ, σαν νοσοκομείο αφορά την στελέχωση από γιατρούς προβλεπομένων 23 οργανικών θέσεων.. ειδικά τώρα σε στρεσαρισμένες, επιδημιολογικές εποχές, που δύσκολα μπορούν να μετακινηθούν οι νησιώτες ή και για να μην επιβαρύνουν την ήδη οριακή δευτερο-τριτοβάθμια νοσοκομειακή περίθαλψη.
Θες, η πρωτοφανής χιονοθύελλα “Μήδεια” τελικά φορτώθηκε στις πλάτες του “μουζούρη”-Δήμου να κόβει, να κλαδεύει και να καθαρίζει τους χιονισμένους κλάδους των δενδροστοιχιών, που καταπλάκωσαν τα υποκείμενα αμάξια και “κατακεραύνωσαν” τα καλώδια της ΔΕΗ, αφήνοντας τα βόρεια προάστια της Αθήνας για εβδομάδες στα σκουτουφλά!!
Γιατί, άραγε διαχρονικά ΔΕΗ, Πυροσβεστική, Περιφέρεια, Δήμοι, Λιμενικό, Αστυνομία και λοιποί δημόσιοι φορείς να αλληλοδιαπληκτίζονται αναμένοντας και επιρρίπτοντας τις ευθύνες ο ένας στον άλλο;
Αποδεικνύοντας για πολλοστή φορά ότι η Κεντρική Διοίκηση νίπτει τας χείρας της και ότι η Πολιτική Προστασία δεν μπορεί να είναι “προστάτης”, αορίστως, επί παντός επιστητού. Και τοπικά, δεν θέλουμε καν να σκεφτόμαστε για τα φαλακρά βουνά που μας περιτριγυρίζουν και τις θεομηνείες να κτυπούν αλύπητα τις περιοχές και τις χώρες δίπλα μας..
Πάντως, εδώ στις Μενετές, πως γίνεται οι Ιταλοί σε γαλήνιες εποχές που η Φύση ήτανε ακόμα στα σύγκαλά της να φτιάχνουν δύο γεφύρια σε επαρχιακό δρόμο υπό τις κατωφόρειες των βουνοπλαγιών από την Αγία Τριάδα μέχρι το Ελαιοτριβείο, περί τα 300 μέτρα, καθόσον συσσωρεύονταν και τα νερά του πίσω χωριού.. αλλά τα δικά μας “σαϊνια” τώρα σε καιρούς “Δευτέρας Παρουσίας” αντί να φτιάχνουν νέες υποδομές τα έχουν σκεπάσει από καιρό με άσφαλτο!.. οσονούπω, θα γίνεται χαμός, δεν θα έχει μέρος να κρυφτούμε!
Ευτυχώς, και σε αυτό το ζήτημα, της κρυψώνας, οι Iταλοί προέβλεψαν και έκαναν το “χρέος” τους.. τρύπησαν βαθειά μέσα την καρδιά του Ιερού Βράχου με είσοδο και άλλη έξοδο, δημιουργώντας ασφαλέστατο καφύγιο.. αλλά με τους φυσικούς και τους τουρκικούς κινδύνους, να επικρέμονται επί των κεφαλών μας, εμείς σφυρίζουμε αδιάφορα σαν να μην συμβαίνει τίποτα.
Μετά από έναν σχεδόν αιώνα το καταφύγιο είναι ερείπιο και δεν βρέθηκε ακόμα καμία δημόσια υπηρεσία να το αξιοποιήσει ή ακόμα και τόσοι σύλλογοι να τακτοποιήσουν όλα τα απαραίτητα!.. Όπως και έναν Ανεμόμυλο να μένει “λαβωμένος χωρίς φτερά”, παρά την ένδεια αξιόλογων τουριστικών κτισμάτων..
Και δίπλα ο Ανδριάντας της 5ης Οκτωβρίου μένει χωρίς προβολέα.. πιο γρήγορα ήλθε η ΔΕΗ! και τοποθέτησε μπόλικους στύλους(είδες η ΔΕΗ😉 παρά τον ένα στύλο από τα μηχανήματα του Δήμου, που, όπως λένε, είναι ολοχρονίς “παρκαρισμένα για φτιάξιμο!” στην Αθήνα.
Συμπερασματικά, αντί να δίνουν χώρο στις καθ’ ύλην εξειδικευμένες, αρμόδιες ηγεσίες των δημόσιων φορέων να αναλαμβάνουν υπευθύνη τους, ειδικά στις απρόσμενες, σκληρές δοκιμασίες των νέων θεομηνειών, τις αναγκαίες πρωτοβουλίες και τις ανάλογες ευθύνες.. και επί του προκειμένου στην εκτός και στην εντός τοπικά πυροσβεστική υπηρεσία, που διαθέτει πλούσιες γνώσεις και εμπειρίες και τα εναέρια και τα επίγεια μέσα για να τα φέρει εις πέρας.
Εξάλλου, ακόμη δεν έχουμε θεομηνείες κάθε μέρα, οπότε η πυροσβεστική και δάση και δενδροστοιχίες θα μπορούσε να καθαρίζει και δασικές οδικές-αντιπυρικές ζώνες θα μπορούσε να δημιουργεί, κ.τ.λ. κ.τ.λ. Αναφέρουμε ελάχιστα παραδείγματα, καθώς στην τελική, οι συνήθως ύποπτοι “νεροκουβαλητές” οι Δήμοι, δέχονται το ένα μετά του άλλου από τα μύρια
όσα, που επωμίζονται εκόντες άκοντες, από την “εποχή των νεότερων Καλλικράτη και Καποδίστρια”.. και τι δεν συμπεριλαμβάνει η μακροσκελέστατη λίστα του “βαρυποινίτη Άτλαντα-Δήμου, όλα τα βάρη της γης”:
Συγκοινωνίες.. Κοινοτικά Καταστήματα – Σχολεία – Παιδικές Χαρές – Γήπεδα – Αθλητικές Εγκαταστάσεις.. Επιτήρηση Αδέσποτων Ζώων Συντροφιάς – Ζώων Βοσκής.. Πολιτισμό – Πολιτιστικούς Συλλόγους – Πολιτιστικά Δρώμενα – Πνευματικά Κέντρα.. Τουρισμό – Δημόσιες Σχέσεις – Μάρκετινγκ – Προβολή – Εκθέσεις.. Πολεοδομία – Χωροταξία.. Δημοτικά – Κοινοτικά Έργα – Δημοτική – Αγροτική Οδοποιοία – Ενδοκοινοτικοί δρόμοι – Παραλίες – Πάρκινγκ – Κοιμητήρια – Φράγμα – Αιολική Ενέργεια (Ανεμογεννήτριες).. Περιβάλλον – Άλση – Πάρκα – Καλλωπισμοί – αναπλάσεις – Δενδροκομία.. ΣΔΙΤ.. Πανδημία -Έκτακτες ανάγκες – Πολιτική Προστασία – Βοήθεια στο Σπίτι.. Λιμάνια – Μαρίνες.. Ηλεκτροφωτισμό – Καθαριότητα – Ύδρευση – Αποχέτευση – Δ.Δ. – Αεροδρομίου, Στρατιωτικών Βάσεων – Εγκαταστάσεων, Δημόσιων Υπηρεσιών, κ.τ.λ… Διαχείριση Οικονομικών – Μηχανολογικών – Υλικοτεχνικών Υποδομών, κ.τ.λ., κ.τ.λ., έλεος!
Δηλαδή, μία “τοπική κυβέρνηση με τα ούλα της”.. κάθε είδους εκτεταμένες αρμοδιότητες, χωρίς “υπουργικό συμβούλιο” με τους χίλιους-δυό συμβούλους και παρασυμβούλους τους.. χωρίς τις ανάλογες εξειδικευμένες υπηρεσίες επιστημόνων και τεχνοκρατών για το κάθε “υπουργείο” και ασφαλώς ούτε σύγκριση να γίνεται για έστω τους ανάλογους ελάχιστους πόρους..
Δεν ζητάμε πολλά.. Που είναι, έστω ο ΕΝΑΣ καθηγητής-σύμβουλος για τα σχολεία, συνάμα συμπαραστάτης των πολιτιστικών συλλόγων για όλες τις πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις του νησιού και συντονιστής των επιμορφωτικών σεμιναρίων παραδοσιακών τεχνών οικιακής οικονομίας (δεν βαριέσαι άλλοι ασχολούνται “επιμελώς” για μας, ας είναι καλά η Κίνα, η Κορέα, η Ταϋλάνδη, κ.τ.λ., ακόμη και μέχρι τα κάθε είδους Καρπάθικα λαϊκά χειροτεχνήματα, παραμορφωμένα.. Τώρα, όμως, που χωρίζουν τα τσανάκια τους Δύση και Ανατολή, θα πάθουμε “παραδοσιακή- τουριστικο- τεχνό στέρηση”!).. Που είναι ο κτηνίατρος, ή έστω Ο ΕΝΑΣ υπάλληλος για τα λιμοκτονούντα ζώα ή για την έλλειψη καταφυγίου, σύμφωνα με τις τοπικές φιλοζωϊκές οργανώσεις!..
Τα Δημοτικά Διαμερίσματα απορούν γιατί να συνεχίζει η χρόνια ελλειπής στελέχωση της πιο ζωτικής υπηρεσίας του δήμου, οι ΜΕΛΕΤΕΣ των πάσης φύσεως δημοτικών και κοινοτικών έργων, χωρίς τις οποίες νεκρώνουν τα πάντα!..
Δεν θα έπρεπε, λοιπόν, να έχουν προτεραιότητα οι προσλήψεις των ειδικοτήτων που επείγονται;
Ευτυχώς, και ο ιδιώτης μελετητής, που είναι, όμως, επόμενο να ασχολείται με τα κύρια, τα μεγάλα έργα αλλά τα μικρότερα κοινοτικά μένουν μετέωρα, όπως μας εκμυστηρεύονται οι πρόεδροι των κοινοτήτων.
Γι’ αυτό, όπως φαίνεται, η μεγάλη πλειονότητα των πάρεδρων απέχουν συστηματικά από τις συνεδριάσεις του Δήμου.
Και ούτω καθεξής για τις διάσπαρτες ελλείψεις νευραλγικών επιστημονικών θέσεων στον Δήμο, παρόλο που δεν κρίνεται πλέον σκόπιμο, σε καμία περίπτωση, υπέρ του να γεμίσει το δημόσιο με όποιους υπεράριθμους. Καθόλου δεν υποτιμούμε τις κατά το δυνατόν προσπάθειες της εκάστοτε συνολικής Δημοτικής Αρχής αλλά με τόσο ασύμβατο πλήθος αρμοδιοτήτων, ελλείψεις εξειδικευμένων δομών και υπηρεσιών και περιορισμένων κατά πολύ των αυτόνομων, βιώσιμων πόρων προσπαθούν εκ των ενόντων να ανταπεξέλθουν.
Εμείς υποδείξεις δεν κάνουμε σε κανένα, άλλωστε υπάρχουν ειδικότεροι ημών, απλές απόψεις εκφράζουμε ή παραινέσεις συμπατριωτών μας που μας “εγκαλούν”.. Έτσι διαχέονται οι απειράριθμες αρμοδιότητες του Δήμου, μετά τι να πρωτομαζέψει ο κάθε πολυπράγμωνας Δήμος;
Οπότε, δεν τα προλαβαίνει όλα και την νύφη τελικά την πληρώνουν τα δημοτικά διαμερίσματα-οι πολίτες.. Κυρίαρχα, το υψηλά ιστάμενο (που δημιούργησε το επιτελικό, θεωρώντας κράτος μόνον τον εαυτό του), αδυνατεί να αναδιαρθρώσει, το συντομότερο δυνατόν, και όλους τους παρακάτω τομείς της περιφέρειας, της αυτοδιοίκησης, μέχρι τις κοινότητες..
Επανειλημμένα αναφερόμαστε, ότι καλά κάνει “το κεντρικό επιτελικό κράτος” που ενδυναμώνεται από άξιους επιστήμονες και γι’ αυτό τα καταφέρνει αρκετά καλά, εις τρόπον ώστε να φέρνει εις πέρας τις πάσης φύσεως εθνικής εμβέλειας προκλήσεις, που είναι αμέτρητες και πιο περίπλοκες.. Άρα, πως να μπορέσει να κατέβει και να ασχοληθεί και με τα χίλια δύο σημαντικά προβλήματα της κάθε περιοχής, κι έτσι μένουν 200 χρόνια άλυτα; Άλλο τόσο συμβαίνει και με την κάθε δημοτική αρχή, που έχει να αντιμετωπίσει βουνά αντιξοόητες και πρέπει να αρχίσει να το κάνει, όπως “το πάνω επιτελικό”. Έτσι, μόνο με το πιο άριστο ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει ο Δήμος εντός και εκτός, ισχυροποιώντας και τις υπηρεσίες του, με αυτά μπορεί να αυτοαναπτυχθεί στον μέγιστο βαθμό και κατ΄ επέκταση και ολόκληρο το νησί.
Είναι, λοιπόν, καιρός να αξιοποιηθεί το πάντρεμα όλων αυτών των πολλαπλών δυνατοτήτων στελεχικού δυναμικού.
“Ο προξενητής-δήμος” θα μπορούσε να καλέσει να συμμετάσχει ο αντίστοιχος εθελοντής ή μη Καρπάθιος επιστήμονας-ες, συν το προεδρείο του κάθε αντίστοιχου ιδιωτικού φορέα-είς, συλλόγου του νησιού σε ξεχωριστό για τον κάθε ομαδοποιημένο φορέα, νομικό πρόσωπο, σε Ενιαίο, Δημοτικό Οργανισμό Διαχείρισης (Δ.Ο.Δ) (Παγκαρπαθιακής σύνθεσης για την κάθε περίπτωση).. Έτσι κι αλλιώς, θέλουμε δεν θέλουμε αυτοί είναι οι εκλεγμένοι στον Δήμο, ή στους φορείς, κ.τ.λ., για μία τετραετία..
Βέβαια, καλόπιστη κριτική θα πρέπει να είναι πάντα δημοκρατικά ευπρόσδεκτη. Οι συμμετέχοντες, λοιπόν, θα μπορούσε να ήταν οι εκάστοτε εξής: Σε όλους τους Δ.Ο.Δ. Δήμαρχος (πρόεδρος), Έπαρχος (συν-πρόεδρος), παλαιότεροι δήμαρχοι, Πρόεδρος Δ.Σ.. Και οι αντίστοιχοι σε κάθε τομέα: Αντιδήμαρχος- Πρόεδροι και Εντεταλμένοι Εκπρόσωποι Κομμάτων- Σύμβουλος Δημάρχου- Τοπικές Αρχές Δημοτικών Διαμερισμάτων- Προεδρείο Ιδιωτικού Κλάδου-ων και Συλλόγου-ων, Δημοτική Υπηρεσία-ες, κ.τ.λ..
Παράδειγμα: Οργανισμός Διαχείρισης Φιλοξενίας – Πολιτισμού – Αθλητισμού – Μάρκετινγκ – Ευ Ζειν – Νοσοκομείου και ούτω καθεξής για τους υπόλοιπους, κύριους ομαδοποιημένους οργανισμούς.. Ίσως, όλες αυτές οι καίριες παραλείψεις έχουν συμβάλει σοβαρά να χάνονται παγκόσμιας εμβέλειας δραστηριότητες, όπως το άλλοτε Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του θαλάσσιου αθλήματος Wind-Surfing..
Να εγκαταλειφθούν οι Γαλάζιες Σημαίες για τις καθαρές παραλίες.. Οι εναέριες και οι θαλάσσιες συγκοινωνίες από την Βόρεια Ελλάδα-Θεσσαλονίκη προς τα νησιά μας.. να δοκιμάζονται οι Πύλες Εισόδου κρουαζιερόπλοιων.. κ.τ.λ., κ.τ.λ. Είναι ποτέ δυνατόν αντί να αυξάνονται χρόνο με τον χρόνο τέτοιας κεφαλαιώδους σημασίας υποστηριχτικές δράσεις για τα νησιά μας να εξαφανίζονται, ελαφρά τη καρδία, από προηγούμενες δημοτικές αρχές;
Άρα, η εκάστοτε Δημοτική Αρχή, χωρίς να θέλει αρκετό χρόνο να προσαρμοστεί, θα βρίσκει μία πανέτοιμη, θεσμοθετημένη σούπερ-ομάδα για κάθε επιχειρηματική, επαγγελματική, τουριστική, πολιτισμική, κ.τ.λ. δραστηριότητα υπό την εποπτεία του Δήμου, οι οποίες ενοποιημένες, πιστεύουμε, αποτελούν την μοναδική σωτήρια πράξη, εκ των ουκ άνευ.
Οι καιροί ου μενετοί.. ΄Αρα, “οι επαναστάσεις” βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη κεντρικά και τοπικά δεν τελειώνουν εδώ.. έπονται κι άλλοι “επαναστατικοί” οίστροι..
ΜΑΚΗΣ ΡΗΓΑΣ-ΡΗΓΟΠΟΥΛΗΣ