Η συμμετοχή Δωδεκανήσιου στην εκάστοτε Κυβέρνηση εθεωρείτο πάντοτε ευκαιρία για προώθηση λύσεων σε προβλήματα των νησιών μας. Σήμερα έχουμε την ευτυχή συγκυρία να βρίσκονται δυο Καρπάθιοι στην Κυβέρνηση. Θα πρέπει λοιπόν να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία αυτή όχι για την ικανοποίηση προσωπικών ή ρουσφετολογικών αιτημάτων αλλά για την επίλυση χρόνιων προβλημάτων που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη των νησιών μας .

Επιπρόσθετα η  επίσκεψη του Πρωθυπουργού στη Κάρπαθο και την Κάσο ήταν ευκαιρία να τεθούν και να ζητηθούν λύσεις σε προβλήματα των νησιών μας, όπως είναι το θέμα της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας, που είναι η χειρότερη όλων των νησιών.

Η απόσταση της Καρπάθου από τον Πειραιά είναι 251 Ν. Μίλια, αλλά με βάση τα σημερινά δρομολόγια η απόσταση αυτή στην πράξη διπλασιάζεται.

Επανειλημμένα επισημάνθηκε η ανάγκη ανάληψης ενεργειών και άσκησης πίεσης για την βελτίωση της  απαράδεκτης αυτής κατάστασης.

Να απαιτήσουμε ακτοπλοϊκή συγκοινωνία ίδιου επιπέδου με άλλων νησιών με πολύ λιγότερο πληθυσμό.

Να υποβάλουμε μια ρεαλιστική πρόταση δρομολογίων χωρίς μαξιμαλισμούς και να απαιτήσουμε από το Κράτος την προκήρυξη της γραμμής για μια δωδεκαετία με το όποιο ποσό απαιτείτο, για να είναι κατ αρχή  βιώσιμη  η γραμμή και τους πλοιοκτήτες, ώστε να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για την μακροχρόνια ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης και να μη αγωνιούμε κάθε χρόνο αν την επόμενη χρονιά θα έχουμε πλοίο  και ποια δρομολόγια θα έχουμε.

Να απαιτήσουμε δρομολόγια με αφετηρία τον Πειραιά κατάλληλα σχεδιασμένων χωρίς πολλές με στόχο ενδιάμεσες προσεγγίσεις.

Επισημάνθηκε ότι είναι λάθος η πρόταξη αιτημάτων για τοπικά δρομολόγια.

Με βάση την κατάσταση που επικρατεί στην ακτοπλοΐα, την στενότητα σύγχρονων πλοίων, τις λιμενικές υποδομές των νησιών μας, την ανάγκη ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Καρπάθου τόσο με τον Πειραιά όσο και με την Κρήτη και την Ρόδο θα πρέπει να διεκδικήσουμε την προκήρυξη των τριών δρομολογίων εβδομαδιαίως από Πειραιά και ενός τοπικού από Ρόδο μέχρι Ηράκλειο για 12 χρόνια με ένα σύγχρονο ταχύπλοο πλοίο κατηγορίας 1:

  1. Πειραιάς – Θήρα – Κάσος – Κάρπαθος – Ρόδος (με διάρκεια ταξιδιου μέχρι Κάρπαθο 11,5 ωρες),
  2. Πειραιάς – Θήρα -Σητεία (ή Άγιος Νικόλαος) – Κάσος – Κάρπαθος – Ρόδος (13 ώρες)
  3. Πειραιάς – Θήρα (ή Μήλος) – Ηράκλειο – Κάσος – Κάρπαθος – Διαφάνι – Χάλκη Ρόδος (15 ώρες)
  4. Ρόδο – Χάλκη – Διαφάνι – Κάρπαθος – Κάσος – Σητεία – Ηράκλειο και επιστροφή.

Tο κόστος ναυπήγησης ενός πλοίου με τα χαρακτηριστικά και την ταχύτητα του ΒΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΠΑΤΜΟΣ που κρίνεται ιδανικό για την γραμμή ανέρχεται σε 80 εκατ. και για να διατεθεί αποκλειστικά για την εκτέλεση των παραπάνω δρομολογίων απαιτείται επιδότηση του με 12-13 εκατ. ευρώ ετησίως.

Η παραπάνω πρόταση δεν υποστηρίχθηκε τα προηγούμενα χρόνια από τους θεσμικούς μας παράγοντες οι οποίοι είτε έθεταν σαν προτεραιότητα την προσθήκη τοπικών δρομολογίων ή έλεγαν ότι οι οικονομικές συνθήκες δεν ήταν  κατάλληλες για υποβολή τέτοιων αιτημάτων.

Tην υπέβαλε τελικά ο νέος Δήμαρχος Γιάννης Νισύριος ζητώντας όμως παράλληλα δυο επιπλέον τοπικά δρομολόγια με ανταπόκριση από Ηράκλειο μέχρι Ρόδο, όπως ζητούσε ο Δήμαρχος Κάσου, με αποτέλεσμα εκτός της αύξησης των απαιτούμενων πιστώσεων κατά 8 εκατομμύρια να χρειάζονται δύο πλοία αντί ενός για τη εκτέλεσή τους.

Έτσι ο Υπουργός Ναυτιλίας προς ικανοποίηση του αιτήματος για προσθήκη τοπικών δρομολογίων, με συμπληρωματική απόφασή του προκήρυξε την εκτέλεση τριών δρομολογίων την εβδομάδα για την περίοδο 1/5 έως 30/9  (σύνολο 23 δρομολόγια) με Ε/Γ Ο/Γ πλοίο μήκους άνω των 75μ με μίσθωμα 32.000 ευρώ ανά δρομολόγιο. Αν και πιθανότερο είναι ο διαγωνισμός να αποβεί άγονος, όπως συνέβηκε και προ διετίας, όταν ο τότε Υπουργός ικανοποιώντας και παλι αίτημα των τότε Δημοτικών αρχών προέβη στην προκήρυξη τριών τοπικών δρομολογίων από Ρόδο – Κάρπαθο – Κάσο .

Με βάση  όλες τις φετινές  προκηρύξεις των κύριων και τοπικών «άγονων  γραμμών  το Υπουργείο διαθέτει ετησίως:

Για την γραμμή: 12.α) ΘΗΡΑ – ΣΗΤΕΙΑ- ΚΑΣΟΣ – ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠΑΘΟΥ – ΔΙΑΦΑΝΙ – ΧΑΛΚΗ – ΡΟΔΟ (52Χ77.842 4.047.784 ευρω. Για την 12.β) ΣΗΤΕΙΑ – ΚΑΣΟΣ – ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠΑΘΟΥ – ΔΙΑΦΑΝΙ – ΧΑΛΚΗ – ΡΟΔΟΣ (σε συνέχεια δρομολογίου Πειραια-Μήλος-Θήρα- Ηρακλειο) 4.047.784 ευρω , για την 12.γ) ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΣΗΤΕΙΑ – ΚΑΣΟΣ – ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠΑΘΟΥ – ΔΙΑΦΑΝΙ – ΧΑΛΚΗ – ΡΟΔΟΣ (13 δρομολόγια Χ 76.645)  996385 και για την 13.α) ΡΟΔΟΣ– ΚΑΡΠΑΘΟΣ – ΚΑΣΟΣ – ΡΟΔΟΣ 52Χ 29.939.= 1167.641 και για Τοπικά 1. ΡΟΔΟΣ – ΚΑΡΠΑΘΟΣ – ΚΑΣΟΣ – ΣΗΤΕΙΑ (3x23x32443.55=) 2238604 και Κάσος- Κάρπαθος (52Χ4Χ2000) 416.000

Συνολικά  δηλαδή   διατίθενται 12.914.000 ευρώ χωρίς να έχουμε ικανοποιητική συγκοινωνία, λόγω εσφαλμένου σχεδιασμού των δρομολογίων.

Το ερώτημα  που τίθεται είναι ποιο θα είναι το όφελος για τα νησιά μας από την προσθήκη των τριών τελευταίων τοπικών δρομολογίων για τα οποία θα πληρωθούν 2.238.000 ευρώ και  ενδεχόμενα να συμπίπτουν και με τα δρομολόγια των μεγάλων πλοίων. Μήπως θα ήταν προτιμότερο θα ήταν αντί αυτών να προκηρυχθεί για φέτος  ένα  ακόμη δρομολόγιο την εβδομάδα για το διάστημα από 1η Απριλίου μέχρι 30 Σεπτεμβρίου   με πλοίο 1ης Κατηγορίας άνω των 100μ με αφετηρία τον Πειραιά (Πειραιά – Θήρα – Σητεία – Κάσος – Κάρπαθος – Ρόδος – με ή εναλλακτικά Πειραιά – Πάρο – Νάξο – Θήρα – Σητεία – Κάσος – Κάρπαθος – Ρόδος);

Όμως τώρα «ό γέγονε, γέγονε», για φέτος. Είναι ανάγκη να προλάβουμε ενδεχόμενα σφαλματα για το μελλον.

Λέγεται πως ο Υπουργός Ναυτιλίας υποσχέθηκε να προκηρύξει την γραμμή για 12 χρόνια αρκεί να έχει έγγραφη διαβεβαίωση από πλοιοκτήτρια εταιρεία ότι θα εκδηλώσει ενδιαφέρον. Άποψή μας ότι  προέχει να καθορισθούν πρώτα τα δρομολόγια που θα εξυπηρετούν  ικανοποιητικά την Κάρπαθο και  τα τμήματα του δρομολογίου  που θα επιδοτηθούν , ώστε  η συνολική επιδότηση να  να καθιστά βιώσιμη τη εκμετάλλευση του πλοίου που θα αναλάβει την εξυπηρέτησή τους.

Αυτό θα πρέπει να είναι το κοινό αίτημα όλων Καρπαθίων και Κασίων και όχι η επαύξηση των τοπικών δρομολογίων, που μπορεί να είναι προς όφελος μικροεφοπλιστών ή να ικανοποιούν τις φιλοδοξίες ή τα προσωπικά συμφέροντα κάποιων αλλά δεν εξυπηρετούν το γενικό συμφέρον των νησιών μας.

Στο μεταξύ  με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας   που δημοσιέυθυηκε στι 31 Οκτωβρίου καθορίσθηκε το ενδεικτικό δίκτυο γραμμών  για τα δρομολόγια 2021 και επέκεινα στο οποίο  περιλαμβάνονται μόνο δυό δρομολόγια  προς Κάρπαθο  με αφετηρία τον Πειραιά . Αυτά που εκτελεί σήμερα το ΠΡΕΒΕΛΗΣ (α/α 140. ΠΕΙΡΑΙΑΣ-ΘΗΡΑ-ΑΝΑΦΗ-ΚΑΣΟΣ-ΚΑΡΠΑΘΟΣ-ΧΑΛΚΗ-ΡΟΔΟΣ  και α/α 157 ΠΕΙΡΑΙΑΣ-ΜΗΛΟΣ-ΘΗΡΑ-ΗΡΑΚΛΕΙΟ-ΣΗΤΕΙΑ-ΚΑΣΟΣ-ΚΑΡΠΑΘΟΣ-ΡΟΔΟΣ).

Προβλέπονται ακόμη τρία άλλα δρομολόγια με αφετηρία επαρχιακά λιμάνια με α/α 53 ΗΡΑΚΛΕΙΟ-ΚΑΣΟΣ-ΚΑΡΠΑΘΟΣ-ΧΑΛΚΗ-ΡΟΔΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟ
ΡΟΔΟΣ-ΧΑΛΚΗ-ΔΙΑΦΑΝΙ-ΠΗΓΑΔΙΑ-ΚΑΣΟΣ-ΣΗΤΕΙΑ
ΣΗΤΕΙΑ-ΚΑΣΟΣ-ΚΑΡΠΑΘΟΣ

Υπηρεσιακός παράγοντας  ερωτηθείς για ποιο λόγο στο δρομολόγιο με α/α 157  προβλέπεται  προσέγγιση τόσο στην Μήλο όσο και στην Θήρα, απάντησε ότι το θέλει  η εταιρεία και  δεν υπήρξε καμιά  γι΄ αυτό  εκτός του Δήμου Κάσου που ζήτησε να επεκταθεί το τελευταίο δρομολόγιο (Σητεία-Κάσος -Κάρπαθος), μέχρι την Ρόδο.

Επειδή η  σιωπή εκλαμβάνεται ως συμφωνία,  είναι ανάγκη να κινητοποιηθούμε άμεσα όλοι θεσμικοί φορείς και Σύλλογοι, να αποφασίσουμε ποια  δρομολόγια εξυπηρετούν καλύτερα τους κατοίκους  αλλά και τους επισκέπτες των νησιών μας.

Αν δεν κινητοποιηθούμε έγκαιρα προτείνοντας ρεαλιστικές και ορθολογικές λύσεις  και να επιμείνουμε στην ικανοποίησή τους κινδυνεύουμε να μείνουμε για πολλά χρόνια με  δρομολόγια που δεν θα  εξυπηρετούν ικανοποιητικά τα νησιά μας .