Απαιτείται σοβαρή μελέτη και τεκμηριωμένη διεκδίκηση
Το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης της Καρπάθου παρότι είναι σημαντικό για τους κατοίκους αλλά και την ανάπτυξη των νησιών μας συνήθως το θυμόμαστε, μόνον όταν φτάνει ο κόμπος στο χτένι. Δυστυχώς και τότε ,αντί να διεκδικούμε βελτίωση της εξυπηρέτησης , αντί να απαιτούμε ισότιμη μεταχείριση με άλλα νησιά, αντί να ψάχνουμε και να υποδεικνύουμε έγκαιρα λύσεις, δεχόμαστε μοιρολατρικά τα τετελεσμένα και στο τέλος είμαστε και ευχαριστημένοι, όταν δεν πάμε σε χειρότερα. Για να αποσείσουμε μάλιστα και τις δικές μας ευθύνες, προσπαθούμε να δικαιολογήσουμε την κατάσταση. Είμαστε λένε μακριά από τις προσοδοφόρες γραμμές, δεν υπάρχουν πιστώσεις ,δεν προσφέρονται πλοία. Όντως είμαστε μακριά . Όμως ακριβώς γι αυτό θα έπρεπε να απαιτούμε την μείωση της διάρκειας του ταξιδιού με κατάλληλα σχεδιασμό των δρομολογίων με γρήγορα πλοία, χωρίς την προσθήκη πολλών ενδιάμεσων προσεγγίσεων, που αυξάνει ακόμη περισσότερο η διάρκειά του. Να απαιτούμε την δίκαιη κατανομή των πιστώσεων και την διάθεση για την γραμμή της Καρπάθου των απαραίτητων πιστώσεων για προέλκυση ενδιαφέροντος από σύγχρονα ταχύπλοα πλοία με περικοπή στην ανάγκη, δρομολογίων και πιστώσεων από άλλες δευτερευούσης σημασίας γραμμές.
Να απαιτήσουμε το απλό και αυτονόητο. Ακτοπλοϊκή συγκοινωνία για την Κάρπαθο ίδιου τουλάχιστον επιπέδου με άλλων νησιών με πολύ λιγότερο πληθυσμό.
Ίσως κάποιοι θα πουν ότι είναι άκαιρο να προβάλουμε τέτοια αιτήματα σε εποχές λιτότητας. Δεν συμφωνούμε σε αυτή την λογική. Μπορεί να μη εκμεταλλευτήκαμε καλύτερες εποχές για την επίλυση του προβλήματός μας αλλά το δικαίωμα για δίκαιη και ίση μεταχείριση με άλλα νησιά δεν παραγράφεται.
Τον Αύγουστο του 2006 με το άρθρο 8 του Ν.3482/2006,θεσπίσθηκε η δυνατότητα σύναψης μακροχρόνιας συμβάσεως 12ετούς διάρκειας για την εξυπηρέτηση γραμμών που δεν παρουσιάζουν εμπορικό ενδιαφέρον, των άγονων γραμμών όπως συνηθίσαμε να τις λέμε. Σκοπός της διάταξης ήταν να μπορεί να γίνει προγραμματισμός και ανάλογες επενδύσεις από τους πλοιοκτήτες για ναυπήγηση ή αγορά σύγχρονων πλοίων και για τις άγονες γραμμές και έτσι να βελτιωθεί το επίπεδο εξυπηρέτησης και των γραμμών αυτών .Δυστυχώς εμείς δεν εκμεταλλευτήκαμε το νέο ευνοϊκό καθεστώς , όπως έκαναν πολλά άλλα νησιά ,όπως για παράδειγμα η Αστυπάλαια , που εξασφάλισε την εξυπηρέτησή της από την BLUE STAR μέχρι το 2019 (!) με τρία πρόσθετα δρομολόγια την βδομάδα από τον Πειραιά μέσω Κυκλάδων .
Το καλοκαίρι του 2008 σε σχετική συζήτηση με θέμα την ίδρυση Ναυτιλιακής Εταιρείας, προβάλαμε την άποψη ότι θα έπρεπε να υποβάλουμε μια ρεαλιστική πρόταση δρομολογίων χωρίς μαξιμαλισμούς και να απαιτήσουμε από το Κράτος την προκήρυξη της γραμμής για μια δωδεκαετία με το όποιο ποσό απαιτείτο , για να είναι βιώσιμη και ελκυστική για τους πλοιοκτήτες, ώστε να μη αγωνιούμε κάθε χρόνο αν την επόμενη χρονιά θα έχουμε πλοίο. Να ζητήσουμε τον επανασχεδιασμό της άγονης γραμμής της Καρπάθου -Κάσου ,ώστε να εκτελούνται δυό δρομολόγια εξπρές από Πειραιά-Θήρα- Κάσο- Κάρπαθο- Ρόδο και δυό τοπικά δρομολόγια Ρόδος-Χάλκη-Διαφάνι- Καρπαθος-Κάσο- Ηράκλειο με ανταποκρίσεις με πλοίο μεσαίου μεγέθους ,ταχύτητας 23 κόμβων.
Και ενώ το 2009 καθιερώθηκαν δυό νέα δρομολόγια Θήρα-Κάσος-Κάρπαθος-Ρόδος, που μείωσαν σημαντικά τον χρόνο ταξιδιού από Πειραιά στις 16 ώρες, στην συνέχεια αντί να ζητούμε την βελτίωση των χαρακτηριστικών του πλοίο, κυρίως ως προς την ταχύτητα, δεχτήκαμε χωρίς καμιά ουσιαστική αντίδραση να προστίθενται ενδιάμεσα λιμάνια , που αύξησαν και πάλι τον χρόνο του ταξιδιού σε πάνω από 20 και 24 ώρες.
Εμείς επιμένουμε πως έχουμε δικαίωμα δίκαιης και ίσης μεταχείρισης με άλλα νησιά ήσσονος μάλιστα έκτασης και ενδιαφέροντος. Δεν δεχόμαστε ότι η στενότητα πιστώσεων ισχύει μόνο για την Κάρπαθο. Η Αστυπάλαια με 1350 κατοίκους έχει 4 δρομολόγια την βδομάδα με κόστος άνω των 5 εκατ , τα Ψαρά με 400 κατοίκους 372 δρομολόγια το χρόνο με κόστος 3 εκατ περίπου, τα Κύθηρα με 3.500 κατοίκους, 4 δρομολόγια την βδομάδα με συνολικό κόστος 6 εκατ., οι μικρές Κυκλάδες (Κουφονήσια, Ηρακλειά, Σχοινούσα ,Δονούσα) με 1000 συνολικά κατοίκους και η Αμοργός με 2000, εξυπηρετούνται με 480 δρομολόγια ετησίως με κόστος άνω των 5 εκατ, όταν για την γραμμή της Καρπάθου που εξυπηρετεί την επικοινωνία μεταξύ και επτά άλλων νησιών διατίθενται συνολικά μόνο 7.852.000 ευρώ
Η επέκταση ενός δρομολογίου του BLUE STAR από Ρόδο προς Κάρπαθο , που εγκρίθηκε για την νέα δρομολογιακή περίοδο με κόστος 1εκατ.Ευρώ περίπου, μπορεί μεν να βελτιώνει την υφισταμένη κατάσταση , αλλά δεν είναι αυτό που εμείς οραματιζόμαστε , αφού ο χρόνος ταξιδιού Πειραιάς Κάρπαθος θα εξακολουθήσει να είναι 19 περίπου ώρες .
Απόψη μας είναι ότι θα πρέπει να ζητήσουμε τουλάχιστο για την περίοδο 15 Ιουνίου- 15 Σεπτεμβρίου όπως ένα από τα δρομολόγια του BLUE STAR Πειραιάς-Θήρα- Κως-Ρόδος , να γίνεται μέσω Καρπάθου (Πειραιά-Θήρα-Κάρπαθος Ρόδος). Η επιπλέον απόσταση του ταξιδιού προς Ρόδο μέσω Καρπάθου είναι 30 περίπου μίλια και μπορεί να καλυφθεί άνετα , χωρίς να αυξηθεί ο συνολικός χρόνος ταξιδιού Πειραιάς – Ρόδος με αύξηση της υπηρεσιακής ταχύτητας του πλοίου κατά δύο κόμβους με εύλογη βέβαια αποζημίωσή της εταιρείας για την επιπλέον κατανάλωση καυσίμων που συνεπάγεται η αυξημένη ταχύτητα .
Με το δρομολόγιο αυτό , με ταχύτητα 25 κόμβων ο χρόνος ταξιδιού Πειραιάς -Κάρπαθος θα μειωθεί στις 11 περίπου ώρες, γεγονός που αποτελέσει επανάσταση για την ακτοπλοϊκή μας σύνδεση με το κέντρο και θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα για την Κάρπαθο.
Ακόμη θα πρέπει να απαιτήσουμε όπως το μέσω Κρήτης δρομολόγιο να γίνεται χωρίς προσέγγιση στην Μήλο και την Ανάφη, που επιβαρύνει την διάρκειά του κατά 4 ώρες περίπου, δεδομένου μάλιστα ότι η Ανάφη των 271 κατοίκων εξυπηρετείται με περισσότερα δρομολόγια σε σχέση με την Κάρπαθο.
Καλό θα είναι οι τοπικοί μας άρχοντες να μελετήσουν καλύτερα το θέμα και να απαιτήσουν όπως κατά τον επανασχεδιασμό των δρομολογίων, στον οποίο ακούγεται πως θα προχωρήσει το Υπουργείο Ναυτιλίας, υιοθετηθούν λύσεις που θα συμβάλουν πραγματικά στην καλύτερη εξυπηρέτηση και ανάπτυξη της Καρπάθου.