Από το 2015  επισημαίνουμε πως  απαιτείται  μια σοβαρή μελέτη και τεκμηριωμένη διεκδίκηση  για την βελτίωση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Καρπάθου  με Πειραιά Κρήτη και Ρόδο. Να απαιτήσουμε ακτοπλοϊκή συγκοινωνία για την Κάρπαθο ίδιου τουλάχιστον επιπέδου με άλλων  νησιών με πολύ λιγότερο πληθυσμό.

Πριν ένα χρόνο σε σχετικό σχόλιο τονίζαμε: « Σήμερα έχουμε την ευτυχή συγκυρία να βρίσκονται δυο Καρπάθιοι στην Κυβέρνηση. Θα πρέπει λοιπόν να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία αυτή  όχι  για την ικανοποίηση προσωπικών ή ρουσφετολογικών αιτημάτων αλλά για την επίλυση  χρόνιων  προβλημάτων… όπως είναι το θέμα της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας, που είναι η χειρότερη  όλων των νησιών». Δυστυχώς φαίνεται πως οι τοπικοί φορείς έχουν άλλες προτεραιότητες και η Κάρπαθος εξακολουθεί να είναι ουραγός  όσον αφορά την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτησή της.    

H  γειτονική μας Αστυπάλαια των 1350 κατοίκων η οποία, όπως και η Κάρπαθος, βρίσκεται μακριά από τις κύριες γραμμές και απέχει από τον Πειραιά 170 Ν.Μιλια,  εκτός των τοπικών εξυπηρετείται με τέσσερα δρομολόγια από Πειραιά τον Χειμώνα και πέντε το Καλοκαίρι με διάρκεια ταξιδιού από 8 έως 10.5 ώρες.

Η Κάρπαθος των 6.500  μόνιμων κατοίκων, το τρίτο σε τουριστικές υποδομές νησί της Δωδεκανήσου,  που απέχει από τον Πειραιά  242 ν. μίλια  εξυπηρετείται με τρία δρομολόγια από Πειραιά Χειμώνα -Καλοκαίρι  με διάρκεια ταξιδιού 21-28 ώρες. Το ταξίδι από Πειραιά πρός Κάρπαθο διαρκεί περισσότερο από το ταξίδι από Πειραιά προς Καστελόριζο που απέχει 320 μίλια από τον Πειραιά.

Η βελτίωση αυτής της απαράδεκτης κατάστασης δεν μπορεί να γίνει με τοπικά δρομολόγια  και μετεπιβιβάσεις,  όπως προτείνουν ορισμένοι.

Πρόσφατα οι Δήμαρχοι Ρόδου, Σητείας, Καρπάθου , Κάσου και Χάλκης έστειλαν επιστολή στον Υπουργό Ναυτιλίας  με την οποία ζητούν δρομολόγηση ταχύπλοου HIGHSPEED στην τοπική γραμμή  Σητεία- Ρόδος επικαλούμενοι ότι τα αποτελέσματα από την περσινή αναγκαστική δρομολόγηση του παραπάνω πλοίου  στην γραμμή καταδεικνύουν την αναγκαιότητά της.

Όμως τα στατιστικά στοιχεία τους διαψεύδουν σε ότι αφορά  τουλάχιστον την Κάρπαθο. Το δίμηνο Σεπτεμβρίου -Οκτωβρίου που δρομολογήθηκε το πλοίο στην Γραμμή  αποβιβάσθηκαν συνολικά από αυτό στην Κάρπαθο 1576 επιβάτες και επιβιβάσθηκαν 1744. Τα 2/3 από αυτούς διακινήθηκαν από και προς Ρόδο και το 1/3 από και προς Σητεία. Με άλλα λόγια διακινήθηκαν  50 περίπου επιβάτες από και προς Ρόδο και 25 από και προς Σητεία κατά μέσον όρο σε κάθε δρομολόγιο   οι οποίοι θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν  και από τα άλλα  πλοία που αναχωρούσαν πολλές φορές τις ίδιες μέρες προς τα ίδια λιμάνια.

Προτιμότερο θα ήταν να  ζητήσουν την διάθεση  των 2.5 εκατομμυρίων, που κοστίζει η επιδότηση των τριών δρομολογίων  την εβδομάδα από Σητεία προς Ρόδο, για την επέκταση ενός δρομολογίου της BLUE STAR από Σαντορίνη προς  Σητεία-Κάσο-Κάρπαθο-Ρόδο* κατά το προσεχές θέρος το οποίο θα έχει πράγματι ευεργετικά αποτελέσματα  και πολύ μεγαλύτερο όφελος για τα νησιά μας.

Παράλληλα για την μακροπρόθεσμη βελτίωση της εξυπηρέτησης των ακριτικών νησιών μας όλοι οι φορείς της Καρπάθου αλλά και  της Κάσου θα πρέπει να  απαιτήσουν την προκήρυξη μίσθωσης της γραμμής  για 10-12 χρόνια με πλοίο 1ης κατηγορίας  ταχύτητας άνω των 23 κόμβων  για εκτέλεση των παρακάτω δρομολογίων  :

  1. Πειραιάς-Θήρα -Κάσος -Κάρπαθος –  Ρόδος και επιστροφή
  2. Πειραιάς- Θήρα – Σητεία – Κάσος- Κάρπαθος – Χάλκη -Ρόδος και επιστροφή
  3. Πειραιάς- Θήρα Ηράκλειο –  Κάσος – Κάρπαθος -Διαφάνι – Χάλκη   Ρόδος  και επιστροφή
  4. Κατά την θερινή περίοδο 1/4- 30/9 από Ρόδο:- Χάλκη -Διαφάνι -Κάρπαθος – Κάσος -Ηράκλειο με επιστροφή .

Mε τα δρομολόγια αυτά που μπορούν να αναληφθούν και να εκτελούνται από ένα πλοίο τύπου BLUE STAR PATMOS ταχύτητας 25 κόμβων, με επιδότησή του με 12-13 εκατομμύρια,  η διάρκεια του ταξιδιού από Πειραιά προς Κάρπαθο μειώνεται σε 11.5, 13 και 15 ώρες αντίστοιχα.

Με τα παραπάνω δρομολόγια εκτός της  δραστικής μείωσης της διάρκειας του ταξιδιού από τον Πειραιά εξυπηρετείται η σύνδεση με  Κρήτη δυο φορές την εβδομάδα τον χειμώνα και τρείς το Καλοκαίρι και με Ρόδο τρεις φορές την εβδομάδα τον Χειμώνα και τέσσερις το Καλοκαίρι. Επιπρόσθετα  με προγραμματισμό της αναχώρησης του πλοίου** απόγευμα από Πειραιά θα μπορεί να φτάνει στην Κάσο και Κάρπαθο  πολύ νωρίς το πρωί της επομένης  και έτσι να δίνεται η δυνατότητα αυθημερόν μετάβασης και επιστροφής επιβατών και οχημάτων  από Κρήτη προς Κάσο, Κάρπαθο, Χάλκη και Ρόδο και  να πραγματοποιούνται μονοήμερες εκδρομές από Κρήτη προς Κάσο και Κάρπαθο. Παράλληλα δίνεται η δυνατότητα αυθημερόν μετάβασης και επιστροφής κατοίκων της Κάσου και Καρπάθου στην Ρόδο.

* Προτεινόμενο δρομολόγιο  BLUE STAR 1 ή 2 για την περίοδο 1/4 – 1/10/2021: Απόπλους από Πειραιά   Πέμπτη 18.00- Θήρα 23.15- Σητεία 03.10 -Κάσος 05.10 -Κάρπαθος 06.25-Ρόδος 10.00- 15.00- Κάρπαθος 18.15- Κάσος 19.20- Σητεία 21.10- Θήρα 01.00 Πειραιάς 07.00

** Ενδεικτικό πρόγραμμα προτεινόμενων δρομολογίων για μακροχρόνια περίοδο

Δευτέρα: Απόπλου από Πειραιά 16.00- Θήρα 21.15- Ηράκλειο 24.40-   Κάσος 04.45 – Κάρπαθος 06.00  -Διαφάνι 07.00- Χάλκη 08.40-Ρόδος 10.20

Τρίτη: Απόπλου από Ρόδο 14.00 – Χάλκη 14.25-Διαφάνι 17.00 -Κάρπαθος 17.50- Κάσος 20.15 –  Ηράκλειο 23.10 -Θηρα 03.00 – Πειραιάς  08.30.

Τετάρτη: Απόπλου από Πειραιά  18.30- Θήρα 23.40- Κασος-04.00 -Κάρπαθος 05.15- Ρόδος 08.45

Πέμπτη: Απόπλου από Ρόδο  17.00- Κάρπαθος 20.15- Κάσος 21.30- Θήρα 01.45- Πειραιά 07.00

Παρασκευή: Απόπλου από  Πειραιά 17.00- Θήρα 22.10- Σητεία 02.00-Κασος 04.15 – Κάρπαθος 05.30- Ρόδος 09.15

Σάββατο: Απόπλου από Ρόδο: 11.00- Χάλκη 12.25 -Διαφάνι 14.05 -Κάρπαθος 15.00- Κάσος 16.15 –  Σητεία 18.15 – Ηράκλειο 20.30  – 23.00 -Σητεία 01.00 – Κάσος 03.15 Κάρπαθος 04.30- Διαφανι 05.40 -Χάλκη 07.05 – Ρόδο 08.45

Κυριακή: Απόπλου από Ρόδο 15.00 -Κάρπαθος  18.15 – Κάσος 19.30 -Σητεία 21.30 – Θήρα 01.40 Πειραιάς  07.30

ΝΙΚΟΣ ΚΑΝΑΚΗΣ