Ο Υπουργός Ναυτιλίας ανακοίνωσε ότι κονδύλια που διαθέτει η Κυβέρνηση για τις άγονες γραμμές αυξάνονται από 90 σε 120 εκατομμύρια. Με βάση όμως τα  δρομολόγια που έχουν προκηρυχθεί από το Υπουργείο για την περίοδο 1/11/19 έως και 31/10/2023 η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία της Καρπάθου  δεν προβλέπεται να βελτιωθεί.

Συγκεκριμένα έχουν προκηρυχθεί  τα παρακάτω δρομολόγια:

12.α)ΘΗΡΑ – ΣΗΤΕΙΑ- ΚΑΣΟΣ – ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠΑΘΟΥ – ΔΙΑΦΑΝΙ – ΧΑΛΚΗ – ΡΟΔΟΣ και επιστροφή́. Ένα (01) δρομολόγιο την εβδομάδα σε συνέχεια δρομολογίων από Πειραιά με μίσθωμα 77.842 ευρω/δρομολόγιο

12.β) ΣΗΤΕΙΑ – ΚΑΣΟΣ – ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠΑΘΟΥ – ΔΙΑΦΑΝΙ – ΧΑΛΚΗ-ΡΟΔΟΣ και επιστροφή. Ένα (01) δρομολόγιο την εβδομάδα  σε συνέχεια δρομολογίων ΠΕΙΡΑΙΑ – ΜΗΛΟΥ – ΘΗΡΑΣ – ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ με δυνατότητα προσέγγισης σε ενδιάμεσους λιμένες. ( 77.842 ευρώ/δρομολόγιο).

12.γ)ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΣΗΤΕΙΑ – ΚΑΣΟΣ – ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠΑΘΟΥ – ΔΙΑΦΑΝΙ – ΧΑΛΚΗ – ΡΟΔΟΣ και επιστροφή. Ένα (01) δρομολόγιο την εβδομάδα κατά τη θερινή περίοδο από 08/06/2020 έως 06/09/2020  (13) εβδομάδες σε ανταπόκριση δρομολογίου Ε/Γ – Ο/Γ πλοίου από Πειραιά  με μίσθωμα 76.645 (Σημ.: Για τα τρία αυτά δρομολόγια θα προτιμηθεί ενιαία προσφορά)

13.α)ΡΟΔΟΣ– ΚΑΡΠΑΘΟΣ – ΚΑΣΟΣ – ΡΟΔΟΣ
Ένα (01) δρομολόγιο την εβδομάδα   σε συνέχεια δρομολογίων από ΠΕΙΡΑΙΑ πλην χρονικού διαστήματος δεκατριών (13) εβδομάδων εντός της περιόδου από 01.11.2019 έως 31.03.2020  που το δρομολογιο θα εκτελείται ΡΟΔΟΣ– ΚΑΡΠΑΘΟΣ – ΡΟΔΟΣ  με μίσθωμα 29.939

14.ΚΑΣΟΣ –ΣΗΤΕΙΑ και επιστροφή
Ένα (01) δρομολόγιο την εβδομάδα για το χρονικό διάστημα 08/06/2020 έως 06/09/2020  (13) εβδομάδες με μίσθωμα 7.206.

Πηγάδια η πρωτεύουσα της Καρπάθου. Φωτό: Δημήτρης Γεργατσούλης

Διατίθενται συνολικά 10.742.459 ευρώ για την εξυπηρέτηση της γραμμής (περίπου 2 εκατ. περισσότερα απ’ όσα διατίθενται σήμερα), αλλά χωρίς  ουσιαστική αλλαγή των δρομολογίων. Μόνη διαφορά ότι στο «γρήγορο δρομολόγιο» από Θήρα για Κάρπαθο αφαιρείται η προσέγγιση στην Ανάφη και προστίθεται η Σητεία, που θα έχει σαν συνέπεια να αυξηθεί η διάρκεια του ταξιδιού κατά δυο περίπου ώρες.

Έτσι η Κάρπαθος θα εξακολουθήσει να έχει την χειρότερη ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση απ΄όλα τα νησιά του Αιγαίου.

Όταν για παράδειγμα η Αστυπάλαια με 1300 κατοίκους που απέχει 170 ν. μίλια  από τον Πειραιά και βρίσκεται μακριά από τις κύριες γραμμές των πλοίων, όπως και η Κάρπαθος, προβλέπεται να εξυπηρετείται εκτός του δρομολογίου της άγονης Δωδεκάνησου με τρία ακόμη δρομολόγια από Πειραιά μέσω Παροναξίας τον χειμώνα και τέσσερα το καλοκαίρι και δυο τοπικά με Κάλυμνο με συνολική ετήσια  επιδότηση που υπερβαίνει τα επτά (7) εκατομμύρια το χρόνο και διάρκεια ταξιδιού από Πειραιά 8-10 ώρες, είναι απαράδεκτο το ταξίδι Πειραιάς Κάρπαθος να εξακολουθεί να διαρκεί 22 και 30 ώρες, ενώ με καλύτερο σχεδιασμό των δρομολογίων θα μπορούσε να μειωθεί σε 11.5-15  ώρες.

Πριν από ένα χρόνο προτάθηκε όπως οι  τοπικοί φορείς ( Δήμοι Καρπάθου, Κάσου και Χάλκης, Π.Ν. Αιγαίου, Ομοσπονδία Δωδεκανησιακών Σωματείων, Σύλλογος Απανταχού Καρπαθίων, Σύλλογος Κασίων) να υποβάλουν από κοινού μιας ρεαλιστική πρόταση δρομολογίων που θα εξυπηρετεί ικανοποιητικά τις ανάγκες όλων.

Να ζητηθεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας να προκηρύξει τα παρακάτω δρομολόγια με πλοίο 1ης κατηγορίας για μια δεκαετία και ενιαία προσφορά, ώστε η εταιρεία που θα μειοδοτήσει να μπορέσει να κάνει τον προγραμματισμό της και, αν απαιτηθεί, να μισθώσει ή και να αγοράσει κατάλληλο πλοίο για την εξυπηρέτηση της  γραμμής.

  1. Πειραιάς-Θήρα  -Κάσος -Κάρπαθος –  Ρόδος  και επιστροφή (με επιδότηση του τμήματος  Κάσος -Κάρπαθος – Ρόδος).
  2. Πειραιάς- Θήρα – Σητεία – Κάσος- Κάρπαθος -.Χάλκη -Ρόδος και επιστροφή (με επιδότηση  του τμήματος Σητεία –Ρόδος ).
  3. Πειραιάς- Θήρα- Ηράκλειο – Κάσος – Κάρπαθος -Διαφάνι – Χάλκη   Ρόδος και επιστροφή ( με επιδότηση του τμήματος Ηράκλειο-Ρόδος).
  4. Ηράκλειο-Κάσος-Πηγάδια-Διαφάνι-Χάλκη-Ρόδος με ανταπόκριση δρομολογίου από Πειραιά. (πλήρως επιδοτούμενο , καθ’ όλη την θερινή περίοδο 15/4-15/10).

Με αυτά τα  δρομολόγια που είναι εφικτό να  τα εκτελεί ένα πλοίο της κατηγορίας BLUE STAR PATMOS ταχύτητας 25 κόμβων με επιδότησή του με 12 εκατομμύρια το χρόνο, η διάρκεια του ταξιδιού Πειραιά – Κάρπαθος μειώνεται σε 11.5, 13 και  15 ώρες αντίστοιχα. Ταυτόχρονα εξυπηρετείται η σύνδεση με Κρήτη δυο φορές την εβδομάδα τον χειμώνα και τρεις το καλοκαίρι.

Παράλληλα με κατάλληλο προγραμματισμό της ώρας απόπλου του πλοίου από τον Πειραιά θα φτάνει στην Κάσο και Κάρπαθο πολύ νωρίς το πρωί της επομένης και στην Ρόδο γύρω στις 10 και να αποπλέει από εκεί το απόγευμα.

Έτσι δίνεται η δυνατότητα αυθημερόν μετάβασης και επιστροφής των κατοίκων της Κάσου προς Κάρπαθο και Ρόδο όσο και της Καρπάθου και Χάλκης στη Ρόδο.

Η διαφορά της πρότασης σε σχέση με την προκήρυξη βρίσκεται στην διάρκεια της σύμβασης, που είναι σημαντικός παράγοντας για την προσέλκυση ενδιαφέροντος εκ μέρους των εταιρειών, στο ότι και τα τρία δρομολόγια είναι εξ αρχής καθορισμένα χωρίς δυνατότητα προσθήκης ενδιάμεσα άλλων λιμανιών και ότι θα μπορεί να τα αναλάβει με ενιαία προσφορά μια εταιρεία με σύγχρονο πλοίο.

Δυστυχώς η πρόταση αγνοήθηκε και το Υπουργείο ελλείψει άλλων προτάσεων από τους ενδιαφερόμενους προφανώς εξέλαβε την σιωπής συναίνεση στα ισχύοντα.

Προσπάθεια του νέου Δημάρχου τον Σεπτέμβριο για υποβολή κοινής πρότασης με τον Δήμο Κάσου δεν τελεσφόρησε.

Οι φορείς της  Κάσου εμμένουν στην καθιέρωση τοπικών  δρομολογίων με Ηράκλειο και την εξυπηρέτηση των επιβατών προς και από Πειραιά με ανταπόκριση με τα πλοία της Κρήτης. Αντί απ’ ευθείας  δρομολογίων από Πειραιά προτιμούν δρομολόγια με ανταπόκριση  και από την άλλη παρότι έχουν την δυνατότητα να  μεταβούν δωρεάν στην Κάρπαθο με το KASOS PRINCESS, να επιβιβασθούν  στο πλοίο στις 11.30 και να φτάσουν στην Ρόδο στις 16.00  απαιτούν  να πληρώνει το κράτος  6000 ευρώ επί πλέον κατά ταξίδι για να επιβιβάζονται στην Κάσο στις 12.30 και να φτάνουν στην Ρόδο στις πεντέμισι το απόγευμα, αδιαφορώντας για την ταλαιπωρία των επιβατών της Καρπάθου. Να σημειωθεί ακόμη πως την ίδια ημέρα και περίπου την ίδια ώρα αναχωρεί από την Κάσο για την Κάρπαθο – Ρόδο και το άλλο επιδοτούμενο πλοίο της άγονης το ΠΡΕΒΕΛΗΣ.

Ας ελπίσουμε πως αυτό τουλάχιστον το άτοπο και παράλογο της αναχώρησης των πλοίων την ίδια μέρα θα διορθωθεί την νέα δρομολογιακή περίοδο.

Προτιμότερο βέβαια θα είναι οι τοπικοί φορείς να απαιτήσουν και να πετύχουν το δρομολόγιο της BLUE STAR  να εκτελείται τουλάχιστον κατά την διάρκεια της θερινής περιόδου σε συνέχεια δρομολογίου Πειραιά – Σαντορίνη, – (Πειραιάς- Θήρα- Κάσος- Κάρπαθος -Ρόδος και επιστροφή)-, με επιδότηση του τμήματος  Θήρα – Ρόδος, που θα εξυπηρετεί όλους, (Καρπάθιους και Κασιώτες) πολύ καλύτερα.

Δίκαιο  αίτημα που μπορεί και πρέπει να ικανοποιηθεί.

Υποναύαρχοε Λ.Σ.(εα) Ν.Κανάκης